تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
اکونومیست:

دونالد ترامپ انقلاب ایران را بار دیگر بزرگ کرد

محکوم کردن ترامپ همان چیزی است که نیروهای تندرو و طبقه متوسط جامعه ایران را با هم متحد می‌کند.
رویداد۲۴- محکوم کردن ترامپ همان چیزی است که نیروهای تندرو و طبقه متوسط جامعه ایران را با هم متحد می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از اکونومیست، شعارهای سنتی «مرگ بر آمریکا» در سال‌های اخیر کمرنگ شده بود. جمعیت پرجوش‌وخروش کمتر شده بودند. اما به لطف دونالد ترامپ به نظر می‌رسد راهپیمایی سالانه امسال به مناسبت بزرگداشت روز انقلاب اسلامی در دهم فوریه در تهران یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌ها است.

توییت های ترامپ حتی طبقه سکولار ایران را هم ناراحت کرده (برای مثال: ایران با آتش‌بازی می‌کند- آن‌ها قدر مهربانی رئیس‌جمهور اوباما را ندانستند، من این‌طور نیستم). این رئیس‌جمهور جدید درعین‌حال تحریم‌های تازه و دستور اجرایی که فعلاً از سوی دادگاه فدرال معلق شده را صادر کرده که مانع سفر ایرانیان به آمریکا می‌شود.

تندروهایی که هشدار می‌دادند آمریکا مردم ایران را هدف گرفته نه نظام را، حال می‌گویند حق به آن‌ها بوده و دولتشان دیگر به آمریکا اعتماد نخواهد کرد. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران در تازه‌ترین سخنرانی خود این‌طور آمریکا را به سخره گرفتند: «متشکریم آقای ترامپ که چهره واقعی آمریکا را نشان دادید». حتی اصلاح‌طلبانی که از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کردند، حس می‌کنند به آن‌ها خیانت شده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در مورد این توافق با شش قدرت جهان به مذاکره پرداخت، لبخند خود را کنار گذاشته است. او تأکید کرد که ایران روزهای سختی را در پیش دارد. حتی محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری سابق ایران که سعی در ترمیم روابط با غرب داشت از تمام اصلاح‌طلبان خواست که در تقبیح آمریکا به تندروها بپیوندند.

به نظر می‌رسد این خشم به انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران نیز سرایت کند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران امیدوار بود که شانسش با توافق هسته‌ای تقویت شود. لغو تحریم‌ها موجب رشد چهار درصدی اقتصاد ایران در سال 2016 شد و صندوق بین‌المللی پول رشد شش درصدی را برای سال جاری میلادی این کشور پیش‌بینی کرده است. اما لفاظی های ترامپ سرمایه‌گذاران بالقوه، به‌خصوص شرکت‌های بزرگی که مشتاق استفاده از این فرصت بودند را ترسانده است.

تندروها هنوز نامزدی برای انتخابات معرفی نکرده‌اند. مرضیه وحید دستجردی، نخستین وزیر زن جمهوری اسلامی به‌عنوان گزینه جذب آرای زنان مطرح شده بود. حال به نظر می‌رسد محافظه‌کاران به سمت مردی نظامی گرایش یافته‌اند. یکی از مردان مورد اعتماد رهبری ایران با اشاره به رئیس نیروهای قدس می‌گوید «اگر قاسم سلیمانی کاندید شود، پیروز خواهد شد.»

نیروهای تندرو حتی بدون برخورداری از یک رئیس‌جمهور محافظه‌کار، در حال تقویت خود هستند. جشنواره سالانه فیلم فجر 10 فیلم را طی سال جاری ممنوع کرد که یکی از آن‌ها فیلمی بود که کلاه‌گیس را جایگزین روسری کرده بود. درگذشته روحانی این‌گونه سانسورها را ملغی کرده است. این بار هم او باید از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شود.

آیا وخامت بیشتر در روابط ایران و آمریکا اجتناب‌ناپذیر است؟ بسیاری از اطرافیان ترامپ آزمایش‌های موشکی ایران را فقط یک اقدام داخلی برای دفاع از خود نمی‌دانند بلکه آن‌ها را روشی برای بررسی دسترسی منطقه‌ای دانسته‌اند. آن‌ها می‌خواهند به اسرائیل و کشورهای عرب سنی کمک کنند که ایران بار دیگر سیبل قرار گیرد. جیمز ماتیس، وزیر دفاع ترامپ و فرمانده سابق نیروهای آمریکا در خاورمیانه تعداد کشته‌های آمریکا در عراق با حمایت ایران را فراموش نمی‌کنند. رقبای سنی ایران را شاهد فرصتی تازه هستند. خامس الخانجار، یکی از رهبران سنی در عراق می‌گوید: «ما با ترامپ موافقیم که توافق هسته‌ای چراغ سبزی برای ایران بود تا دست به انجام هر کاری در منطقه بزند.»

اما کشورهای دیگر، از جمله انگلیس این‌طور استدلال می‌کنند که سختگیری بیشتر نسبت به ایران، تندروهای آن را جسورتر می‌کند. تحریم‌های اخیر از سوی ترامپ، بیشتر شکل نمادین دارد و شامل 25 فرد و شرکت می‌شود. توافق هسته‌ای بقا خواهد یافت. در حال حاضر جنگ تنها یکی از گزینه‌ها است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
0
0
زنده باد روحانی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان