تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
احمد بخشایش اردستانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

رئیسی مرد سیاست نیست/اصولگرایان وکیل مردم باشند تا نظام/ اصولگرایان نیاز به پوست‌اندازی دارند

احمد بخشایش اردستانی، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: اصولگرایان نیاز به بازنگری و پوست‌اندازی دارند اگر این کار صورت نگیرد همچنان فضای آینده بر همین روال خواهد بود.
رویداد۲۴احمد بخشایش اردستانی، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: اصولگرایان نیاز به بازنگری و پوست‌اندازی دارند اگر این کار صورت نگیرد همچنان فضای آینده بر همین روال خواهد بود.

غلامعلی حداد عادل یکی از اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی پس از شکست سید ابراهیم رئیسی، کاندیدا مطرح جمنا از حسن روحانی در گفت‌وگویی مطرح کرد که «آقای رئیسی به‌عنوان سخنگو 16 میلیون توانست با حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آن‌ها را همسو کند بنابراین دولت باید برای پاسخگویی به این مطالبات کار واقعی، عملی و جدی انجام دهد که اگر موفق شود ما نیز خوشحال خواهیم شد، اما در غیر این صورت پیگیری مطالبات ادامه دارد.»

لازم به یادآوری است که حداد عادل پیش از روز رأی‌گیری ویدئویی از خود به انتشار درآورد که در آن به هواداران اصولگرایان توصیه کرده بود به‌تمامی اعضای فهرست خدمت در شورای شهر رأی دهند، همان کاری که سید محمد خاتمی در خصوص لیست اصلاح‌طلبان انجام داد و منجر به پیروزی اکثر نامزدهای لیست امید در انتخابات شورای شهر شد، اما حداد عادل نتوانست توفیقی به دست آورد. حال این اظهارنظر اخیر او نشان از این دارد که گروهی از اصولگرایان درصدد هستند تا رهبری طیف سیاسی خود را به ابراهیم رئیسی تازه‌کار در امر سیاست واگذار کنند.

اما در رابطه با مسئله فوق این بحث پیش می‌آید که در طیف اصولگرایی کسانی مدعی اخذ مطالبات هواداران خود هستند، فراوان‌اند و مشخص نیست که اساساً آقای رئیسی می‌تواند هدایتگر جریان اصولگرایی باشد و خود اصولگرایان بر اینکه سکان رهبری را به دست ابراهیم رئیسی بسپارند موافقت خواهند کرد یا خیر؟ علاوه بر این مناظرات ریاست‌جمهوری نشان داد که تولیت آستان قدس رضوی راه سیاست را نمی‌داند و باید ابتدا درس آن را باید بیاموزد، بنابراین به نظر می‌رسد هدایت جریان اصولگرایی که در کار سیاسی دارای قدمت است فردی تواناتر را نیاز دارد تا در مواقع لازم به‌خوبی از عهده کار برآید.

احمد بخشایش اردستانی، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصولگرا، در گفت و گو با رویداد۲۴ در رابطه با نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و ثبت شکست تازه در کارنامه اصولگرایان گفت: اصولگرایان نیاز به بازنگری و پوست‌اندازی دارند اگر این کار صورت نگیرد همچنان فضای آینده بر همین روال خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: اینکه اصولگرایان خود را وکیل نظام نشان می‌دهند، مقبولیت نمی‌آورد، آنان باید وکیل مردم باشند و توجیه نظام را نکنند زیرا نظام به‌اندازه کافی توجیه دارد. اعضای این طیف سیاسی نیاز است میان خود با رهبر معظم انقلاب، سپاه و بسیج فاصله ایجاد کنند و به‌عنوان یک جناح سیاسی معرفی شوند و شکستشان شکست آنها محسوب نشود.

بخشایش در ادامه یادآور شد: اصولگرایان در انتخابات اخیر شکست‌خورده‌اند و این شکست تنها به آن‌ها مربوط نمی‌شود بلکه شامل حال نهادهایی که اصولگرایان خود را به آنها نزدیک کرده‎اند هم می‌شود و هرقدر مطرح کنیم اصولگرایی ربطی به نهادهایی حاکمیتی ندارند اما در اذهان عمومی این امر چنین جاافتاده و تا خود اصولگرایان هم تلاش نکنند تغییری هم صورت نمی‌گیرد.

این نماینده سابق مجلس درباره ویدئویی که از حداد عادل برای تشویق رأی هواداران برای لیست آنان به انتشار درآمد، تصریح کرد: آقای حداد عادل نمی‌تواند رهبر خوبی برای اصولگرایان باشد زیرا با مقام رهبری نسبت فامیلی دارد، اما رئیسی این توانایی را دارد علاوه بر این او می‌تواند مطالبات تعداد آرا خود را مورد پیگیری قرار دهد.

وی در خصوص مناسب بودن رهبری رئیسی، اظهار داشت: رهبر اصولگراها با رهبر اجرایی متفاوت است. به‌طور نمونه خاتمی، رهبر اصلاح‌طلبان است ولی معنای آن این نیست که ریاست‌جمهوری را دوباره در دست گیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص مناظره‌ها افزود: فضای مناظره مثبت و منفی باهم بود. مثبت از این حیث که شفافیت را بالا برد و هزینه فساد و دزدی را زیاد کرد و ازاین‌پس درصورتی‌که فردی درصدد برآید تا دست به این کارها زند رسانه‌ها می‌توانند خیلی شفاف آن را پیگیری کنند. البته در کشور ستاد مبارزه با فساد داریم که از سران سه قوه تشکیل‌شده است، اما تاکنون کاری انجام نداده یا اگر هم حرکتی صورت گرفته به اطلاع عموم نرسانده‌اند.

بخشایش در خصوص بخش منفی مناظره‌ها یادآور شد: آقای روحانی با چنگ و دندان خطوط قرمز نظام را به سقف چسباند و بیش از تحمل آن صحبت کرد و معنای آن این است که در 4 سال آینده اصولگراها حالت مطالبه گری و چنگ‌اندازی خواهند داشت.

وی درباره مفید بودن نقد دولت چنین توضیح داد: این کار به‌خودی‌خود خوب است زیرا در مبارزه با فساد و هوچی گری مؤثر واقع می‌شود و برخی ارگان‌ها مجبور به پاسخگویی خواهند شد. برخی نهادها و دستگاه هاتحمل هیچ نقدی را ندارد، روحانی در این دور از انتخابات به مردم فهماند این نهادها باید کار خود را انجام دهند و در جایگاهی که برای آنان تعریف‌شده قرار گیرند، اما در کنار آن همان‌طور که مورداشاره قرار گرفت خطوط قرمز نظام نشانه گرفته شد.

این نماینده سابق مجلس در ادامه تصریح کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر نشان داد که نباید در برخی نهادها انتصابی مدیریت مادالعمر باشد به‌طور نمونه اداره رسانه‌هایی مانند روزنامه کیهان، اطلاعات چند سال در جای خود باقی‌مانده‌اند نیاز است تا در این‌گونه موارد تجدیدنظر صورت گیرد؛ زیرا این مناسب نیست که بخشی از نظام هر چهار سال یک‌بار انتخابات برگزار شود و بخش دیگر انتصابی باشد. باید در انتصابات جوان‌گرایی را در نظر گرفته شود و مدت خدمت آنان را چهارساله شود.

بخشایش گفت: اصولگرایان باید خود را تغییر دهند تا در بزنگاه‌ها دچار بهت نشوند. آقای رئیسی با چنین صحنه‌هایی تابه‌حال مواجه نشده بود و تا زمان مناظره‌های انتخاباتی کسی او را سؤال‌پیچ نکرده بود، او در مناظره نشان داد که مرد سیاست نیست و درنتیجه آن‌طور که انتظارمی رفت، ندرخشید. اصولگراها باید کاندیدایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کنند که حراف باشد زیرا مردم فکر می‌کند کسی که خوب حرف بزند از مدیریت مناسبی هم برخوردار است.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به این مسئله که در چهار سال پیش رو تنش‌ها افزایش می‌یابد، اظهار داشت: آقای روحانی باید آرا این 15 میلیون را در نظر داشته باشد زیرا صاحبان این رأی نهادها را در اختیاردارند.

وی در پایان ضمن اشاره به بهتر بودن نظام مجلسی از ریاستی تأکید کرد: قانون اساسی ما در جمهوری اسلامی وصله‌پینه است و چون در آن مخالفت با استبداد مطرح‌شده بنابراین ریاستی حکمروا است، اما در حال حاضر هم رئیس‌جمهور وهم رهبر داریم که انتخابی هستند اگر ریاست‌جمهور پارلمانی شود، مناسبت‌تر است و انتخابات شورا و خبرگان نیز باهم صورت گیرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
عقیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
1
0
نظام پارلمانی فقط به سود اصولگراهاست چون با این شورای نگهبان اصلاح طلبان رو فیلتر میکنه بنابراین در مجلس حداقل که شدن نمیتوانند رییس جمهور تعیین کنند در نظام پارلمانی دست اصولگراهای منتسب به مراکز قدرت بازه امیدوارم که هرگز چنین نشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
1
1
دقیقا ما هم به خاطر این که آقای رئیسی مرد خدمت است نه سیاست ، به ایشان رای دادیم. مملکت ما به خادم نیاز دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
0
1
درخصوص رهبر خوب است که بدانید تشخیصی است نه هنتخابی یعنی دربین فقها یک فرد به عنوان ولی مطلقه فقیه وجود دارد که وظیفه خبرگان تشخیص آن فرد ومعرفی آن نه انتخاب!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
0
حتما باید یکی اخلاق نداشته باشه تا مرد ساست بشه و چون رئسی اخلاق داره مرد سیاست نیست؟
مقدم
|
Germany
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
0
0
اقای بخشایشی دونتو اینجا میخوری تخمتو جای دیگه میکنی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان