تاریخ انتشار: ۲۰:۵۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
کاهش 50 درصدی آلودگی هوای تهران در دولت یازدهم؛

دولت روحانی و حذف بنزین سرطانزا در سراسر کشور

در سال 92 با اندازه گیری های صورت گرفته مشخص شد انواع آلودگی های سمی در هوای تهران وجود دارد که بنزن یکی از آنها بود. بنزن قطعا سرطانزا است از این رو اولین اقدام دولت یازدهم حذف بنزن از بنزین های توزیعی نه تنها در تهران و کلان شهرها بلکه در سراسر کشور بود.
رویداد۲۴_ در سال 92 با اندازه گیری های صورت گرفته مشخص شد انواع آلودگی های سمی در هوای تهران وجود دارد که بنزن یکی از آنها بود. بنزن قطعا سرطانزا است از این رو اولین اقدام دولت یازدهم حذف بنزن از بنزین های توزیعی بود".  

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اعتدال اظهارداشت: "دولت قبلی از سال 89 اقدام به تولید و توزیع بنزین پتروشیمی کرده بود که منبع اصلی آلودگی هوا بود؛ بررسی های انجام شده در تهران نشان می دهد که میزان بنزن در هوای پایتخت بیش از 300 قسمت در میلیارد بوده است."

مشروح مصاحبه با دکتر سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پی می آید:

مطرح شدن بحث آلودگی هوا یکی از الویت های نظام های حکومتی است که بتواند فضایی مناسب برای شهروندان فراهم کند و متاسفانه در سال گذشته چند روز آلوده را داشتیم و از انجایی که در اداره کشور بحث نسبی مطرح است این سوال مطرح می شود که در مقایسه با سالهای قبل وضعیت آلودگی هوا چگونه بوده است و آیا دولت اقدام مناسبی انجام داده است؟

در واقع دولت یازدهم از ابتدای بکار آمدن یکی از دغدغه های آن محیط زیست بوده است. اولین مصوبه دولت مصوبه زیست محیطی در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه و درمصوبه بعدی آن در زمینه ی آلودگی هوا بود، برای اولین بار نه تنها در کلان شهرها بلکه در سراسر کشور. دولت یازدهم در مصوبه ای که در اردیبهشت ماه 93 داشت راهکارهای کاهش آلودگی هوا را ابلاغ کرد. در 9 محور و 47 فعالیت. محورهایی که شاید انجام آنها در آن زمان بسیار مشکل بود. محورهایی از جمله اصلاح سوخت، اصلاح سیسیتم خودرویی، ارتقاِ استانداردها، سیستم های مربوط به معاینه فنی، توسعه استفاده از گاز و بهبود سیستم نیروگاه را در این مصوبه داشتیم.

لذا از مهرماه 92 در حدود 5 الی 6 ماه با برنامه منسجم دقیق، اجرایی و علمی با کمک دستگاه ها کار کردیم و حاصل آن مصوبه 10 اردیبهشت 93 دولت شد.خب بر آن اساس و اساس این برنامه که کاملا هدفمند بوده و اهداف  کمی را در نظر گرفته بود ما شروع به فعالیت کردیم. ابتداً یک مسِله بسیار مهمی که در ان روز ها مطرح بود بحث بالا بودن غلظت آلاینده های سمی و خطرناک در شهرهای ما بود و با بررسی های انجام شده عامل اصلی آن توزیع 10 میلیون لیتر بنزین پتروشیمی بصورت روزانه در کل کشور بوده است. حال ممکن بود توزیع این در برخی از شهرها کمتر و در برخی از شهرها بیشتر بوده باشد. ولی در کل در سبد مصرف بنزین 92 کشور 10میلیون لیتر بنزین پتروشیمی بوده است. علت مطرح شدن بنزین پتروشیمی در بحث آلودگی این است که این بنزین اصلا بنزین نیست و یک فراورده پتروشیمی است که قابلیت سوختن دارد و مهم ترین و آلوده ترین آلاینده ای که ما در هوا میشناسیم، تشکیل دهنده بخش عمده ای از ترکیب این بنزین، بنزن نام دارد. بنزن بر اساس مطالعات بین المللی سرطان شناسی جز گروه اول سرطان سازهاست یعنی به عبارتی قطعیت سرطان زایی بنزن بر هیچ کس پوشیده نیست و قطعا کسانی که بنزن را تنفس کنند به سرطان مبتلا میشوند و متاسفانه این بنزن درصد بسیار زیادی تشکیل دهنده بنزین پتروشیمی است. این یک بحثی بود که ما قطعا باید آن را سامان میدادیم که از خرداد 93 این 10 میلیون لیتر بطور کامل حذف شد. 10 میلیون لیتری که در شرایطی که ما تحریم بودیم. درباره تولید سوخت کشور باید گفت بدلیل انکه پالایشگاه های ما در دوران دولت قبل به صورت نامناسبی مورد استفاده قرار گرفت و در صورتی که overall  نشده بود، تامین این 10 میلیون لیتر در ان زمان مشکل استراتژیکی بود. ولی این اتفاق افتاد و این 10 میلیون لیتر حذف شد و با حذف این بنزین و با استاندارد شدن سوخت، سطح بنزن در سوخت از 3درصد به زیر 1درصد کاهش پیدا کرد. میزان غلظت بنزن در هوا در سال 92 بیش از 300PPB بوده که استاندارد آن بایستی صفر یا حد اکثر 5 باشد. حذف بنزین پتروشیمی باعث شد سطح آلاینده ای که نه بو دارد، نه دیده می شود و نه رنگ و مزه دارد و آلاینده ای بسیار سمی و خطرناک است و در آلودگی هوای شهرهای ما نقش مهمی ایفا میکرد، بطور کامل حذف شود. مدیریت سوخت کشور شروع به توزیع سوخت یورو4 کرد که بنزن آن استاندارد و آروماتیک آن هم استاندارد می باشد و باعث شد ما امروز در شهری مثل تهران ( فقط برای مقایسه) سال 95 نسبت به سال 92 هم میزان بنزن آن کاهش پیدا کرد که زیر 20PPB می باشد و دیگر آلاینده ها هم نیز کاهش پیدا کرده اند. ضمن اینکه 72 روز شرایط سالم تری را نسبت به 92 در سال 95 داشتیم.

- در سال 95 چند روز هوای الوده داشتیم؟
در سال 95، 89 روز هوای الوده داشتیم  و در سال 92 دقیقا 72 روز بیشتر هوای تهران آلوده بوده است. این نشان می دهد قریب به 50 درصد کاهش آلودگی داشتیم. عده ای نیز سوال می پرسند که شاید امسال باد یا بارندگی بیشتری داشتیم در صورتیکه طبق آمار سال 93 بهتر از سال 92 و سال 94 بهتر از سال 93 و سال 95 بهتر از سال 94 بوده است و قطعا سال 96 خیلی بهتر از سال 95 خواهد بود.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان