تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
داریوش قنبری :

همین که شبیه مردم ونزوئلا نشده‌ایم و آدم‌خواری نمی‌کنیم، جای شکر دارد/ تکرار آشفتگی نگرانمان می‌کند / میانگین سنی دولت پایین می آید

ادبیات حقوق شهروندی که مدنظر اصلاح طلبان است، در این دوره دوباره احیا شد. تفکرات امنیتی گذشته هم تاحدودی از جامعه رخت بر بسته است.
رویداد۲۴_ادبیات حقوق شهروندی که مدنظر اصلاح طلبان است، در این دوره دوباره احیا شد. تفکرات امنیتی گذشته هم تاحدودی از جامعه رخت بر بسته است. بازهم تأکید می کنم این به معنای عالی بودن اوضاع نیست اما اصلاح طلبان به نجات کشور از بحران گذشته راضی هستند و انصافا با نگاه به کارنامه اقتصادی دولت باید بگوییم که این رضایت معنا و مفهوم دارد و باید بگوییم هرچند رئیس جمهوری اصلاح طلب نبود اما حرکتش در این مسیر بود.

 این در حالیست که قاعدتا در این چهار سال فضای سیاسی و سپهرهای مختلف کشور تغییر و تحولاتی داشته و کارنامه دولت اول روحانی نگاشته شده و رقبا نیز آرایش متفاوتی نسبت به دوره قبل دارند و اینکه اجماع و اتحاد اصلاح طلبان با روحانی و همراهان باید منطبق بر چه رویکردها، تبادلات و مراودات و البته مطالباتی باشد که در پروسه انتخابات و جذب آرای عمومی موفق و سپس دولت دوم روحانی را در مسیر پیش برد اهداف اصلاح طلبی و منافع ملی قرار دهد، سئوالاتی است که با کنش گران جریان اصلاحات مطرح خواهیم کرد.

 این بار با داریوش قنبری سخن گفته ایم و او می گوید:« بیایید انصاف داشته باشیم؛ همین الان که باهم مصاحبه می کنیم؛ خیال هر جفت ما از این راحت است که دیگر خطر امنیتی و نظامی ما را تهدید نمی کند و فردا صبح دلار از 750 تومان به 4 هزارتومان نمی رسد.» داریوش قنبری در گفت وگو با خبرنگار خرداد در تشریح علل حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی با این جملات صریح به تغییر وضعیت اشاره می کند . به گفته او اصلاح طلبان برای حمایت از روحانی در سال 96 دو وجهه سلبی و ایجابی را در نظر دارند. که وجهه سلبی آن ترس از بازگشت به گذشته و وجهه ایجابی آن عملکرد مثبت روحانی بوده است. ادامه این گفت وگو را با هم می خوانیم:
 
مهم ترین کار اصلاح طلبان به عنوان اصلی ترین بدنه حامی روحانی برای جلب آرای توده مردمی و طیف ها و گروه ها در این دوره چیست؟
ما اصلاح طلبان برای رأی دادن به روحانی 2 دلیل اصلی را در نظر داریم. اولین دلیل هم این است که ما بیش از هر چیزی از بازگشت به گذشته و دوباره گرفتار شدن به شرایط دشوار آن روزها می ترسیم و نگران هستیم. چراکه هنوز که هنوز است، متأسفانه بعضی از تفکرات حاکم در دولت گذشته از زبان برخی ها شنیده می شود و خطر بازگشت آن تفکر و رویکردها و عملکردها وجود دارد. دومین دلیل اصلاح طلبان برای حمایت از روحانی عملکرد مطلوب او برای نجات کشور از نابودی است. آن روزهایی که کشور تحت فصل هفتم منشور بین الملل و نزدیک به اعمال ماده 42 یعنی حمله نظامی به کشور بود امروز ما را ترغیب می کند که مدیریت مبتنی بر عقل و تدبیر روحانی را وجهه ایجابی حمایت خود از روحانی قرار داده و به مردم هم معرفی کنیم.

یعنی اصلاح طلبان وجهه ایجابی حمایت از روحانی را شیوه مدیریت او تلقی کرده و همین را به مردم به منظور تداوم حمایت از او در انتخابات پیش رو معرفی می کنند؟
بله. ببینید باید انصاف داشته باشیم همین الان که باهم مصاحبه می کنیم؛ خیال هر جفت ما از این راحت است که دیگر خطر امنیتی و نظامی ما را تهدید نمی کند و فردا صبح دلار از 750 تومان به 4 هزارتومان نمی رسد. همچنین باید بگویم که این دولت توانسته رشد اقتصادی منفی قبلی را به بالای 10 در صد مثبت برساند.

و وجهه سلبی این حمایت چیست؟ بر سر کار نیامدن دیگر کاندیداها ؟
خیر به سرکار آمدن آن ها کاری نداریم. وجهه سلبی ما ترس و نگرانی از تکرار آشفتگی هاست. دیگر نمی خواهیم هزینه دهیم.

پس از نگاه اصلاح طلبان این دولت کاملا مطلوب عمل کرده و مطالبات اصلاح طلبان را محقق ساخته است؟
من نمی گویم همه چیز عالی و مطلوب است اما همین که شبیه مردم ونزوئلا نشده ایم و آدم خواری نمی کنیم، جای شکر دارد.

اصلاح طلبان همواره اعلام کرده اند که بدون هیچ قید و شرطی از روحانی حمایت کرده و خواهند کرد، همچنین گاهی اوقات نقدهایی از این دولت از سوی برخی از چهره های اصلاح طلب مبنی بر عدم استفاده رئیس جمهوری از افراد این جریان سیاسی در کابینه دولت شنیده شده است، در این دوره آیا در مبنای حمایت شما از او تغییری ایجاد می شود؟
ما همواره به دلیل منافع ملی از روحانی حمایت کردیم. هیچ وقت منفعت جناحی را در نظر نگرفته ایم. چراکه اصلی ترین خواسته هدف ما نجات کشور بود که محقق هم شد. ما اصلاح طلبان هیچ وقت ادعای رسیدن به منصب و قدرت هم نداشتیم. خود آقای روحانی هم از ابتدا اعلام کرده است که مشی اعتدالی دارد و اصلاح طلب نیست. بنابراین ما با دانستن چنین قیدی از او بازهم حمایت خواهیم کرد.

پس تکلیف اندیشه اصلاح طلبی چه می شود؟
ببینید بخش قابل توجهی از اندیشه ما در دولت روحانی محقق شد. برای مثال ادبیات حقوق شهروندی که مدنظر اصلاح طلبان است، در این دوره دوباره احیا شد. تفکرات امنیتی گذشته هم تاحدودی از جامعه رخت بر بسته است. بازهم تأکید می کنم این به معنای عالی بودن اوضاع نیست اما اصلاح طلبان به نجات کشور از بحران گذشته راضی هستند و انصافا با نگاه به کارنامه اقتصادی دولت این رضایت معنا و مفهوم دارد و باید بگوییم که هرچند رئیس جمهوری اصلاح طلب نبود اما حرکتش در این مسیر بود.

اصلاح طلبان 8 سال در دولت های نهم و دهم خارج از گردونه قدرت بودند و در 4 سال آقای روحانی هم خیلی به کار گرفته نشدند و شاید همین دلیل این باشد که بسیاری از این جریان سیاسی به سمت شورای شهر رهسپار شده اند. آیا بهتر نبود از نیروهای جوان این جریان به جای افراد و مدیران سن بالای کابینه استفاده می شد؟
درباره ترکیب سنی وزرا و مدیران دولتی باید به این نکته توجه کنیم حجم بالای مشکلات به اندازه ای بود که روحانی اصلا فرصتی برای آزمون و خطا نداشت. قبلا هم مدیر 30 ساله را در رأس یک نهاد گذاشته بودند و نتیجه اش هم را مردم به خوبی لمس کردند. روحانی فرصتی برای ندانم کاری نداشت باید برای عبور از مشکلات و معضلات از افراد با سابقه استفاده می کرد.

پس ادامه این شیوه برای آینده و دوره دوم دولت آقای روحانی تأیید می شود؟
توجه به کارنامه مثبت مدیران و مسؤولان برای حل مشکلات بر زمین مانده مورد نظر خواهد بود. ضمن این که قطعا در آینده روحانی از نسل مدیرانی که خودش آن ها را پرورش داده استفاده می کند و میانگین سنی این دولت پایین تر می آید.
منبع: خرداد
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان