تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۶

سعید جلیلی وزیرخارجه و محسن رضایی وزیر کشور می‌شوند؟

اعتماد نوشت؛اصولگرایان در حالی قرار است پنجشنبه این هفته ٥ کاندیدای نهایی خود را معرفی کنند که روز گذشته اخبار ضد و نقیضی از نگارش برنامه‌های ریاست‌جمهوری و رزومه سیدابراهیم رییسی و پرویز فتاح دو کاندیدای احتمالی شاخص منتشر شد.
رویداد۲۴-اعتماد نوشت؛اصولگرایان در حالی قرار است پنجشنبه این هفته ٥ کاندیدای نهایی خود را معرفی کنند که روز گذشته اخبار ضد و نقیضی از نگارش برنامه‌های ریاست‌جمهوری و رزومه سیدابراهیم رییسی و پرویز فتاح دو کاندیدای احتمالی شاخص منتشر شد.

گمانه‌‌زني‌ها درباره حضور سيد ابراهيم رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري از هفته‌ها قبل آغاز شد و اين روزها با شتابي ساعتي رو به افزايش گذاشته است تا آنجا كه ديروز سيدمحمد حسيني، عضو هيات‌رييسه جبهه مردمي نيرو‌هاي انقلاب اسلامي اعلام كرد رييسي برنامه‌هاي خود براي رياست‌جمهوري را هم به اين جبهه ارايه كرده است. اظهاراتي كه ساعت ٢٠ ديشب از سوي او تكذيب شد حكايت از اين داشت كه سيد ابراهيم رييسي برنامه‌هاي خود براي رياست‌جمهوري را در اختيار جبهه مردمي نيروهاي انقلاب قرار داده است.

آينده اصولگرايان با رييسي

اگر رييسي به عنوان گزينه نهايي اصولگرايان وارد كارزار انتخابات شود بايد در رقابت با حسن روحاني شركت كند؛ رقابتي كه سابقه روحاني در مبارزه‌هاي انتخاباتي نشان داده نه تنها آسان نخواهد بود كه كاري سخت است. حسن روحاني با سابقه ٤ سال رياست‌جمهوري به تمام جزييات امور اجرايي وقوف پيدا كرده و رييسي بدون اين سابقه بايد با رييس‌جمهور مستقر مواجه شود. از سويي تجربه مسووليت ٨ ساله روساي جمهور نشان مي‌دهد كسب اقبال عمومي براي رييسي كار آساني نيست. او البته ممكن است از همين نقطه ضعف بتواند براي خود برگ برنده‌اي رو كند. نداشتن سابقه اجرايي باعث مي‌شود تا نقدي نيز در اين حوزه به او وارد نشود در عوض روحاني ٤ سال سكان اجرايي كشور را در اختيار داشته و عملكردش در بوته نقد قرار مي‌گيرد.

سناريوهاي رييسي
در صورت صحت اخبار مبتني بر كانديداتوري قطعي رييسي از سوي جمنا سناريوهاي متعددي براي نحوه حضور وي مطرح شده كه نشان مي‌دهد حاميان او فكر كابينه‌اش را هم كرده‌اند.

يكي از سناريوها اعلام رسمي نام محمد باقر قاليباف، شهردار تهران و سياستمداري اهل مشهد به عنوان معاون اول رييسي است. در اين سناريو براي جلوگيري از كانديداتوري ديگر اصولگرايان وزارت امور خارجه به سعيد جليلي و وزارت كشور به محسن رضايي پيشنهاد مي‌شود. از ديگر كانديداهاي شاخص اصولگرا كه ممكن است بازي انتخاباتي اصولگرايان را به هم بزنند نيز در كابينه معرفي شده از سوي رييسي استفاده خواهد شد.

ديگر سناريوي انتخاباتي رييسي حضور او به عنوان محور وحدت مصداقي ميان اصولگرايان است. با اجماع روي رييسي او تا آغاز فرآيند ثبت نام از اعلام موضع خودداري كرده و در موعد ثبت نام با توجه به جايگاهي كه در ميان اصولگرايان يافته است از يك كانديدا حمايت مي‌كند تا از انشقاق ميان اصولگرايان و چند كانديدايي آنها جلوگيري شود.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان