تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵

فرانس پرس: افشاگری‌های ویکی لیکس سیا را با چالش مواجه کرده است

واحدمرکزی خبر نوشت: خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: افشاگری های سایت ویکی لیکس، سازمان جاسوسی آمریکا سیا را با بحران مواجه می کند.
رویداد۲۴-واحدمرکزی خبر نوشت: خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: افشاگری های سایت ویکی لیکس، سازمان جاسوسی آمریکا سیا را با بحران مواجه می کند.

انتشار هزاران سند محرمانه سیا این سازمان را با چالش مواجه می کند و ضربه سختی از سوی پایگاه اینترنتی ویکی لیکس محسوب می شود. پایگاه اینترنتی ویکی لیکس حدود نه هزار سند را افشا کرده و اعلام کرده است این اسناد تنها بخش کوچکی از مجموعه ای از سوابق، برنامه ها و رمزگذاری هاست که برای برنامه های تخریبی این سازمان وجود داشته است. براساس این گزارش، این مجموعه در واقع زرادخانه کامل آمریکا برای هک کردن اطلاعاتی است. جولیان آسانژ بینانگذار پایگاه اینترنتی ویکی لیکس گفت: «این یک رویداد تاریخی است که یک بی کفایتی فاجعه بار را نشان می دهد». دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیر اعلام کرده است درز این اطلاعات نشان می دهد سامانه های اطلاعاتی سیا دیگر قدیمی شده اند، با این حال وی هیچ انتقادی از ویکی لیس به خاطر افشای اطلاعات آمریکا نکرده است. این گزارش نوشت: در طول چهار سال گذشته، این چهارمین بار است که این میزان اسناد محرمانه مربوط به نهادهای اطلاعاتی آمریکا فاش می شود. آ‍ژانس امنیت ملی آمریکا در سال 2013 نیز ضربه سختی خورد چرا که ادوارد اسنودن یکی از پیمانکاران این آژانس اسنادی را فاش کرد که نشان می داد آ‍ژانس امنیت ملی آمریکا چگونه به شکل مخفیانه اطلاعات تماس های شهروندان آمریکایی را جمع آوری کرده است و همچنین از کشورهای همپیمان آمریکا جاسوسی کرده است. در اواخر سال 2016 میلادی آژانس امنیت ملی آمریکا فاش کرد یکی دیگر از افراد طرف قرارداد با این سازمان به نام هارولد مارتن حدود 50 ترابایت از اطلاعات و اسناد را که برخی از آنها ابزارهای حساسی برای هک بوده اند را به منزلش منتقل کرده است. افراد طرف قرارداد با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا می گویند نتیجه چنین مسائلی از بین رفتن اعتماد و ضربه وارد شدن به سازمان جاسوسی آمریکاست. یکی از آنها می گوید: «در حال حاضر همه افرادی که در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا فعالیت می کنند احساس نگرانی می کنند؛ ولی در خارج از آمریکا در دستگاه های اطلاعاتی انگلیس، فرانسه و اسرائیل اینگونه نیست». درز این اطلاعات (توسط ویکی لیکس) منجر به این شد که تحقیقات گسترده ای در خصوص هک کردن اطلاعاتی که فاش می کند سازمان سیا چگونه دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی های هوشمند را هک می کند، صورت گیرد. این تحقیق احتمالا بر این متمرکز خواهد شد که‌ آیا در نظارت های دستگاه اطلاعاتی آمریکا بر عناصری که طرف قرارداد با این سازمان هستند، کوتاهی رخ داده است. با این حال بزرگترین افشاگریهای اطلاعاتی که رخ داده است از سوی عناصر طرف قرارداد با سیا نبوده است؛ چلسی مانینگ در سال 2010 صدها هزار سند درباره رایزنی های دیپلماتیک را فاش کرد و پس از این حادثه بود که وبسایت ویکی لیکس مشهور شد؛ این زن در آن زمان یکی از تحلیلگران دستگاه اطلاعاتی ارتش آمریکا بود». شماری از مسئولان دستگاه های اطلاعاتی امریکا پس از مشخص شدن دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تلاش می کنند تا به جای متهم کردن عناصر طرف قرارداد با دستگاه های اطلاعاتی، روسیه را مسئول چنین اتفاقاتی اعلام کنند.


نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان