تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

تفسیر «جوان» از مفهوم «آتش به اختیار»

«آتش به اختيار، عبارتي است که رهبر معظم انقلاب نخستين بار چهارشنبه هفته پيش و تنها چند ساعت پس از حملات تروريستي تهران در ديدار دانشجويان از آن استفاده کردند؛ جمله‌اي که بار غافلگيرکنندگي نسبتاً زيادي داشت.»
رویداد۲۴- «آتش به اختيار، عبارتي است که رهبر معظم انقلاب نخستين بار چهارشنبه هفته پيش و تنها چند ساعت پس از حملات تروريستي تهران در ديدار دانشجويان از آن استفاده کردند؛ جمله‌اي که بار غافلگيرکنندگي نسبتاً زيادي داشت.»

به گزارش ایسنا، روزنامه جوان در ادامه نوشت: «کليدواژه «آتش به اختيار» در فضاي مجازي و رسانه‌اي با برداشت‌ها، تعابير و تفسير‌هاي متفاوت و حتي بعضي جاها مضحکانه و مغرضانه زيادي رو‌به‌رو شد. نمونه اين تفاسير يادداشت محسن کديور بود كه نوشته بود: «آتش به اختيار تشويق به اعمال خودسرانه و تقابل منتقدان، با دولت و جمهوريت قلمداد شده است!» اين در حالي است که اين کليدواژه دقيقاً معنايي بر عکس چنين تفاسيري دارد، يعني کار بر مدار «آتش به اختيار» مکمل دولت است، يعني پيگيري آرمان‌ها و مطالبات به‌ طور خودانگيخته و خارج از محدوده‌ها و حصارهاي ارگان‌ها و نهادهاي دولتي و رسمي و حکومتي. «آتش به اختيار» يعني اعتلا و ارتقاي انقلابي‌گري از سطح حاکميتي به قله مردمي.

رهبر معظم انقلاب طي سال‌هاي اخير نسبت به نفوذ دشمن در دستگاه‌هاي کشور هشدار دادند و برخي اين هشدارها را جدي نگرفتند. نفوذ بيش از همه در مباحث و مراکز فرهنگي خود را نشان داده بود تا جايي که ايشان در تحليل شرايط، عبارت ولنگاري فرهنگي را به کار بردند حالا اما ايشان از اختلال در دستگاه‌ها لب به گلايه گشوده‌اند: «گاهي اوقات احساس مي‌شود دستگاه‌هاي مرکزي فکري و فرهنگي و سياسي دچار اختلالند و تعطيلند.» اين اختلال سبب شده اين‌ بار رهبر انقلاب صريح‌تر از قبل سخن بگويند: «همه‌ هسته‌هاي فکري، فرهنگي، عملي و جهادي هر کدام کار کنند، مستقل، آتش به اختيار باشند. البته قرارگاه مرکزي دستور مي‌دهد اما چنان که قرارگاه مرکزي اختلال دارد، شما افسران جنگ نرم، آنجا آتش به اختياريد.»

امام امت درباره تفاوت کار در فضاي مجازي و حقيقي هم سخن گفته‌اند: «فضاي مجازي چيز خوبي است، فرصتي است اما کافي نيست. بعضي‌ها چسبيده‌اند به فضاي مجازي - توئيتر و مانند اينها - براي اين که پيام‌هاي‌شان را برسانند. اين فايده ندارد. مخاطب واقعي لازم است، ميزگرد لازم است، سخنراني لازم است، نشريه لازم است، بحث‌هاي دو نفره و سه ‌نفره لازم است، جلسات تحليل لازم است. اين‌ جور با مخاطبان‌تان بنشينيد و مانند اين کارها.» اما اين جمله کوتاه آتش به اختياريد، فرمان يک فرمانده است که به نوعي نسبت به کنشگري برخي دستگاه‌هاي مرکزي اميد زيادي ندارد.

رهبري معظم انقلاب هميشه باز‌ترين سخنان خود را در ديدار دانشجويان بيان مي‌کنند و اين‌ بار پس از نااميد شدن از خيل ژنرال‌هاي کت و شلواري، عبا و عمامه‌اي خطاب به آخرين اميدهاي‌شان، عبارت آتش به اختياريد، اعلام مي‌کنند، يعني منتظر دستور نباشيد و حرکت کنيد. رهبري با اين فرمان جواز دادند بي‌اذن و بي‌بهانه حرکت کنيد و اين حرکت مستلزم رشد و انديشه‌اي است که تنها در روح عدالتخواه و خارج از مصلحت دانشجويان موجود است.»
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان