تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

مقام سابق آلمان: برلین دیگر نمی‌خواهد در نبردهای آمریکا، انگلیس و فرانسه بجنگد

معاون سابق وزیر دفاع آلمان می‌گوید باید درباره درخواست‌ها برای تشکیل نیروی نظامی مشترک از سوی اتحادیه اروپا و اینکه آیا این ائتلاف نیز مانند ناتو در گوشه گوشه جهان دست به حملات خواهد زد یا خیر توضیح داده شود.

رویداد۲۴-معاون سابق وزیر دفاع آلمان می‌گوید باید درباره درخواست‌ها برای تشکیل نیروی نظامی مشترک از سوی اتحادیه اروپا و اینکه آیا این ائتلاف نیز مانند ناتو در گوشه گوشه جهان دست به حملات خواهد زد یا خیر توضیح داده شود.  ویلی ویمر، معاون سابق وزیر دفاع آلمان و کارشناس مسائل اتحادیه اروپا طی مصاحبه‌ای با شبکه خبری راشاتودی درباره تشکیل چنین ائتلافی می‌گوید: در وهله اول تشکیل چنین ائتلافی در چنین دوران فاجعه‌باری اشتباه است. اکنون جهان در وضعیتی شکننده به سر می‌برد و ترس از بروز جنگ در همه‌جا وجود دارد. در چنین شرایطی ارائه پیشنهاد تشکیل اتحادیه نظامی در درون اتحادیه اروپا واقعا ناامیدکننده است.

ویمر ادامه می‌دهد: اگر مقامات قصد دارند چنین ایده‌ای را پیش ببرند به اعتقاد من لازم است تا مناظرات عمومی و سیاسی درباره این تصمیم در تمامی کشورهای عضو برگزار و در آن توضیح داده شود که چرا اساسا چنین تصمیمی اتخاذ شده است. این توضیحات باید نه تنها برای قوانین و محدودیت‌های داخلی کشورها بلکه برای ساختار سازمان ملل مطرح شوند اما تاکنون در این رابطه اقدامی از سوی کمیسیون اروپا صورت نگرفته و این فاجعه است.

پیش از این ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا طی اظهاراتی مدعی شده بود که بزرگترین قدرت‌های نظامی اروپا نمی‌توانند از این بلوک در مقابل تهدیدات دفاع کنند و این موضوع هم مسئله‌ای نیست که بتوان آن را به خارج از اتحادیه سپرد.

اظهارات یونکر پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا از  اتحادیه اروپا خواست تا سهم عادلانه خود برای عضویت در ناتو را پرداخت کنند.

در پی این اظهارت یونکر مدعی شد که واشنگتن مدت‌ها پیش از روی کار آمدن ترامپ سیاست خارجه خود را تغییر داده بوده است: طی یک دهه اخیر به خوبی روشن شده است که شرکای آمریکا بیش از اندازه به آمریکا تکیه کرده‌اند بنابراین ما هیچ گزینه دیگری جز دفاع از منافع خود نداریم.

معاون سابق وزیر دفاع آلمان در ادامه این گفت‌وگوی خود در پاسخ به سوالی درباره چرایی طرح چنین ایده‌ای از سوی سران اروپایی بیان کرد: به نظرم این پیشنهاد برای غلبه بر تاثیر برگزیت در این اتحادیه مطرح شده است. بلافاصله پس از تصمیم لندن برای خروج از این اتحادیه، کمیسیون اروپا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از تصمیم خود برای تشکیل یک ائتلاف نظامی خبر دادند.

ویمر افزود: اما مسئله مهم این است که بررسی شود آیا چنین اتحادیه‌ای مسیری مانند ناتو را در پیش خواهد گرفت یا به ادعای خود در انجام عملیات دفاعی محدود خواهد بود؟

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره واکنش واشنگتن به تشکیل چنین ائتلافی از سوی اتحادیه اروپا با وجود درخواست مکرر آن برای افزایش بودجه کشورها در ناتو گفت: همه چیز تغییر کرده است. ناتو دیگر یک ائتلاف دفاعی نیت بلکه در سراسر جهان دست به عملیات تهاجمی می‌زند.

ویمر با اشاره به فضای حاکم بر فعالیت‌های نظامی آلمان ادامه داد: در آلمان اکنون این بحث وجود دارد که سربازان آلمانی دیگر نمی‌خواهند در دیگر نقاط جهان در جنگ‌های فرانسه شرکت کنند. ما نمی‌خواهیم شاهد حضور سربازان آلمانی در جنگ‌های انگلیس و آمریکا باشیم. چنین بحثی اکنون مسئله اساسی در اروپاست.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان