تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

چهره‌ها در انتخابات شورای شهر

روزنامه ایران نوشت: ثبت‌نام برای تصاحب کرسی‌های زمردین «بهشت» شورای شهر تهران یکشنبه شب درحالی به نقطه پایانی خود رسید که در روز آخر، چهره‌های سرشناس دیگری، تنور انتخابات دوره پنجم را گرم‌تر کردند.
رویداد۲۴-روزنامه ایران نوشت: ثبت‌نام برای تصاحب کرسی‌های زمردین «بهشت» شورای شهر تهران یکشنبه شب درحالی به نقطه پایانی خود رسید که در روز آخر، چهره‌های سرشناس دیگری، تنور انتخابات دوره پنجم را گرم‌تر کردند.

احمد مسجد جامعی و احمد دنیامالی، ولی‌الله شجاع پوریان و پرویز سروری از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا، فرصت دقیقه 90 را غنیمت شمردند تا در واپسین ساعت‌های مانده به پایان ثبت‌نام، برای رقبای کهنه کار خود، عرض اندام کنند.

مسجد جامعی البته در چند ماه مانده به آغاز سال جدید، کرسی کتابخانه ملی را به «بروجردی» سپرد تا آنچه فاجعه پلاسکو را رقم زد، تقدیر او را نه در بزرگراه «حقانی» که در خیابان «بهشت» رقم بزند.

بجز احمد مسجد جامعی، چهره خبرساز دیگری که بر طبل پر صدای انتخابات شورای پنجم کوبید، «محسن هاشمی» بود. او که بیش از کاندیداتوری رسمی‌اش در روز ششم، حرف و حدیث‌های زیادی درباره آمدن یا نیامدنش بود، در همان ساعت‌های اولیه صبح، آب پاکی را روی دست همه شایعات و اخبار غیر رسمی ریخت تا به‌عنوان یک رقیب قدرتمند، دوره پنجم را به یک دوره «استثنایی» تبدیل کند.

آمدن او به صحنه انتخابات شوراها، اگرچه سابقه 24 ساله‌اش در حوزه حمل و نقل شهری و بویژه دوران مدیرعاملی‌اش بر متروی تهران را زنده کرد، اما انتخاب شهردار آینده تهران پس ازرکورد دوازده ساله محمدباقر قالیباف بر کرسی شهرداری تهران را هم به چالش کشید تا یکی از سؤال‌های جدی افکار عمومی از او، تمایلش به نشستن بر کرسی سخت و پر هزینه شهردار آینده تهران باشد! «محسن هاشمی» البته ترجیح داد به این علامت سؤال بزرگ، با نام بردن سه مسند طویل شهرداران از جمله «بوذرجمهر» (شهردار قبل از انقلاب)، «کرباسچی» و «قالیباف»، پاسخ دهد!

اگرچه رقابت او و مهدی چمران که او هم در روز ششم به فهرست بلند بالای داوطلبان پیوسته بود، برای ریاست دوره پنجم شورا، آنچنان که باید دور از ذهن نیست!

داوطلب شدن چهره‌های تکراری دوره چهارم برای پیوستن به فهرست 21 نفره شورای پنجم، بی‌شک یکی از نکات ویژه این دوره است، چه آنکه بر خلاف انتقادات جدی‌ای که به قوه نظارتی شورای چهارم وارد بود، بیشتر چهره‌های قدیمی بجز چند تن از جمله «معصومه آباد» که در نطقی انصراف خود را از حضور در این دوره اعلام کرده بود، به میدان تنگاتنگ رقابت وارد شدند.

این دوره بیشتر از آن جهت سخت نامیده می‌شود که صندلی 31 عضو به 21 عضو تقلیل یافته و چهره‌های سرشناس زیادی هم برای رقابت، اعلام آمادگی کرده‌اند.

حضور «یاشار سلطانی»، افشاگر پرونده جنجالی املاک نجومی در انتخابات این دوره نیز، دور جدیدی از انتخاب‌ها را پیش روی مردم گشوده است. او که به علت افشای فهرست محرمانه سازمان بازرسی کل کشور و همین‌طور انتشار نام 5 تن از اعضای شورا در پرونده املاک نجومی، به چندین ماه حبس در زندان اوین محکوم شده بود، بالاخره به شایعات غیر رسمی پایان داد تا با حضورش در روز هفتم ثبت‌نام‌ها، قلم افشاگری‌اش را از سردبیری یک سایت به صحن علنی شورای شهر بیاورد.

بیش ازآن که به‌عنوان یک چهره جوان بویژه در میان دانشجویان تعریف می‌شود، چهره‌های جوان دیگری که نام «آقازاده» بر پیشانی‌شان خورده هم در بینابین همه تعارفات سیاسی و غیر سیاسی برای رسیدن به یکی از کرسی‌های خیابان «بهشت» نام‌نویسی کرده‌اند. علی سلطانی فر (پسر وزیر ورزش و جوانان)، میثم مظفر (پسر وزیر دولت اصلاحات)، مهدی خورشیدی (داماد احمدی‌نژاد رئیس جمهوری سابق)، فاطمه صالحی (دختر فرمانده کل ارتش)، فاطمه قاسمی (دختر وزیر نفت)، مهدی مازنی (پسر نماینده تهران در مجلس)، رضا پیوندی (خواهرزاده رئیس جمهور)، مصطفی موسوی لاری (فرزند وزیر کشور دولت اصلاحات) از جمله چهره‌های موسوم به آقازاده هستند!

حسین‌الله کرم که پیش از این در روز نخست سال‌جاری برای نام‌نویسی انتخابات شوراهای شهر نیز در محل فرمانداری حاضر شده بود، روز گذشته بار دیگر در محل فرمانداری تهران حاضر شد و اعلام کرد که دفعه قبل نام‌نویسی نکرده و این بار برای این کار به محل نام‌نویسی نامزدهای شورای شهر تهران آمده است.

«محمد مهدی تندگویان»، «اقبال شاکری»، «محمد حقانی»، «احمد حکیمی پور»، «اسماعیل دوستی»، «مجتبی شاکری»، «محمد سالاری»، «الهه راستگو» و «مرتضی طلایی» از جمله اعضایی بودند که در این 7 روز انتخاباتی، هر ساعت به فهرست 2 هزار نفره داوطلبان اضافه می‌شدند.

اعضایی که البته در کارنامه برخی هایشان، جز زد وبندهای حزبی و جناحی و سکوت در مواقع حساس نظارت‌ها و تذکرها، نکته شاخص دیگری دیده نمی‌شود! و البته برخی‌هایشان هم در بحبوحه بحث واگذاری املاک نجومی به افراد خاص و همین‌طور در حوزه افشاگری قراردادهای نجومی در شهرداری تهران سنگ تمام گذاشتند و با وجود آنکه بارها و بارها با تعابیری همچون عضو «چرخش یافته» یا «افشاگر» خطاب شدند بر مواضع خود پافشاری کردند.

اگرچه هر دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب، انتشار فهرست و همچنین نام سرلیست خود را به روزهای پایان فروردین ماه و بعد از تأیید یا رد صلاحیت‌ها، موکول کرده‌اند، اما خبرهای غیر رسمی نشان می‌دهد که همچون گذشته، هر دو حزب با دو فهرست قطعی، وارد کارزار رقابتی خواهند شد و البته آنچه به مسند تجربه آمده، افراد خارج از فهرست، شانس اندکی برای پیروزی در پنجمین دور انتخابات خواهند داشت!

اصلاح‌طلبان که در دوره گذشته، همراهی یک عضو خود را در لحظه حساس انتخاب شهردار تهران، ناباورانه از دست داده بودند (به خاطر رأی الهه راستگو به محمد باقر قالیباف بر خلاف تعهدفراکسیونی)، اینبار قطعاً سخت‌گیری بیشتری در بستن فهرست خود به خرج خواهند داد، تا جایی‌که ولی‌الله شجاع پوریان، عضو فعلی شورا اعلام کرده، ممکن است فهرست‌های مختلفی به‌نام اصلاح‌طلبان، منتشر شود، اما لیستی در نهایت مورد تأیید است که به تأیید رئیس دولت اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات برسد!

به گفته او در فهرست نهایی دقت کافی صورت می‌گیرد تا افرادی که وفاداریشان کاملاً مشهود است در فهرست قرار بگیرند. انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه امسال برگزار می‌شود، انتخاباتی که با توجه به تعداد و اسامی ثبت‌نام‌کنندگان به‌طور حتم، حساس‌تر از انتخابات دوره گذشته خواهد بود.

حافظی؛ غایب بزرگ

با اینکه طیف‌های مختلفی از مردم در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ زدن نام دکتر رحمت‌الله حافظی از او برای ثبت‌نام این دوره شوراهای شهر و روستا دعوت می‌کردند اما او از ثبت‌نام امتناع کرد تا شورای بعد از مهم‌ترین منتقد شهردار خالی بماند.

برخی از چهره‌های معروف انتخابات پنجمین شورای شهر تهران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
0
0
سمت حمید آیتی = همسر مولاوردی
خدا از سر تقصیر همه ما بگذرد / آمین
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان