تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
مشاور ارشد پوتین در تهران

دوستی روسیه و ایران ساختار قدرت در جهان آینده را تغییر می دهد

گرایش دینی و غیرمادی، عامل اصلی قدرت ایران است. همین رویکرد برآمده از روحانیت و دین، باعث تمایز این کشور با سایر کشورها می شود.
رویداد 24- مشاور ارشد ولادیمیر پوتین تاکید کرد: دوستی دو کشور روسیه و  جمهوری اسلامی ایران ساختار قدرت در جهان آینده را تغییر خواهد داد که برای رسیدن به این هدف باید به سختی کوشید و با جدیت مبارزه کرد.

به گزارش رویداد 24، نشست علمی ـ تخصصی «نقش راهبردی  ایران و روسیه در جهان در حال گذار: ضرورت ها و راهکارها » با همت پژوهشگاه مطالعات جهان در دانشگاه علامه طباطبایی با حضور «الکساندر دوگین» مشاور ارشد ولادیمیر پوتین و استاد روابط بین الملل دانشگاه مسکو و «لئونید ساوین» استاد ژئوپلتیک و تحلیلگر مسائل روسیه برگزار شد.

در این نشست، الکساندر دوگین با ارائه‌ی نظریه خود با عنوان «تئوری چهارم سیاست» اظهار کرد: مهمترین و اصلی ترین سیاست ما توقف سیستم تک قطبی مورد نظر ایالات متحده آمریکا و رسیدن به یک سیستم چندقطبی متشکل از کشورهای مهم همانند ایران و روسیه است.

وی با اشاره به اینکه  می توان نقدهای جدی بر الگوی فکری لیبرالیسم وارد ساخت گفت: یکی از این نقدها، تلاش این کشور (آمریکا) برای گسترش نفوذ تور هژمونی خود به کشورهای ما است.

مشاور ارشد پوتین اظهار داشت: فدراسیون روسیه در کشور سوریه برای  یک جهان چندقطبی در حال تلاش اس و تا آخر نیز خواهد ایستاد.

دوگین ضمن اشاره به روابط حسنه ایران و روسیه، بیان کرد راز برادری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، مقوله مقاومت در برابر نظام تک قطبی امپریالیسم است. علاوه بر این بین دو کشور شباهت‌های فرهنگی و دینی فراوانی به چشم می خورد.

وی با بیان اینکه بین دو تمدن شیعی ایران و تمدن ارتدوکس روسی جهانبینی مشترکی وجود دارد که می تواند طرفین را بیش از پیش به همدیگر نزدیک کند به نمونه ای از این موارد اشاره کرد و افزود: در بحث حدیث های آخرالزمانی نیز بین دو فرهنگ شیعی و ارتدوکس شباهت های فراوان وجود دارد.

دوستی روسیه و ایران ساختار قدرت در جهان آینده را تغییر می دهد

در ادامه این نشست، «لئونید ساوین» استاد دانشگاه مسکو ضمن اشاره به جایگاه و کارکرد سازمان ملل، اظهار داشت: در جهان کنونی، سازمان ملل متحد کارکرد خود را ازدست داده و رسالت خود را فراموش کرده است. سازمانی که می بایست در مقابل اقدامات ددمنشانه صورت پذیرفته در سوریه و عراق ویمن و سایر نقاط دنیا اقدامات به موقع انجام می داد، تحت تأثیر قدرت های غربی از جمله آمریکا قرار گرفته و سکوت آن به منزله مهر تأیید بر این اقدامات ضد بشری است.  

وی افزود: امیدواری زیادی  به تشکیل یک جهان چند قطبی و عدالت محور برای جامعه انسانی وجود دارد وبرای نائل گردیدن به آن باید تلاش و کوشش نمود. همکاری ایران و روسیه در این خصوص می تواند مثمر ثمر واقع شود. تنها راه عملی شدن این آرمان افزایش و تقویت قطبهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جای جای کره زمین است. شکل گیری اتحادیه های بین المللی بین همسایگان مثل اتحادیه کشورهای آمریکای لاتین، اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و در سایر شکلها مثل اتحاد کشورهای شیعی به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.

الکساندر دوگین در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر همکاری ایران و روسیه بر روابط بلوک قدرت در آینده گفت: من فکر می‌کنم از آنجایی که ایران و روسیه، بیش از سایر کشورها در مقابل هژمونی امریکا ایستاده‌اند، همکاری دوجانبه بین ایران و روسیه می‌تواند بنیانگذار یک حیطه جدید در بلوک قدرت باشد و بسیاری از کشورها را از وضعیت دو قطبی خارج کرده و جهانی چند قطبی به وجود آورد. قطب جدید حول محور ایران و روسیه می تواند حتی از اتحادیه «شوس» و «بریکس» هم موثرتر باشد. در حال حاضر، ایران و روسیه دارای روابط بسیار گرم و صمیمانه‌ای هستند. اگر به گذشته نگاهی بیاندازیم می‌بینیم که ما در گذشته در قرن بیستم برای روابط بهتر، می‌جنگیدیم اما امروز همه اذعان داریم که روابط گرم و دوستانه تنها در سایه صلح محقق می شود.

وی با بیان اینکه اگر ایران و روسیه یک همکاری عمیق و استراتژیک با هم داشته باشند، از یک طرف مطمئناً روسیه به یک نقطه نظر استراتژیک دست خواهدیافت که تاکنون در تاریخ سابقه نداشته است. از سوی دیگر، ایران هم می‌تواند به حمایت های هسته‌ای دست پیدا کند، امری که تا کنون در این سطح سابقه نداشته است. این همکاری می‌تواند سایر کشورهای اسلامی را نیز در برگیرد و در نتیجه، تحول و انقلابی فراگیر در منطقه به وجود آورد. 

نکته مهم دیگری که دوگین به آن اشاره داشت حاوی ایده ای آینده پژوهانه بود. وی اظهار داشت: دوستی  دو کشور روسیه و  جمهوری اسلامی ایران ساختار قدرت در جهان آینده را تغییر خواهد داد که برای رسیدن به این هدف باید به سختی کوشید و با جدیت مبارزه کرد.

دوگین در پاسخ به این سوال که چرا کشور ایران در جهان امروز، کشوری قدرتمند تلقی می شود؟ گفت: گرایش دینی و غیرمادی، عامل اصلی قدرت ایران است. همین رویکرد برآمده از روحانیت و دین، باعث تمایز این کشور با سایر کشورها می شود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان