تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
بازگیر و درویش مدیران سازمان محیط زیست در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کردند

«تهران» در مسیر خشکسالی

مدیرکل مشارکت‎های مردمی سازمان محیط‎زیست با تاکید بر اینکه تهران به یک کانون بحران تبدیل شده است گفت: حفر چاه‎ها جلوی حرکت تمام رودخانه‎هایی که به سمت حوزه دریاچه نمک حرکت می‎کنند را گرفته است. رودخانه‎های کرج و جاجرود و دیگر رودخانه‎های اطراف به سمت دریاچه نمک حرکت نمی‎کنند و این مساله باعث ایجاد خشکی در جنوب تهران شده است.
رویداد۲۴مدیرکل مشارکت‎های مردمی سازمان محیط‎زیست با تاکید بر اینکه تهران به یک کانون بحران تبدیل شده است گفت: حفر چاه‎ها جلوی حرکت تمام رودخانه‎هایی که به سمت حوزه دریاچه نمک حرکت می‎کنند را گرفته است. رودخانه‎های کرج و جاجرود و دیگر رودخانه‎های اطراف، دیگر به سمت دریاچه نمک حرکت نمی‎کنند و این مساله باعث ایجاد خشکی در جنوب تهران شده است.
 
تالاب‎های اطراف تهران مانند تالاب "بندعلی‎خان" در ورامین خشک شده‎اند و دشت‎های ورامین مانند دشت معین‎آباد 36 سانتی‎متر نشست کرده است. این وضعیت اخرین مرحله قبل از بیابان‎زدایی است. 

اگر برای نشست زمین و خشک شدن تالاب‎ها چاره جویی نشود در دراز مدت تمام شبکه‎های آب، گاز، برق، ساختمان‎ها، مترو، راه آهن و...  تخریب خواهد شد. 

طبق پیش‎بینی کارشناسان محیط‎زیست داخلی و خارجی تهران با مشکل جدی خشکسالی روبروست و در دراز مدت به سمت بیابانی شدن پیش می‎رود. 

اگرچه حل این مشکل نیازمند زمان است ولی هشدارها مبنی بر اینکه دوران خشکسالی تهران تا 30 سال دیگر آغاز می‎شود بیانگر این مساله است که باید این سی سال را زمان طلایی در جهت چاره‎جویی‎ها برای مقابله با بحران خشکسالی تهران دانست.

محمدحسین بازگیر، رئیس محیط‎زیست شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: میزان نزولات دریافتی آب 220 تا 240 میلیمتر است که این میزان یک سوم نرم دنیا است. این در حالی است که میزان استفاده یا شکل بهره‎وری کشور ما در زمینه‎های کشاورزی، آب شور، صنعت و... 3برابر دنیا است. 

او ادامه داد: کشور ما در این زمینه تعادل ندارد. بهره‎برداری ایران از آب بیشتر از استانداردهای جهانی است که به هیچ عنوان با میزان دریافتی و منابع آب کشور همخوانی ندارد و همین مساله کشور را به سمت بحران کشیده است. 

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: برای گریز از این بحران باید تمام آب‎هایی که استفاده می‎شود دوباره تصفیه شود، امکانات آبخیزداری و آبخوان داری باید به روز شود. علاوه بر اینها باید بهره‎وری بالا برود، و نسبت به میزان آب مجازی نیز دقت شود. 

بازگرد در پاسخ به اینکه محیط‎زیست چه راهکارهایی برای این 30 سال طلایی تا شروع خشکسالی دارد گفت: برنامه‎هایی برای تمام راه‎های مبارزه با خشکسالی نوشته شده است و برخی از آنها هم در تهران و هم در شهرستان‎ها در حال پیگیری است. مثلا برای اکثر شهرستان‎ها تصفیه‎خانه فاضلاب زده شده است ولی باید این تصفیه‎خانه‎ها را به کل کشور گسترش داد. 

محمد درویش، مدیرکل مشارکت‎های مردمی سازمان محیط‎زیست نیز به رویداد۲۴ گفت: برای خشکسالی تهران چند دلیل وجود دارد، یکی اینکه ایران دچار پدیده تغییرات اقلیمی شده است. اگر میانگین دمای کره زمین 86 درجه است؛ آمارهای وزارت نیرو و هواشناسی از دست کم دوبرابر این دما در ایران خبر می‎دهد.

او ادامه داد: در تهران علاوه بر افزایش دما، بارش‎ها از برف به باران تبدیل شده است. همچنین ظرفیت زیستی تهران متناسب با توانش نیست، کارشناسان سقف ظرفیت تهران را  2و نیم میلیون نفر دانسته‎اند در صورتی که در حال حاضر بیش از 17 میلیون تردد در این شهر وجود دارد. همه اینها تهران را به یک جزیره گرمایی تبدیل کرده است که به سمت خشکسالی پیش می‎رود. 

مدیرکل مشارکت‎های مردمی سازمان محیط‎زیست اظهار داشت: حفر چاه‎ها جلوی حرکت تمام رودخانه‎هایی که به سمت حوزه دریاچه نمک حرکت می‎کنند را گرفته است. رودخانه‎های کرج و جاجرود و دیگر رودخانه‎های اطراف، دیگر به سمت دریاچه نمک حرکت نمی‎کنند و این مساله باعث ایجاد خشکی در جنوب تهران شده است. 

او افزود: خشکی تالاب‎ها و فرونشست دشت‎های اطراف تهران نیز باعث شده تا این شهر به یک کانون بحران تبدیل شود، ذرات گرد و غبار در هوای این شهر پخش شود و شاخص سلامتی مردم تهران کاهش پیدا کند. این ریزگردها باعث افزایش سرطان در بین مردم شهر تهران خواهد شد. 

درویش بیان کرد: مهم‎ترین کاری که باید برای پیشگیری از این بحران کرد تغییر پایتخت سیاسی به شهری دیگر است. همچنین باید ساخت و سازهای جدید در تهران متوقف شود، تخریب ساختمان‎هایی که کمتر از 100 سال عمر دارند ممنوع شود، هزینه‎های زندگی در تهران افزایش پیدا کند و توزیع عادلانه امکانات در دیگر شهرها صورت گیرد تا انگیزه مهاجرت به تهران در مردم از بین برود. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان