تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
روحانی:

اگر ایران نبود، دمشق پایتخت داعش در منطقه شده بود

رییس‌جمهور گفت:برگزاری کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین را نشان دهنده اراده تغییرناپذیر ایران برای حمایت از مردم فلسطین است.
رویداد۲۴-رییس‌جمهور گفت:برگزاری کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین را نشان دهنده اراده تغییرناپذیر ایران برای حمایت از مردم فلسطین است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در حاشیه ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با برخی مقامات حاضر در این اجلاس دیدار و گفتگو کرد.

روسای مجلس اوگاندا، اردن، مالزی، لبنان، سوریه و رییس مجلس شورای ملی فلسطین از جمله مقاماتی بودند که با رییس جمهوری ایران دیدار کردند.

دیدار با

اظهارات

رییس مجلس نمایندگان اوگاندا

روحانی: کشورهای علاقه‌مند به احقاق حقوق مردم فلسطین باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و برای رسیدن به هدف مهم خود ، دست به تلاش مشترک بزنند. باید بسترهای حضور شرکتهای ایرانی در آفریقا و بویژه اوگاندا با تقویت همکاری های مشترک بانکی ، بیش از پیش مهیا شود. 

ربکا کاداگا: جمهوری اسلامی ایران پیوسته به آرمانهای مردم فلسطین پایبند بوده و در راستای تحقق این آرمانها تلاش کرده است.

فلسطین موضوع اساسی و مهم همه کشورهای مسلمان و آزادیخواه است و ما معتقدیم در دفاع قاطع از ملت فلسطین، علاوه بر صدای رسای ایران، به صداهای بیشتری نیاز داریم.

{با اشاره به روابط خوب ایران و اوگاندا } خواهان حضور گسترده تر شرکتهای ایرانی برای پیشبرد طرحهای صنعتی ، کشاورزی ، بهداشتی و درمانی  و انرژی در کشورمان هستیم

رییس مجلس نمایندگان اردن

روحانی: ایران برای تعمیق روابط دوجانبه و همفکری و همکاری مشترک با اردن در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه، آمادگی دارد. امیدواریم شرایط برای توسعه روابط و همکاری های مشترک بیش از پیش فراهم شود. رایزنی ، همفکری و هماهنگی میان کشورهای اسلامی برای حل مشکلات جهان اسلام از جمله سوریه ضروری است، تلاش برای حل موضوع فلسطین ، پایان آوارگی ها و حل معضلات بیشمار ملت  فلسطین، مسوولیتی سنگین بر دوش همگان و بویژه کشورهای همسایه است.

مداخله کشورهای بزرگ بویژه آمریکا در دهه های اخیر، مشکلات منطقه را مضاعف کرد که از جمله آنها می توان به حمله و اشغال افغانستان و عراق، تحریک مردم  برخی کشورهای منطقه و تحرکاتی که از سوی آمریکا تحت عنوان تلاش برای ایجاد خاورمیانه جدید انجام شد ، اشاره نمود که این اقدامات ، هر روز بر مشکلات منطقه افزوده است.

تروریسم  یکی از دیگر از موضوعات تحمیلی آمریکا و صهیونیست ها  به منطقه است، همه می دانند که گروههای تروریستی همانند القاعده ، داعش و جبهه النصره را چه کسانی و با چه اهدافی در منطقه ایجاد کرده‌اند. و چگونه با خرید نفت و آثار باستانی به تاراج رفته  و در اختیارگذاشتن تسلیحات پیشرفته، آنها را حمایت می کنند.

برای مقابله با طرحهای تحمیلی و حفظ امنیت و ثبات منطقه، باید در مرحله نخست دولتهایی همانند دولتهای عراق و سوریه که در حال جنگ با تروریسم هستند ، مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند و در مرحله بعدی معضلات منطقه از راههای سیاسی و توسط مردم خود این کشورها حل و فصل شود و معتقدیم اردن در این زمینه می تواند نقش سازنده‌ای ایفا کند.

ایران از هیچ کمکی برای مبارزه با تروریسم در منطقه دریغ نمی کند و به همین دلیل هنگامی که دولتهای عراق و سوریه از تهران درخواست کمک کردند ، به یاری آنها شتافت، اکنون خوشحالیم که تروریست ها در سوریه و عراق ضعیف تر از همیشه شده اند.

عاطف یوسف صالح الطراونه: امان خواهان گسترش و تعمیق روابط با تهران در همه حوزه ها است. فلسطین و کاستن از معضلات مردم آن جزو اولویت های دولت اردن است، امان تمام تلاش خود را برای حمایت از مردم فلسطین و از جمله جلوگیری از انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس بکار گرفته است.  تروریسم را معضلی بزرگ برای منطقه و جهان اسلام است. حفظ ثبات و بازگرداندن آرامش به عراق و سوریه موفقیتی برای جهان اسلام خواهد بود و اردن همواره به دنبال ثبات و آرامش در این دو کشور بوده و در این راستا تلاش خواهد کرد.

رییس مجلس مالزی

روحانی: دو کشور در روابط پولی و بانکی که پایه اصلی تحکیم روابط اقتصادی است، می‌توانند همکاری‌های نزدیکی با هم داشته باشند. ایران و مالزی می‌بایست در زمینه مسایل جهان اسلام، رایزنی‌ها و همکاری‌های سازنده‌ای با یکدیگر داشته باشند و انتظار می‌رود که مالزی، حمایت و نقش‌آفرینی بیشتری در موضوع فلسطین داشته باشد.

باندیکار امین حاجی مولیا: امیدواریم این کنفرانس بتواند در احقاق حقوق مردم فلسطین تأثیرگذار باشد. {با تاکید بر همکاری هر چه بیشتر دو کشور در حل و فصل مسایل جهان اسلام} موضوع فلسطین را برای امت اسلامی حائز اهمیت فراوان است

رییس مجلس لبنان

روحانی: در مسیر تقویت روابط دو جانبه لازم است از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنیم و امیدواریم با همکاری یکدیگر، از توانایی‌های موجود در راستای منافع دو ملت بهره برداری نماییم.برای حل و فصل مشکلات منطقه راهی جز مشورت و همکاری‌های مشترک وجود ندارد. در موضوع سوریه و برای مقابله با تروریسم، ایران و لبنان در کنار مردم سوریه قرار گرفتند و اگر این همکاری و هماهنگی وجود نداشت، امروز دمشق به پایتختی برای داعش در منطقه تبدیل شده بود و اکنون در سایه همین همکاری ها شرایط موجود در منطقه به مراتب بهتر از یکسال پیش است و همچنان باید به تعاملات خود در این رابطه ادامه دهیم.

رژیم صهیونیستی از تمام فراز و نشیب‌ها و مشکلات موجود در منطقه سود برده و بیشترین زیان را ملت‌های منطقه متحمل شده‌اند، اراده جمهوری اسلامی ایران، ایجاد صلح و ثبات در منطقه ، حسن همجواری با همسایگان و حل و فصل مشکلات موجود از طریق مفاهمه و مذاکره است.

نبیه بری: مصمم هستیم، مناسبات و همکاری‌های دو کشور در مسایل اقتصادی نیز هر چه بیشتر تقویت شود. دشمنان به دنبال ایجاد تقسیم‌بندی‌های جدیدی در کشورهای منطقه هستند که باید هوشیار بود. من در مقابل خدا و تاریخ شهادت می‌دهم که جمهوری اسلامی ایران با مقاومت و ایستادگی در مقابل توطئه‌های دشمنان  و حمایت از مقاومت ملت‌های منطقه، فشارهای سنگینی را تحمل می‌کند.

گناه جمهوری اسلامی ایران این است که در کنار فلسطین و ملت‌های مظلوم قرار گرفته است.

در دیدار رییس مجلس سوریه

روحانی:در ماه‌های اخیر شاهد تحولات بسیار مثبتی در سوریه هستیم، به گونه‌ای که پس از پیروزی‌های اخیر در سطح جهانی نیز نظرات دولت‌ها نسبت به تحولات این کشور متفاوت شده و احساس می‌کنند که باید در برابر واقعیت‌های سوریه تسلیم شوند.

ایران همانند گذشته برای مبارزه با تروریسم و حمایت از مذاکرات پیش روی سوریه در کنار مردم این کشور خواهد ماند. مردم سوریه در شرایط سخت و دشواری بسر می‌برند، یکی از دلایل فشار به مردم سوریه در طول سال‌های گذشته بخاطر حمایت سوریه از اهداف مردم فلسطین است. سوریه همواره در خط مقدم مقاومت قرار داشته و بسیاری از فشارها به مردم سوریه بخاطر همین مسأله است.

فلسطین مهم‌ترین مسأله دنیای اسلام است و امیدواریم این کنفرانس بتواند گام مهمی در مسیر حل و فصل مسایل منطقه بردارد.

هدیه عباس: مردم سوریه حمایت‌های بی‌دریغ ایران را ارج می‌نهند و بی‌تردید اگر این حمایت‌ها نبود، مقاومت و پیروزی هم به دست نمی‌آمد.

این هماهنگی ثمرات بسیار مثبت و خوبی داشته و مسایل سوریه در بعد سیاسی و نظامی سمت و سوی سازنده‌ای به خود گرفته است. سوریه برای تحکیم مناسبات همه جانبه با ایران اهمیت بسیار ویژه‌ای قایل است.

این کنفرانس می تواند تأثیر بسیار مثبتی در حمایت از آرمان فلسطین، بویژه در شرایطی که بسیار از کشورهای عربی و غربی به دنبال به فراموشی سپرده شدن موضوع فلسطین هستند، داشته باشد

رییس مجلس شورای ملی فلسطین

روحانی:مردم ایران تاکنون برای حمایت از ملت فلسطین و مخالفت با اقدامات رژیم صهیونیستی بهای زیادی پرداخت کرده اما همچنان مصمم به حمایت های خود ادامه خواهد داد.

برگزاری کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین را نشان دهنده اراده تغییر ناپذیر ایران برای حمایت از مردم فلسطین است

{با اشاره به ایستادگی قابل تحسین ملت فلسطین در برابر ظلم 70 ساله ای که از سوی رژیم صهیونیستی تحمیل شده است}ما معتقدیم دنیای اسلام باید برای احقاق حقوق ملت فلسطین ایستادگی کند و وظیفه دارد بهای لازم را هم پرداخت کند.برای ما هر گونه حرکتی برای احقاق حقوق مردم مسلمان و در راس آنها فلسطینی ها ، بسیار اهمیت دارد.

هر چند راه بسیار سختی برای احقاق حقوق فلسطین پیش روی همه مسلمانان است اما ملتی که برای دفاع از حقوقش راه جهاد را برگزیده ، موفق خواهد شد. برای همه مسوولان فلسطینی که در راه ایفای حقوق فلسطینی ها و کاستن از درد و رنج آنان تلاش می کنند، آرزوی موفقیت دارم.

سلیم الزعنون: از تلاش ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران از فلسطینی ها و آرمان فلسطین قدردانی می کنم.ما نیازمندیم که با یکدیگر و در کنار هم باشیم و اجازه ندهیم هیچ مساله ای موضوع اساسی که آزادی فلسطین و مقابله با اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی  است را تحت الشعاع قرار دهد.

 مواضع و دیدگاههای شرکت کنندگان در اجلاس تهران در حمایت از مردم فلسطین ، بسیار مشوق و امیدوار کننده است.هدف رژیم صهیونیستی و آمریکایی ها ، ضربه زدن به ایران و فلسطین است، روح مقاومت و انتفاضه در قدس و غزه وجود دارد و وحدت ما با ایران بزرگ و قوی با قوت ادامه می یابد.

 

برچسب ها: روحانی ، دمشق ، داعش ، رویداد24
نظرات شما
پیشخوان