تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
علی تاجرنیا در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

جناح رقیب روحانی در اقلیت بودن را بپذیرد/ اقلیت نظر اکثر مردم را درک کند

علی تاجر نیا تأکید کرد: بدون شک اخلاق سیاسی حکم می‌کند درواقع شخص و جریانی که برنده انتخابات شدند، به‌جای به رخ کشیدن پیروزی خود و تحقیر طرف مقابل که منجر به ایجاد شکاف بیشتر خواهد شد، سعی کند با پذیرش اختلاف‌نظر در کشور شرایط دستیابی به تفاهم را فراهم آورد.
رویداد۲۴عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تأکید کرد: بدون شک اخلاق سیاسی حکم می‌کند درواقع شخص و جریانی که برنده انتخابات شدند، به‌جای به رخ کشیدن پیروزی خود و تحقیر طرف مقابل که منجر به ایجاد شکاف بیشتر خواهد شد، سعی کند با پذیرش اختلاف‌نظر در کشور شرایط دستیابی به تفاهم را فراهم آورد.

انتخابات بر سلامت مردم یک جامعه مؤثر است و همان اندازه که پیروزان میدان با اعتمادبه‌نفس بالاتری درباره انتخاب خود صحبت به میان می‌آورد درصورتی‌که بازنده مورد تحقیر قرار گیرد، تاثیربسیار مخربی بر او خواهد گذاشت. 8 سال از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 گذشته و هنوز خس و خاشاک دانسته شدن بخشی از مردم ایران از یادها فراموش نشده است و هرگاه از آن صحبت به میان می‌آید، خشم در چهره مخاطبان این چند کلمه مشاهده می‌شود.

نتیجه اولیه انتخابات ریاست جمهوری که روز جمعه برگزار شد، حکایت از پیروزی قطعی حسن روحانی با درصد بالا دارد، اما با توجه به تجربه‌هایی که در این چند سال مردم به دست آورده‌اند بهتر آن است تا به‌جای تحقیر کسانی که به کاندیداهای رقیب روحانی رأی داده‌اند بحث آشتی ملی بار دیگر به‌طورجدی مطرح شود تا فارغ از هر خشمی همه باهم موانع را پشت سر گذارند.

علاوه بر این انتخابات اخیر ریاست جمهوری به‌درستی اقلیت و اکثریت کشور ایران در شهر، شهرستان و روستاها را به نمایش گذاشت و در کنار این مسئله که تمام ایرانیان باید در کنار یکدیگر به پیشرفت کشور بیندیشند، اما پیش از آن نیاز است تا طرف مقابل در اقلیت بودن را بپذیرد و برای برجسته ساختن قدرت خود به ابزارهایی که در دست دارد، متوسل نشود؛ بنابراین زمان آن فرارسیده که اقلیت یک‌بار برای همیشه به رأی اکثریت تمکین کند و آن را به رسمیت بشناسد.

علی تاجر نیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با طرح آشتی ملی با توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد: بدون شک اخلاق سیاسی حکم می‌کند که درواقع شخص و جریانی که برنده انتخابات شدند، به‌جای به رخ کشیدن پیروزی خود و تحقیر طرف مقابل که منجر به ایجاد شکاف بیشتر خواهد شد، سعی کند با پذیرش اختلاف‌نظر در کشور شرایط دستیابی به تفاهم را فراهم آورد.

وی در این رابطه اضافه کرد: آشتی ملی موضوعی است که درباره آن باید این نکته را در نظر داشت، از سال 76 به بعد رفتار جریانی که در برابر اصلاح‌طلبان ایستاده بود، نمایانگر اخلاق سیاسی نبوده و در هیچ برهه‌ای از زمان پشیمانی خود را نسبت به رفتارهای غیرحرفه‌ای‌اش در عرصه سیاست کشور اعلام نکرده و در تمامی انتخاباتی که آنان پیروز میدان بودند رفتار مناسب و درخورشان یک جریان سیاسی را از خود نشان نمی‌دادند.

تاجر نیا تأکید کرد: در بحث آشتی ملی، اقلیت باید بپذیرد که رفتارهای غیراخلاقی در زمین سیاست برچیده شود و شکل رقابت‌ها به مفهوم واقعی آن وارد میدان شود. به‌طور نمونه در این رابطه باید در نظر داشت که ورود به مسائل شخصی و سوءاستفاده از آن به‌مانند دوره‌های گذشته که بسیار زیاد هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت، آسیب‌شناسی شود زیرا تمام آن موارد فراموش‌شدنی، نیست.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت اظهار داشت: آشتی ملی زمانی به معنای واقعی آن محقق خواهد شد که مسائل واقعی مردم موردبررسی قرار گیرد و اگر به تمام موارد آن به شکل همه‌جانبه بپردازیم در آینده می‌توان به آن دست‌یافت.

وی دراین‌باره که زمان آن فرانرسیده که اقلیت نسبت به خواست اکثریت تمکین کند، اظهار داشت: مهم این است که اقلیت رفتارهایی نداشته باشد که موجب کارشکنی در عملکرد جناح اکثریت شود. البته اکثریت هم نباید فراموش کند که رئیس‌جمهور به تمام ملت ایران حتی گروهی که حاضر به انداختن آرا در صندوق رأی نشدند، تعلق دارد باوجود اختلاف‌نظری که بارأی دهندگان دارند، باید محترم شمرده شوند.

تاجر نیا افزود: متأسفانه اقلیت سیاسی کشور در نهادهای اقتصادی وزن بالایی دارند و با تکیه‌بر آن بداخلاقی سیاسی خود را تکرار می‌کنند. این وضعیتی است که نمی‌توان با مهربانی به آن نگریست. برای تغییر شرایط و بهبود وضعیت کشور اقلیت باید نظر اکثریت جامعه ایران که با روشی کاملاً دموکرات سخن خود را بر زبان آوردند، درک کند زیرا درصورتی‌که آنان معنای رأی روز جمعه مردم را نپذیرند، صحبت از آشتی ملی بی‌فایده خواهد بود.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان