تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۶

همه آنچه هنرمندان بعد از ترورهای تهران گفتند

پیش از ظهر دیروز حدود ساعت ده و نیم صبح، انتشار یک خبر در فضای مجازی، جامعه ایران را تکان داد.

رویداد۲۴-پیش از ظهر دیروز حدود ساعت ده و نیم صبح، انتشار یک خبر در فضای مجازی، جامعه ایران را تکان داد. خبرها یکی پس از دیگری منتشر می‌شدند و در مدت زمانی کمتر از نیم ساعت تمامی محتوای شبکه‌های مجازی را تحت‌تاثیر خود قرار داد. عملیات تروریستی در ایران، در تهران و در دو مرکز مردمی مهم همچون حرم امام خمینی و ساختمان دفاتر نمایندگان در مجلس شورای اسلامی! این حادثه بیش از هفت ساعت کانون اصلی همه محتواهای رسانه‌ای در ایران بود. با این حال طبق معمول، صداوسیما و به‌ویژه شبکه خبر، خیلی دیر از حادثه اطلاع پیدا کرد و به‌رغم اهمیت موضوع با تاخیر طولانی به حادثه رخ داده در تهران واکنش نشان داد و خبر را اعلام کرد. هنرمندان و جامعه فرهنگی کشور نیز عمدتا با پایان یافتن حادثه در شبکه‌های اجتماعی به این حادثه تلخ واکنش نشان دادند. در واقع جامعه هنرمندان نیز همچون دیگر شهروندان در لحظات ابتدایی شوکه شده بودند و زمان نسبتا زیادی طول کشید تا اطلاعات و اخبار رسانه‌های مجازی و اینترنتی، تصویری جامع و کلی از حوادث تروریستی تهران ارائه کنند.

سرانجام پیش از ساعت 15 روز گذشته هر دو عملیات تروریستی با هلاکت تروریست‌ها خنثی شد و شرایط معمولی دوباره به تهران برگشت. بازگشت آرامش همزمان شد با سیل پیغام‌ها و واکنش‌های مردم، سلبریتی‌ها و سیاستمدارها. در این میان هنرمندان عمدتا با انتشار تصاویری که همدلی و اتحاد جامعه ایرانی را نشان می‌داد، به حوادث چهارشنبه تلخ تهران واکنش نشان دادند. این رویکرد هنرمندان باعث ترند شدن هشتگ‌هایی مانند #در_کنار_همیم و #‌ما_با_همیم شد و موجی از واکنش‌های عمومی را نیز برانگیخت. همچنین برخی از هنرمندان در کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام خود از مخاطبانشان درخواست کردند که تصاویر مربوط به ویدئوی منتشر شده از سوی رسانه‌های داعشی را بازانتشار نکنند. این موج به سرعت در میان هنرمندان نیز در حال گسترش بود. در این گزارش مهم‌ترین این واکنش‌ها را مرور خواهیم کرد.

جعفر پناهی، نویسنده و کارگردان شناخته شده ایرانی نیز در صفحه اینستاگرام خود با بازانتشار ویدئویی از صحنه شلیک در ساختمان مجلس،‌ از وابسته بودن تروریست‌ها به گروهک داعش خبر داده است.

امیر جعفری، بازیگر تئاتر و سینما نیز تصویری از پرچم ایران را منتشر کرد که در آن جمله «در کنار همیم» نوشته شده بود.

ترانه علیدوستی با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرام نوشت: ما همه با هم هستیم.

محسن چاوشی، خواننده سرشناس موسیقی هم در کانال تلگرام خود تصویری از برج آزادی تهران را منتشر کرد که در کنار آن به زبان انگلیسی نوشته شده بود: pray for tehran و با این جمله از مردم خواست تا برای بهبود شرایط تهران دعا کنند.

نوید محمدزاده، بازیگر مطرح تئاتر و سینما نیز با انتشار تصویری مزین به پرچم ایران، که در میان آن جمله «دور از تو اندیشه بدان» نقش بسته، نوشت: ما که اطفال این دبستانیم/ همه از خاک پاک ایرانیم/ گر رسد دشمنى براى وطن/ جان و دل، رایگان بیفشانیم.

حسین پاکدل، کارگردان تئاتر هم پس از پایان درگیری‌ها و به هلاکت رسیدن تروریست‌ها،‌ در صفحه اینستاگرامش نوشت: خدا را شکر ماجراى تروریستى مهار شد. از تمام هموطنان و دوستانمان درخواست می‌کنم از برخوردها و اظهارنظرهاى شتابزده، احساسى و اختلاف‌برانگیز پرهیز کرده و به هیچ شکل اخبار و اطلاعات سرزمین عزیزمان را در هرزمینه به غیر از مجارى رسمى و اعلام شده به‌جایى ندهند. تک تک ما وظیفه داریم در حفظ وحدت ملى بکوشیم.

محسن تنابنده، نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون هم در صفحه اینستاگرامش تصویری از پرچم ایران منتشر کرد که در آن جمله «در کنار همیم» نقش بسته بود.

بهرام رادان، بازیگر سینما هم یکی دیگر از هنرمندانی بود که نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد ودر اینستاگرام خود نوشت: ایران به خاک خسته تو سوگند به بغض خفته دماوند. که شوق زنده ماندن من به شادی تو خورده پیوند.

رضا صادقی، خواننده پاپ با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز حملات تروریستی در تهران و کشته شدن هموطنانم من رو وادار می‌کنه بگم آهای مهاجم، تروریست، افراطی یا هر بی‌صفتی که تعبیر تو هست این خاک و مردمش سال‌ها است مورد تهدید تو و امثال تو بوده و هستن، اما غافلی از اینکه امثال تو بی‌صفت نمیتونین قدم نجستون رو روی این خاک ثابت کنید. پاش بیاد من هنرمند و اون دکتر و مهندس و کارگر و حتی فقیر و پولدارش کاری می‌کنیم مجبور بشین تو و اربابات لوله تفنگتون رو جلوی مغزتون بگیرین... #بسم‌_الله_اگر_حریف_مایی»

علیرضا عصار، خواننده شناخته شده کشورمان نیز با انتشار تصویری از پرچم ایران و پیام «در کنار همیم» در پیغامی اینستاگرامی نوشت: وطن یعنى چه آباد و چه ویران وطن یعنى همین‌جا، یعنى ایران براى خانواده‌هاى عزیز درگذشتگان ترورهاى امروز آرزوى صبر و آرامش دارم.

بهنوش بختیاری، بازیگر تلویزیون نیز با انتشار تصویر پرچم ایران و جمله در کنار همیم در اینستاگرامش نوشت: هر موردی که پیش بیاد من و خیلی از همراهانم با هردشمنی خواهیم جنگید.خواهیم ایستاد.حتی برای مملکتمون جانمون رو هم خواهیم گذاشت.

کامبیز دیرباز، هم در این رابطه نوشت: تسلیت می‌گم به خانواده هموطنان بی‌گناهم که امروز طی یک عملیات وحشیانه، به‌دست یک مشت وحشی نامرد از بین رفتند. خیلی متاسفم و غمگین، شک ندارم که به‌زودی سزای این دست درازی احمقانه شون رو خواهند دید.

آهاااای از خدا بی‌خبر داعشی، اینجا ایرانه از این شوخی‌ها با کسی نداریم، از سایه‌تون هم بترسید از الان.

حجت اشرف‌زاده هم نوشت: دست ناپاک از این سرزمین بدور بادا.

محمد بحرانی هم نوشت: هدف آنها بیش از هر چیز وحشت‌پراکنی است. پس آرام باشیم تا ناکام بمانند.

میلاد کی‌مرام نیز نوشت: در کنار همیم. تا همیشه.

پ ن: چپ و راست و معتدل و میانه‌رو نداره وقتی اسم ایران میاد همه زیر پرچم و برای هم می‌ایستیم.

حبیب رضایی هم در این باره نوشت:می‌دانم و می‌بینم که برسنگفرش خیابان‌های شهرم خون ریخته، می‌دانم و می‌شنوم که اهل تاریکی از «انتحار» سرود ساخته‌اند و انزجار را تقسیم می‌کنند. همه را می‌دانم و می‌بینم و می‌شنوم. همین جا خانه دارم. اما دراین میانه پرتلاطم گفتم با این نگاه حیرت‌انگیز، کمی به ذات زندگی تکیه کنیم و حلقه ضخیم شایعات و اخبار تلخ را برای ثانیه‌ای با این دست‌های زیرچانه و نگاه عاشقانه عوض کنیم. چیزی از تلخی واقعیت کم نمی‌شود اما حتما به شیرینی امید و دعایمان اضافه می‌شود. برای هم دعا کنیم. همین.

الهام حمیدی نیز در اینستاگرامش نوشت: سلام و درود، امنیت و آرامشم آرزوست، همان‌طور که در همه مسائل و موارد اجتماعی و ملی در کنار هم بوده‌ایم امروز هم در کنار همیم تا دشمن شادکن نشیم، چو ایران نباشد تن من مباد.

سارا خوئینی‌ها هم اینگونه واکنش نشان داد: همیشه برای حملات تروریستی به اروپا و سایر نقاط جهان ابراز تاسف و ناراحتی و برای بازماندگان این‌گونه حوادث دعا می‌کنم. تهرانم که جای خود دارد! مبادا تو را بترسانند، مبادا لحظه‌ای بلرزی که پاره تن من هستی!

امید به اینکه امنیت و آسایشمان همیشه برقرار باشد، عزیزانم به جای ایجاد شایعه و هرج و مرج برای هموطنان آسیب دیده دعا کنیم.

پریناز ایزدیار، بازیگر سینما نیز در صفحه شخصی خود در اینستاگرام تصویری از پرچم جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد که روی آن نوشته شده است: در کنار همیم. او همچنین نوشته است: به هیچ‌وجه به سمت محل‌های حادثه نروید. تحت هیچ شرایطی به انتشار شایعات و اخبار منابع غیررسمی دامن نزنید. در صورت مشاهده هر نوع بسته مشکوک رها شده در اماکن عمومی مراتب را فورا به وزارت اطلاعات با شماره 113 اطلاع دهید.

محراب قاسم‌خانی هم نوشت: ما شاید سر فوتبال به هم فحش بدیم، شاید سر اختلاف عقیده سیاسی با هم دعوا کنیم، شاید به‌خاطر تفاوت شیوه زندگیمون به هم توهین کنیم ولی ما نشون دادیم که همیشه توی حوادث تلخ ملی کنار همیم، امروز تمام ایران عزاداره و خشمگینه. تمام ایران.

روز گذشته واکنش گرافیست‌ها هم به این حادثه جالب بود و خیلی سریع آثار بسیاری از هنرمندان در شبکه‌های مجازی پخش شد. در این میان شاید بهزاد شیشه‌گران یکی از مهم‌ترین گرافیست‌هایی بود که در همین رابطه پوستری را منتشر کرد. علاوه بر نام‌هایی که در این گزارش به نوشته‌های آنها پرداخته‌ایم هنرمندانی همچون رامبد جوان، اشکان خطیبی، حامد بهداد، هومن حاجی عبداللهی، احمد ایراندوست، لیلا اوتادی، داریوش فرضیایی، بابک جهانبخش، محسن کیایی، علی لهراسبی، محمد عبدالله‌زاده، احسان کرمی و... هم با انتشار پوسترهایی درباره این حادثه نگرانی خود را ابراز کردند.  

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان