تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۶

عضو شورای شهر کرج: نظارت، حلقه مفقوده شورای شهر پیشین بود/افزایش ضریب امنیت بانوان و کودکان در اولویت طرح های شورای جدید است

رحیم خستو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و کاندیدای فراکسیون امید بود که توانست به همراه سایر اعضای این لیست با رأی قاطع مردم کرج وارد شورای شهر شود. دکتر خستو دارای تحصیلات علوم سیاسی است و سابقه فعالیت در امور رسانه ای و فرهنگی هم در کارنامه خود دارد.
رویداد۲۴- رحیم خستو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و کاندیدای فراکسیون امید بود که توانست به همراه سایر اعضای این لیست با رأی قاطع مردم کرج وارد شورای شهر شود. دکتر خستو دارای تحصیلات علوم سیاسی است و سابقه فعالیت در امور رسانه ای و فرهنگی هم در کارنامه خود دارد. 

به نظر شما چرا لیست امید حائز بیشترین آراء از سوی مردم شهر کرج شده است؟

با حمد وستایش خداوند متعال و همچنین تشکر از مردم آگاه و شریف کرج بخشی از موفقیت لیست امید را می توان تابعی از وضعیت کل کشور و اعتبار گفتمان و شخصیت های اصلاح طلب دانست. اما بخش قابل توجه این موفقیت بر می گردد به وضعیت، ترکیب نیروهای سیاسی و اجتماعی و مدیریت شهری کرج.

یک دست بودن مدیریت شهری و سیاسی کرج آنهم برای دوره ای نسبتا طولانی، طبیعتا تعداد منتقدین را افزایش می دهد، لذا ضرورت تغییر به گفتمان غالب تبدیل شد که این الزام به تغییر فقط خواست اصلاح طلبان  نبود .

اما اینکه در میان نیروهای خواهان تغییر چرا لیست امید مورد استقبال مردم قرار گرفت؟ می توان به عللی چون ترکیب اعضای این لیست که متشکل از تخصص ها و سرمایه های مختلف است، اشاره کرد. این ترکیب توانست توجه اقشار جامعه و نیروهای مختلف را جلب کند.

همچنین همدلی احزاب و نخبگان اصلاح طلب برای رسیدن به اجماع در ارائه لیستی واحد و تاکید برسلامت و تخصص کاندیداها، پرهیز لیست امید و شورای اصلاح طلبان و کاندیداها از تنازعات و جنجال علیه رقبا، استفاده از حداقل تبلیغات بویژه تبلیغات میدانی و کم هزینه در راستای توجه  به مشکلات اقتصادی جامعه و بحث اقتصاد مقاومتی درحالیکه رقبا از تبلیغات میلیاردی برخوردار بودند و اهمیت ویژه لیست امید در احترام به شهروندان و آگاهی سیاسی آنان و پرهیز ازدامن زدن و استفاده از مباحث قومی برخلاف برخی افراد از جمله موارد تأثیر گذار در انتخاب لیست امید از سوی مردم بوده است.

اگرچه کرج از شهروندانی تشکیل شده که به فرهنگ مادری و قومی خود علاقه ویژه ای دارند ولی با درک صحیح از الزامات ونیازهای شهری، انتخاب شان فرا قومی است و این امر مبارک، خوشبختانه علاوه براینکه در راستای منافع ملی است به ما هم کمک کرد.

آقای دکتر اهم برنامه های شما برای شهر کرج چیست؟

با توجه به اینکه لیست امید از تخصص های مختلفی نظیر متخصصان ترافیک، محیط زیست، شهرسازی، معماری، مدیریت، جامعه شناس، اقتصاددان و مسائل فرهنگی و رسانه‌ای با پشتوانه دانشگاهی تشکیل شده است، تمام سعی خود را برای بهبود وضعیت زندگی شهروندان و شهر خواهیم داشت.

تمرکز برنامه های مدنظر من در راستای کمک به شفاف سازی اقدامات شورای شهر و شهرداری و پاسخگو نمودن نهادهای فوق است. انشاا... به دنبال آن هستیم تا مصوبات کمسیون های مختلف به رویت شهروندان رسیده و سیستم بودجه شفاف و دخل وخرج ها روشن باشد، همچنین براساس قانون شوراها در زمان‌های مقرر گزارشی از عملکرد و فعالیتهای شورای شهر و شهرداری ارائه شود.

 

بخش دیگر برنامه های اینجانب تلاش برای بهبود شاخص های فرهنگی شهر اعم از گسترش مکان های فرهنگی تا ارتقاء کیفیت و تنوع برنامه های فرهنگی است. امروزه سلامت متعالی، از شاخص های مهم توسعه محسوب می شود که تاکید آن بر عناصر فرهنگی است.کرج نیاز به امکانات و توزیع عالانه امکانات فرهنگی دارد.

وجه دیگر برنامه های اینجانب ارائه و اجرای طرح هایی است که در عین سادگی و سهولت در حوزه امنیت بانوان و کودکان، کاربردی باشند. از جمله این طرح ها می توان به تلاش برای افزایش ساعت فعالیت وسایل نقلیه عمومی، تخصیص فضاهایی ویژه کارآفرین های زن  و زنان سرپرست خانواده، مشخص نمودن مکان های متروکه، نورکافی خیابان ها و ... است.

عملکرد شورای شهر گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

قطعا دوستان و نمایندگان دوره قبل شورای شهر زحماتی را متقبل شده اند، ولی متاسفانه نگاه علمی بر سیاستگذاری ها حاکم نبوده است. نظارت حلقه مفقوده شورا های پیشین است. شورای شهرکرج حتی فاقد سایت مستقل برای تعامل با شهروندان وپاسخگویی است.

 ازسوی دیگر حضور برخی نمایندگان طی دوره های متمادی در شورای شهر امکان ورود افراد و اندیشه های جدید را مانع شده بود و امکان تحول را نمی داد. در افکار عمومی اینگونه مطرح می شود که شورای شهر تابعی از شهرداری است به نحوی که به شورای شهرداری مشهور شده و توان مطالبه گری از مدیریت شهری را از دست داده است. امیدواریم بتوانیم اهمیت شورای شهر را به جایگاه واقعی آن برگردانیم.

برای پویایی هرچه بیشتر شورای شهر و شهرداری چه نقطه نظراتی دارید؟

شورای شهر باید نقش نخبگان در سیاستگذاری هایی مربوط به مدیریت شهری را تسهیل و فراهم کند، نمایندگان باید از استبداد رای پرهیز کرده و تصمیمات و مصوبات آنان برآمدی از نظریات صاحبنظرانی باشد که در مرکز پژوهش های شورا آماده شده و برای تصویب توسط نماینده به صحن شورای شهر ارائه می شود.

شهر کرج از سرمایه های ارزشمند فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی برخوردار است، نمایندگان شورا باید  این سرمایه ها را در تصمیم گیریها دخالت دهند تا شهر کرج به سمت بهتر شدن قدم بردارد.

چه صحبتی با شهروندان کرج دارید؟

بسیاری از مردم و شهروندان بعد از انتخابات از نظارت بر نمایندگان غافل می شوند، لذا از شهروندان و نخبگان شهر تقاضا دارم نسبت به عملکردها حساس باشند. رسانه ها رکن اساسی نظارت مردم بر مسئولین هستند امیدوارم با بهبود وضعیت خبرنگاران زمینه های شکل گیری رسانه های مستقل برای مطالبات برحق مردم ایجاد شود.

علاوه بر فعال تر شدن نهادهای مدنی، سمن ها، بانوان و اصناف درعرصه اجتماعی و تعامل با نمایندگان، درخواست ها و مطالبات برحق آنان باید شنیده شوند.

در انتها لازم است که اشاره کنم با اینکه لیست امید شهر کرج با هویتی اصلاح طلب ارائه شده است، ولی اینجانب شاهد آن بودم که بسیاری از افراد و جریانهای واقعی اصولگرا که از ناکارآمدی ها و تزویر به ستوه آمده بودند نیز به این لیست توجه نموده اند. بنابراین امیدوارم بتوانیم ورای دوقطبی سازی ها، همه باهم برای ساختن شهری سالم گام برداریم تا همه از زندگی در آن لذت ببریم. امیدوارم بتوانم بار امانتی که بر دوش من و لیست امید گذاشته شده است را به بهترین نحو پاسدار باشیم تا چراغ امید که آخرین انگیزه حیات است، روشن بماند.

منبع : وکیل ملت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان