تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ از دروغگویی تندروها در انتشار خبر افتتاح فازهای پارس جنوبی؛

دلواپسان بزرگترین دستاورد ملی صنعت نفت را هم جناحی کردند

چیزی از شروع کار دولت یازدهم نگذشته بود که وزیر نفت در صحبت‌های خود افتتاح پارس جنوبی را اولویت کاری خود دانست، اما کسی باور نمی‎کرد در آخرین ماه‎های کار دولت این پروژه به اتمام برسد و ما امروز شاهد افتتاح تاریخی 6 فاز از پروژه پارس جنوبی باشیم. این 6 فاز، یک‌شنبه 27 فروردین ماه به طور هم زمان با حضور رییس‎جمهور افتتاح و به عنوان برگی روشن در تاریخ کشور ثبت شد اما به نظر می‌رسد به مذاق برخی چندان خوش نیامد.
رویداد۲۴چیزی از شروع کار دولت یازدهم نگذشته بود که وزیر نفت در صحبت‌های خود افتتاح پارس جنوبی را اولویت کاری خود دانست، اما کسی باور نمی‎کرد در آخرین ماه‎های کار دولت این پروژه به اتمام برسد و ما امروز شاهد افتتاح تاریخی 6 فاز از پروژه پارس جنوبی  باشیم. این 6 فاز، یک شنبه 27 فروردین ماه به طور هم زمان با حضور رییس‎جمهور افتتاح و به عنوان برگی روشن در تاریخ کشور ثبت شد اما به نظر می‌رسد به مذاق برخی چندان خوش نیامد. 

پارس جنوبی، بزرگترین میدان مستقل گازی جهان است. این میدان مستقل گازی که بخشی از آن در ایران و بخشی در قطر قرار دارد؛ چیزی حدود 27درصد از مجموع ذخایر اثبات شده گاز دنیا را در خود جای داده و با افتتاح شش فاز پارس جنوبی ایران از این پس امکان تولید برابر با قطر از این میدان گازی را خواهد داشت. با این حال روزنامه‎های زنجیره‎ای تندرو مهم‎ترین دستاورد وزارت نفت در چند سال اخیر را مورد هجمه قرار داده و آن را دارای جنبه انتخاباتی دانستند. آنها در تلاش برای جناحی کردن این دستاورد بزرگ، همچنین ادعا کردند دولت، پارس جنوبی را در حالی افتتاح می‎کند که  این پروژه دستاورد دولت قبلی است. 

6 فاز پارس جنوبی همزمان افتتاح شدند

روز یکشنبه 27 فروردین 6 فاز پارس جنوبی با حضور رییس‎جمهور و وزیر نفت افتتاح شد. این یک دستاورد بسیار بزرگ  نفتی در طول تاریخ  به حساب می‎آید. تا قبل از سال 92 و شروع کار دولت یازدهم از میدان پارس جنوبی روزانه 280 میلیون مترمکعب گاز غنی شده برداشته می‎شد اما امروز ما می‎توانیم روزانه بیش از 570 میلیون مترمکعب از این میدان گاز طبیعی و بیش از 650 هزار در روز میعانات گازی برداشت کنیم. 

از میان فازهایی که در این میدان افتتاح شد؛ فازهای 17 و 18 حدود 5درصد از ذخایر میدان گازی پارس جنوبی را به خود اختصاص داده  است. این گاز پس از شیرین‎سازی بخش عمده‎ای از گاز مصرفی خوزستان و استان‎های غربی را تامین می‎کند. همچنین بخشی از آن پشتیبان صادرات گاز به عراق است.

فاز 19 نیز یکی از بی‎نظیرترین فازها از حیث کمی است چرا که معادل 2 فاز استاندارد است. این گاز بخش عمده‌ای از گاز جنوب غرب و غرب کشور را تامین می‎کند و از صادرات گاز به عراق نیز پشتیبانی می‎کند. 

فاز 20 و 21 نیز، 50 میلیون مترمکعب در روز گاز تولید می‎کند و هدف از توسعه این دو فاز تامین نیاز مصارف داخلی است.

چرا این خبر تندروها را خوشحال نکرد

افتتاح این 6 فاز از میدان مستقل گازی جهان موفقیت بسیار بزرگی برای کشور محسوب می‎شود و از این‎رو همه از چنین موفقیتی خوشحال شدند. اما برخی از گروه ها که می‎خواهند در بزنگاه انتخاباتی چهره دولت را خراب کنند گویا برای این خبر خوشحالی نکردند. 

زنگنه در این خصوص گفته است:  يک عده نمى‎خواهند و خوششان نمى‎آيد ببينند کسانى که با آنها اختلاف نظر دارند کارى کنند. هر کارى هم کنيد قبول نمى‎کنند. هرچيزى هم که به آنها نشان دهيد قبول نمى‎کنند. مثلا آقايى مرتب مى‎گفت چرا گازرسانى به زاهدان انجام نمى‎شود و زمانى که گازرسانى کرديم و براى افتتاح رفتيم روز افتتاح نيامد. اصلا نمى‎خواست ببيند. 

روزنامه‎های تندرو صبح روز دوشنبه به نقد این موفقیت بزرگ وزارت نفت پرداختند. آنها حتی در بیان درصد اشتباه توسعه این طرح در دولت یازدهم هماهنگی نداشته‎اند. 

کیهان در تیتری جنجالی نوشت «عکس یادگاری با پروژه‎هایی که دیگران ساخته‎اند». این روزنامه تندرو در گزارش خود نوشته است: بیش از 90درصد پیشرفت این پروژه‎ها مربوط به قبل از سال 92 بوده است. 

دستاورد تاریخی وزارت‏ نفت در هجمه تهمت‏‎ها


«صبح نو»، روزنامه مدافع شهرداری در گزارشی با تیتر «عکس یادگاری با دستاورد قبلی‎ها» نوشته است: پروژه‎های نفتی در دولت و اوج تحریم‎های هسته‎ای و غیر هسته‎ای نزدیک به 78 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 

دستاورد تاریخی وزارت‏ نفت در هجمه تهمت‏‎ها


روزنامه اجاره‎ای «افکار» که تا کمی قبل از این، روزنامه‎ای اصلاح‎طلب بود و حال به خدمت اصولگرایان درآمده نیز در گزارشی نوشته است: افتتاح پارس جنوبی در حالی است که 85 درصد آن در دولت قبل تکمیل شده بود. 

دستاورد تاریخی وزارت‏ نفت در هجمه تهمت‏‎ها


همچنین خبرگزاری «تسنیم» از سهم 50‎درصدی دولت قبل در تکمیل فازهای 20 و 21 پارس جنوبی  خبر داده است. 

دستاورد تاریخی وزارت‏ نفت در هجمه تهمت‏‎ها

«جوان آنلاین» نیز نوشته است، قرارداد این فازها در دولت گذشته با شرکت‎های ایرانی امضا شد و این شرکت‎ها در شرایط سخت تحریم و تهیه تجهیزات پیشرفت پروژه‎ها را  در ارقام بالای 60 درصد تحویل دولت یازدهم دادند و این دولت با تاخیر  بالاخره توانست آنها را به پایان برساند. 

دستاورد تاریخی وزارت‏ نفت در هجمه تهمت‏‎ها

اگر چه زنگنه در سخنان خود گفته است که «این يک دستاورد براى ملت ايران است؛ دستاورد د‎ه‎ها هزار نفر کارگر و متخصص و مديرانى است که در دولت‎هاى مختلف زحمت کشيدند و کار کردند تا چنين موفقيتى در حوزه نفت، گاز و پتروشيمى به دست آيد» اما، باید خاطرنشان کرد که روند توسعه پارس جنوبی تا قبل از دولت روحانی بسیار کند بوده است. 

بر اساس اعلام مدیریت برنامه‎ریزی تلفيقى شرکت ملى نفت ايران، فاز ١٧ و ١٨ در شهريور ماه سال ٩٢ با ٧٨,٥٣ درصد پيشرفت به دولت يازدهم تحويل شده است؛ فاز ١٩ با ٦٧.٠٩ درصد پيشرفت و فازهاى ٢٠ و ٢١ نيز با ٥١.٨٧ درصد پيشرفت به دولت يازدهم واگذار شد‎ه‎اند.

زنگنه همچنین با بيان اینکه معتقدم اين دستاوردها را بايد فراتر از دولت‎‌ها ديد به «انرژی امروز» گفته است:  پیشنهادم این بود که مقام معظم رهبری برای افتتاح این طرح  تشریف بیاورند، اما داب ایشان حضور در افتتاح‌ها نیست و حتی پیشنهادم برای جلوگیری از به وجود آمدن مسایل انتخاباتی این بود که بعد از انتخابات افتتاحیه صورت بگیرد تا این گونه مباحث پیش نیاید. چون این پروژه افتخاری ملی و پیام بزرگی است به جامعه جهانی و مردم منطقه و یادآور مقاومت ما در شرایط سخت است و در زمان تحریم توانستیم این کار را بکنیم و اگر چه پیش از این برای افتتاح طرح‎ها صحبت شده بود  اما به این تاریخ رسید.

  انگار این منتقدان هنوز در شناخت درست از احمدی نژاد بی‎بصرت‎اند، چراکه اگر پارس جنوبی تا 90 درصد پیشرفت داشت قطعا احمدی‎نژاد آن را افتتاح می‎کرد. همانطور که پیش از این فازهای نصفه و نیمه 15 و 16 را در سال 92 علیرغم عدم آغاز به کار آن افتتاح کرد.

او در آخرین روزهایی که دولت را در دست داشت، در حالی اقدام به افتتاح فازهای 15 و 16 کرده بود که هنوز چاه‎ها، سکوها و خطوط لوله دریایی و 3 واحد شیرین‎سازی پالایشگاهی آن آماده راه اندازی نشده بود و اصلا قرار بر افتتاح نبود اما از آنجا که تنها سه روز بعد باید دولت را به حسن روحانی می‎سپرد اقدام به افتتاح صوری و تقلبی این دو فاز کرد تا این فرصت را از دست ندهد. 

انتشار اخبار کذب و درصدهای بالا و پائین از پیشرفت پارس جنوبی و تلاش آنها برای آنکه نشان دهند، این اتفاق بزرگ هیچ ارتباطی به تلاش های دولت فعلی ندارد، نشان می دهد که آنها با نزدیک شدن به زمان انتخابات فقط می‎خواهند به تخریب دولت بپردازند و برایشان مهم نیست چیزی که تخریب می‏ کنند دستاورد مهم و تاریخی برای مردم کشور باشد. 
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان