تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۶

حملات موشکی ناوهای آمریکایی به پایگاهی هوایی در سوریه

منابع نظامی سوری از حملات هوایی موشکی آمریکا به پایگاهی هوایی در حمص سوریه خبر دادند.
رویداد۲۴-منابع نظامی سوری از حملات هوایی موشکی آمریکا به پایگاهی هوایی در حمص سوریه خبر دادند.
 
 منابع نظامی سوری تاکید کردند که این حمله هوایی موشکی بامداد امروز (جمعه) در منطقه میانی حمص رخ داد و خسارت‌هایی را به دنبال داشت.
در همین حال ائتلاف مخالفان سوری از حملات آمریکا استقبال کرده و خواهان ادامه این حملات شده است.
خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد که رئیس جمهوری آمریکا که برای دیدار با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به فلوریدا سفر کرده است، خبر اقدام نظامی را به مردم آمریکا اعلام کرد.
 
آمریکا می‌گوید که در واکنش به حمله شیمیایی اخیر در سوریه این یک پایگاه هوایی ارتش سوریه را بمباران کرده است. در این حمله از موشک‌های کروز توماهاک استفاده شده است.
 
پنتاگون می‌گوید دو ناو آمریکایی از شرق دریای مدیترانه یک پایگاه هوایی در غرب سوریه را هدف ۵۹ فروند موشک کروز قرار داده است.
 
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که پایگاه شعیرات، واقع در استان حمص، را بمباران کرده که آمریکا می‌گوید حمله شیمیایی در استان ادلب از آن پایگاه انجام شده بود.
 
این اولین بار است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دستور اقدام مستقیم نظامی علیه نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را صادر می‌کند.
 
ترامپ بشار اسد را "دیکتاتور" خواند و او را متهم کرد که "در واقعه اخیر با گاز اعصاب مردم بیگناه از جمله کودکان زیبا را بی رحمانه به قتل رسانده است."
 
دونالد ترامپ گفت: "بر سر این که سوریه از تسلیحات شیمیایی ممنوعه استفاده کرده است هیچ بحثی نیست."
 
دولت سوریه دست زدن به آن حمله شیمیایی را یک اتهام بی اساس می‌داند.
 
تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده است که "آمریکای تجاوزکار" اهدافی نظامی‌ای را در سوریه هدف قرار داده است.
 
هنوز از تعداد کشته‌ها یا زخمی‌های احتمالی این حمله خبری منتشر نشده است.
 
پنتاگون تایید کرده است که پیش از حمله، روسیه را از عملیات قریب‌الوقوع مطلع کرده بود تا به هواپیماها یا پرسنل روس در سوریه آسیبی وارد نشود.
 
ناظران می‌گویند فرماندهی مرکزی آمریکا که در منطقه خاورمیانه حضور نظامی دارد از سال‌ها قبل طرح‌هایی را برای حمله به دولت سوریه آماده کرده بود تا در صورت تصمیم کاخ سفید امکان اجرای فوری آن وجود داشته باشد.
 
سناتورهای جمهوریخواه جان مک‌کین و لیندزی گراهام که معمولا از ترامپ انتقاد می‌کند با صدور بیانیه‌ای از این اقدام وی حمایت کرده‌اند.
 
آنها گفتند: «برخلاف دولت قبلی (اوباما)، پرزیدنت ترامپ با یک لحظه سرنوشت ساز در مورد سوریه که مواجه شد دست به اقدام زد. او شایستگی آن را دارد که برای این کار مورد حمایت مردم آمریکا قرار بگیرد."
 
به گزارش بی.بی.سی در پی اظهارات شدیدالحن دونالد ترامپ درباره حمله شیمیایی اخیر در سوریه، گمانه زنی‌ها درباره اقدام نظامی احتمالی علیه حکومت بشار اسد بالا گرفته بود.
 
ترامپ پنجشنبه حمله شیمیایی در شهر خان شیخون استان ادلب را که به مرگ ۸۶ نفر از جمله کودکان منجر شد را هولناک خواند و آن را مایه رسوایی بشریت توصیف کرد. او سپس گفت: "باید اتفاقی بیفتد."
 
مخالفان دولت سوریه و کشورهای غربی بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی می‌دانند، اما دولت سوریه نقش در این حمله را رد می‌کند.
 
روسیه می‌گوید به دنبال حمله هوایی نیروهای سوریه انبار تسلیحات شیمیایی شورشیان آسیب دیده و گازهای شیمیایی متصاعد شده‌اند.
 
به دنبال حمله شیمیایی دونالد ترامپ گفت که نظرش نسبت به بحران سوریه و بشار اسد عوض شده است.
 
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری خواهان آغاز یک روند سیاسی شد که به کناره گیری بشار اسد منجر شود.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان