تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۶

نتایج غیر منتظره انتخابات بریتانیا؛شکست قمار سیاسی خانم نخست وزیر

انتخابات زودهنگام دیروز بریتانیا برای نخست وزیر انگلیس نقض غرض شد چه آنکه او می خواست موقعیت خود و حزب متبوعش را ارتقا دهد اما نتایج اولیه حاکی است او موقعیت گذشته خود را نیز از دست داده است.
رویداد۲۴-نتایج اولیه از انتخابات زودهنگام پارلمانی بریتانیا حاکی از شکست حزب محافظه کار بریتانیا در به دست آوردن تعداد کرسی های بیشتر در پارلمان این کشور و از دست رفتن اکثریت این حزب در پارلمان است.


نتیجه ای غیر قابل پیش بینی را رقم بزند.

پارلمان بریتانیا 650 کرسی دارد که کسب 326 کرسی نشانه به دست آوردن اکثریت است.

با کسب این نتایج و شکست ترزا می نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار بریتانیا در انتخابات دیروزف احتمال استعفای او از رهبری حزب و نخست وزیری بالا رفته است . جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در سخنانی از خانم می خواسته تا از رهبری حزب کناره گیری کند.

ترزا می در حالی انتخابات زودهنگام پارلمانی را دو ماه پیش کلید زد که این انتخابات قرار بود طبق تقویم در سال 2020 برگزار شود اما او به دلیل افزایش قدرت مانور خود در فضای سیاسی انگلیس و در مذاکرات مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با اشتباه محاسبه و به گمان اینکه موقعیت حزب محافظه کار را در پارلمان ارتقا دهد، دستور به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی داد.
اما نتایج اولیه نشان می دهد هیچ یک از احزاب بریتانیا موفق به کسب اکثریت کرسی های پارلمان نخواهند شد و به احتمال فاوان پارلمان آتی این کشور یک پارلمان معلق خواهد بود و احتمال تشکیل دولت ائتلافی و یا حتی دولت اقلیت دور از ذهن نیست.

از دیگر نتایج غیر مترقبه انتخابات دیروز بریتانیا شکست نیک کلگ رهبر سابق حزب لیبرال دموکرات و عدم راه یابی او به مجلس و نیز شکست فاحش حزب ملی گرای اسکاتلند واحتمال از دست دادن 22 کرسی از سوی این حزب باشد. در صورت از دست رفتن 22 کرسی حزب ملی گرای اسکاتلند این حزب بزرگ ترین بازنده انتخابات اخیر خواهد بود. گفتنی است برای نخستین بار در طول تاریخ سیاسی معاصر بریتانیا حجزب محافظه کار به رغم از دست دادن حدود 15 کرسی در انتخابات اخیر، موفق شود در منطقه اسکاتلند نتایج بسیار خوبی کسب کند و بسیاری از کرسی های متعلق به حزب ملی گرای اسکاتلند و یا حزب کارگر را در این منطقه از آن خود کند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان