تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

سیاست خارجی آمریکا طبق منافع شخصی ترامپ تعیین می‌شود

موضعگیری های عجیب و متناقض «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در مورد تنش میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، سوال هایی را در زمینه انگیزه حمایت وی از عربستان و امارات به دلیل فعالیت تجاری در این کشورها مطرح کرده است.

رویداد۲۴-موضعگیری های عجیب و متناقض «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در مورد تنش میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، سوال هایی را در زمینه انگیزه حمایت وی از عربستان و امارات به دلیل فعالیت تجاری در این کشورها مطرح کرده است. بحران در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هنوز به پایان نرسیده است و عربستان سعودی ضمن رد همه میانجی گری ها تاکید دارد قطر باید پیش شرط های ریاض را بپذیرد.

بی پروایی یا به عبارت بهتر گستاخی بیش از حد و غیر معمول پادشاهی عربستان در امور منطقه حاکی از دلگرمی آن ها به قدرتی بزرگ دارد. گویا آن ها برای انجام این اقدامات تند دستور یا برنامه هایی خاص را دنبال می کنند.
وجود همین تردیدها، پرسش هایی را در زمینه ماهیت اصلی و چگونگی شکل دهی به سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرده است.


این تحولات مبهم حتی واکنش و اعتراض رسانه های آمریکایی را به دنبال داشت. تارنمای نشریه «فارین پالسی» در گزارشی به صورت غیرمستقیم نوشت عربستان سعودی ترامپ را مجبور می کند تا سیاست های خاصی را اتخاذ کند.
این گزارش با اشاره تلویحی به تاثیرپذیری ترامپ از عربستان نوشت در روزهای اخیر مقام های آمریکایی به دنبال مصالحه میان قطر و ائتلافی از همسایگان عرب آن هستند. گرچه آمریکا منافعی در تغییر رویه های قطر دارد اما موضوع محوری این است که چه کسی در سیاست خارجی آمریکا تصمیم گیر است به ویژه اینکه تعیین اهداف خاص سیاسی چگونه باعث به خطر افتادن منافع آمریکا می شود.
این نشریه برجسته آمریکایی سپس با بیان روند تحولات در بحران میان کشورهای عربی آورد: ایالات متحده باید مرز (همکاری) خود را با عربستان سعودی مشخص کند زیرا این کشور صادرکننده افراطی گری است و اصرار دارد متحدان ریاض هم قطر را تحریم کنند.


به نوشته فارین پالسی، سعودی ها باید بفهمند که نمی توانند سیاستی را بر ایالات متحده تحمیل کنند که منافع و سربازان آمریکایی را به مخاطره می اندازد. باید وزرای دفاع و امور خارجه مشخص سازند منافع ایالات متحده تعیین کننده است و در هر صورت تنها ایالات متحده آمریکا تصمیم گیر نهایی خواهد بود.

** انگیزه های اقتصادی سیاسی ترامپ
برخی کارشناسان حوزه اقتصاد سیاسی این فرضیه را مطرح می کنند که ضدیت ترامپ با قطر و اعلام این کشور به عنوان حامی تروریسم به دلیل نبود معامله های تجاری دوحه با ترامپ است.
تارنمای روزنامه «ایندیپندنت» نیز با بیان این نکته افزود در گذشته دختر و داماد ترامپ تلاش بسیار زیادی انجام دادند تا در قطر تجارت خود را راه اندازی کنند یا با «سازمان سرمایه ‌گذاری قطر» ( QIA ) که دومین صندوق سرمایه گذاری بزرگ جهان با سرمایه 338 میلیارد دلاری است مشارکت نمایند. آن ها به اندازه کافی در این مسیر موفق نبودند.


این روزنامه انگیسی نوشت هنوز هیچ توجیهی در زمینه علت موضعگیری ضدقطری ترامپ عنوان نشده است.


تارنمای شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان» هم در گزارشی تصویری اعتقاد دارد نخستین سفر بین المللی رئیس جمهوری ترامپ به خاورمیانه پرسش های بسیاری را در زمینه روابط تجاری وی با کشورهای منطقه ایجاد کرده است.
این گزارش عنوان کرد: ادامه رابطه تجاری میان دو طرف نگرانی های جدی را در مورد هدف مالی «سازمان ترامپ» برای نفوذ به خاورمیانه مطرح می کند. ممکن است این امر دو بند داخلی از قانون اساسی ایالات متحده را نقض کرده باشد.
تارنمای ای.بی.سی (www.abc.net) هم در گزارشی به تاریخچه تجارت دونالد ترامپ در خاورمیانه پرداخت و نوشت: ترامپ و دامادش گرچه وارد عرصه دیپلماسی خارومیانه شده اند اما در گذشته رابطه نزدیک تجاری را با منطقه داشته اند.
این گزارش نوشت «جرارد کوشنر» داماد دونالد ترامپ در کشورهای مختلف خاورمیانه تجارت های گوناگونی را داشته است. نشریه های بلومبرگ و نیویورک تایمز نیز نوشته اند وی ده ها میلیون دلار در صنایع مختلف منطقه سرمایه گذاری کرد.
کوشنر و ترامپ در ترکیه و سرزمین های اشغالی هم در حیطه های مختلف از جمله ساخت و ساز، امور بیمه و پروژه های صنعتی فعال بوده اند.

**فعالیت تجاری ترامپ در خاورمیانه
چند مدتی است که حجم بالای روابط تجاری ترامپ با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس باعث بروز تردیدهایی در زمینه دلبستگی وی به این منطقه شده است. اما نکته جالب این است که ترامپ هیچ گاه نتوانست تجارت عمیق و موفقی را در قطر راه اندازی کند.
اکنون در میان کشورهای حوزه خلیج فارس تنشی به وجود آمده و ترامپ حمایت کاملی را از دوکشوری که با آن ها مراودات تجاری دارد به عمل آورده است. این جهت گیری ترامپ نگرانی هایی را در زمینه میزان تاثیر محرک های مالی بر نقش ترامپ در این بحران ایجاد کرده است. ترامپ حتی به صراحت اعلام کرد پشتیبان عربستان و امارات است و قطر را بنیانگذار تروریسم می داند.
تارنمای روزنامه «نیوروک تایمز» در گزارشی سابقه این رابطه را 20 ساله دانست؛ در آن زمان دونالد ترامپ به تجارت با پادشاهی عربستان سعودی مشغول بود. این روزنامه نوشت: این همکاری از زمانی که وی هتل پلازا را به یک شاهزاده عربی فروخت شروع شد. هنوز ترامپ از یک زمین بازی گلف در امارات متحده عربی، سالانه میلیون ها دلار را کسب می کند. اما با وجود سال ها تلاش، ترامپ نتوانست هیچ فعالیت تجاری را در قطر راه اندازی و سودی را کسب کند.


به نوشته گزارش نیویورک تایمز ، موضع تند ترامپ علیه قطر که میزبان بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در منطقه است در تضاد کامل با موضعگیری وزارت امورخارجه آمریکا و پنتاگون قرار دارد. برخلافِ ترامپ، وزیران دفاع و امورخارجه ایالات متحده بیطرف باقی ماندند و بر ضرورت وجود انسجام برای مقابله با دشمن واحد یعنی داعش تاکید کردند.


ترامپ در 40 سال گذشته نخستین رئیس جمهوری بوده است که منافع تجاری خود را پس از ورود به کاخ سفید حفظ کرد. دیگر مقام های اجرایی ارشد آمریکا مجبور به انصراف از فعالیت اقتصادی شدند.
منتقدان می گویند تصمیم منحصر به فرد ترامپ برای حفظ امپراتوری تجاری خود در جهان بدون شک در انگیزه و رفتار سیاسی وی تردید ایجاد خواهد کرد به ویژه هنگامی که اقدامات ترامپ در افکار عمومی با کسب و کار وی در هم تنیده باشد.


این روزنامه آورده است ترامپ از سال 1995 وارد تجارت با عربستان شد و هتل پلازا را به یک شاهزاده عربستانی و سرمایه گذاری از سنگاپور با قیمت 325 میلیون دلار فروخت. چهار سال بعد همین شاهزاده قایق تفریحی ترامپ را نیز به قیمت 18 میلیون دلار خرید. ترامپ همچنین با شاهزداگان عربستانی در زمینه خرید املاک گرانقیمت چند ده میلیون دلاری معامله هایی را انجام داده است.


ترامپ چند ماه پیش توانست سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری عربستان در زیرساخت های آمریکا را جذب کند. مدیریت این سرمایه گذاری به شرکت مالی «بلک استون» سپرده شد که پایه گذار آن روابط نزدیکی با ترامپ و دختر و داماد وی دارد.

رییس جمهوری آمریکا با امارات متحده عربی نیز روابط تجاری نزدیکی داشته است. وی در سال 2005 هتلی را به همراه یک سرمایه گذار محلی ساخت و پس از بحران مالی سال 2008 از این پروژه کنار کشید. سال2010 ترامپ درکنار دو فرزندش در کسب و کاری جدید به این کشور بازگشت. در سال 2013 ترامپ به همراه «حسین سجوانی» که یک سرمایه گذار است با عنوان «دونالد دوبی» دوباره وارد امارات شد و یک شرکت بزرگ مستغلات را در کنار افراد نزدیک به حاکمان آن ایجاد کرد.


رئیس جمهوری آمریکا یک زمین گلف را به همراه شرکت سجوانی در امارات ایجاد کرد؛ تصاویر تبلیغاتی همسر ترامپ در این زمین بازی که بزرگترین مجتمع گلف در آسیا است به چشم می خورد. این زمین سالانه میلیون ها دلار سود را برای ترامپ به همراه دارد. پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری سجوانی به وی پیشنهاد 2 میلیارد دلاری را در قبال توسعه فعالیت ها در دوبی ارائه کرد.
همین امر باعث شد تا کنون برخی در قطر با تردید از خود بپرسند آیا ندادن فرصت تجاری به ترامپ اشتباه بوده است؟ یک روزنامه نگار اعتقاد دارد هیچ فردی 5 یا 10 سال پیش تصور نمی کرد که یک مرد پرنفوذ اهل نیویورک، امنیت کشورشان را این گونه به مخاطره بیندازد.


تارنمای «راو استوری» نیز به نقل از روزنامه های آمریکایی نوشت: محبوبیت عربستان سعودی در ذهن ترامپ، دیگر کشورهای عربی را بر آن داشت به فکر توسعه تجارت با رئیس جمهوری آمریکا باشند. اتحاد شگفت انگیز ترامپ با ریاض در قضیه برخورد با قطر موجب سوءظن های بسیاری شده است که آیا این نزدیکی به علت منافع تجاری وی بوده است.


مجله تایمز نیز نوشت منتقدان اعتقاد دارند تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای حفظ و ادامه فعالیت امپراتوری تجاری در جهان باعث دامن زدن به این تردیدها شد.
تایمز افزود حتی اگر ترامپ چنین نیتی نداشته باشد اما برای یک رئیس جمهوری ادامه پول سازی از طریق کسب و کارهای پیشین در مناطق حساس بحث برانگیز است.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان