تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
شیرین احمدنیا در گفت‎و‎گو با رویداد۲۴ تشریح کرد

ناآگاهی علت اصلی ابتلای ایرانیان به «ایدز»

عضو هیات مدیره انجمن جامعه‎شناسی ایران گفت: نسبت كمي از مردم واقعا از اينكه در چه شرايطي ممكن است خودشان يا اطرافيان‎شان درگير ویروس اچ آی وی شوند و اینکه چقدر در معرض خطر هستند تا بتوانند اقدامات پيشگيرانه لازم را صورت دهند؛ مطلع‎اند.
رویداد۲۴عضو هیات مدیره انجمن جامعه‎شناسی ایران گفت: نسبت كمي از مردم واقعا از اينكه در چه شرايطي ممكن است خودشان يا اطرافيان‎شان درگير ویروس اچ آی وی شوند و اینکه چقدر در معرض خطر هستند تا بتوانند اقدامات پيشگيرانه لازم را صورت دهند؛ مطلع‎اند.

«ایدز» یکی  از مهلک‎ترین بیماری‎ها در جهان است که سالانه قربانیان زیادی را به کام مرگ می‎کشد و هنوز هم برای آن درمان قطعی وجود ندارد. در ایران هم به خاطر عدم آگاهی و نبود فرهنگ درست برخورد با مسائل جنسی و بهداشتی این بیماری روز به روز گسترش پیدا می‎کند،  درنشست «ایدز، مادری و آسیب‎پذیری مضاعف زنان» مطرح شده است که نرخ عفونت اچ آی وی با سرعت بیشتری نزد زنان در مقایسه با مردان در حال افزایش است و درمیان زنان هم زنان جوان، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

اگرچه آمار مبتلایان به این بیماری در کشور بسیار نگران‎کننده است اما هیچ مقام و دستگاه مسئولی آنطور که باید و شاید در خصوص این بیماری اطلاع‎رسانی و فرهنگ‎سازی نمی‎کنند، اطلاع رسانی‎ها تنها به چند نشست در سال محدود می‎شود که  بانی این نشست‎ها هم سازمان‎های مردم نهاد، کانون‎های دانشجویی و فعالان مدنی هستند.

شایع‎ترین راه انتقال این بیماری از طریق سرنگ‎های آلوده و روابط جنسی است. بسیاری از زنان ایرانی قربانی ناآگاهی و عدم رعایت جوانب بهداشتی از سوی شوهرانشان می‎شوند.
 
شیرین احمدنیا، عضو هیات مدیره انجمن جامعه‎شناسی ایران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در این خصوص گفت: مي‎توان ادعا كرد كه نسبت كمي از مردم واقعا از اينكه در چه شرايطي ممكن است خودشان يا اطرافيان‎شان درگير اين مشكل بهداشتي بشوند و چقدر در معرض خطر هستند تا بتوانند اقدامات پيشگيرانه لازم را صورت دهند؛ مطلع‎اند. در عين حال، به دليل غفلتي كه وجود دارد، رفتارهاي نامناسبي را هم در مواجهه با افرادي كه درگير با ويروس اچ اي وي هستند از خود بروز ندهند و افراد مبتلا را دچار انگ و برچسب منفي و در نتيجه طرد و تبعيض نكنند.

او ادامه داد: گسترش ایدز تا حد بسيار زيادي به فرهنگ و جايگاه اقتصادي- اجتماعي زنان و درواقع وابستگي اقتصادي زنان به مردان مربوط است. زنان هم بنا به ويژگي‎هاي بيولوژيك‎شان و هم بنا به شرايط وابستگي مالي شان به مردان، در شرايط ابتلاپذيري بيشتري نسبت به مردان قرار دارند.

احمدنیا اظهار داشت: بسياري از زنان مبتلا در چارچوب زندگي زناشويي از طريق تماس جنسي و ارتباط مشروع با همسران‎شان درگير اين بيماري شده‎اند مثلا در مواردي كه همسرشان اعتياد تزريقي داشته و از سرنگ آلوده استفاده كرده و يا شركاي جنسي آلوده به ويروس داشته‎اند و اين زنان حتي اگر آگاه و طالب اين بودند كه تماس جنسي محافظت شده داشته باشند، از قدرت يا اختيارعمل لازم براي محافظت از خودشان برخوردار نبوده‎اند، در نتيجه تن به شرايطي داده‎اند كه منتهي به ابتلاي خودشان شده است. 

او افزود: هم اكنون بسياري از زنان اچ اي وي مثبت، در حالي كه همسران‎شان را در اثر ايدز از دست داده‎اند در شرايط فقر مالي و دشواري به عنوان سرپرست فرزندان يتيم خود به سختي روزگار مي‎گذرانند، به ويژه در شرايطي كه طرد و برچسب‎هاي منفي همبسته با ايدز در اين جامعه، ادامه زندگي را برايشان بيش از پيش دشوار مي‎سازد.

عضو هیات مدیره انجمن جامعه‎شناسی ایران در خصوص میزان پیشرفت در کنترل این بیماری گفت: فكر مي‎كنم اقدامات درماني_در واقع صرفا كنترل بيماري، چرا كه هنوز شيوه درماني قطعي براي ايدز شناسايي نشده است_ مناسبي از جانب نهادهاي تامين مراقبت‎هاي بهداشتي و درماني براي افرادي كه داراي اين ويروس هستند و شناسايي شده‎اند فراهم شده است اما مشكل اصلي در اين كشور اين است كه مهم‎ترين اقدامات  باید در جهت پيشگيري موثر از ابتلاي افراد به اين مشكل بهداشتي صورت بگيرد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: اينگونه اقدامات، در واقع مشتمل است بر اقداماتي اجتماعي و فرهنگي نظير اطلاع‎رساني و آموزش به موقع جمعيت و حساس‎سازي مردم نسبت به شيوه‎هاي انتقال ويروس و بكارگيري امكانات و ظرفيت‎هاي آموزش رسمي و غيررسمي و رسانه‎ها كه متاسفانه در اين زمينه، هنوز با شرايط ايده‎آل يا مطلوب فاصله داريم.

احمدنیا در پایان گفت: خلاء جامعه ما در این زمینه عدم وجود نهادهاي حمايتي و پذيرش و پشتيباني اجتماعي  در ميان مردم نسبت به افراد و خانواده‎هاي درگير است. جامعه مدني باید فعالانه‎تر و موثرتر به حمايت از اين افراد همت گمارد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان