تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۰۸ تير ۱۳۹۶

اسلحه ابزار "دانش‌آموزان طالبان" برای کسب نمرات عالی

 پایگاه العربی الجدید در گزارشی نوشت: دانش آموزان شبه نظامی عضو گروه طالبان به زور سلاح در مدرسه از معلمان خود نمره عالی می‌گیرند.
رویداد۲۴-پایگاه العربی الجدید در گزارشی نوشت: دانش آموزان شبه نظامی عضو گروه طالبان به زور سلاح در مدرسه از معلمان خود نمره عالی می‌گیرند.

 پایگاه خبری فلسطینی «العربی الجدید» در یادداشتی با عنوان «برتری دانش آموزان طالبان در مدارس افغانستان» به بررسی دلایل این قضیه پرداخت. 
 
در این یادداشت آمده است: بر هیچ کس پوشیده نیست که  در افغانستان با دانش آموزان شبه نظامی طالبان رفتار خاصی می‌شود . 
 
این دانش آموزان بدون نیاز به حضور در کلاس و بی هیچ نظارتی از سوی مسئولین، نمره‌های بالایی در دروس خود کسب می‌کنند چرا که سلاح حلّال همه مشکلاتشان است. 
 
محمد الله برای کسب نمره‌های خوب در امتحانات خود نیازی نمی‌بیند بخواهد هیچ کوششی در مدرسه از خود نشان بدهد، این قضیه ارتباطی به هوش و ذکاوت او ندارد بلکه به سلاح و قدرت طالبان مرتبط است. 
 
محمد نوجوان اهل شهر خوگیانی در ایالت ننگرهار و یک دانش آموز دبیرستانی است که با وجود اینکه حتی کتاب درسی هم ندارد نمره‌های خوبی در امتحانات خود می گیرد. 
 
او علاوه بر حضور در صفوف شبه‌نظامیان طالبان مشغله‌های دیگری هم دارد. 
 
محمد به رغم اینکه اصلاً به درس و قوانین مدرسه توجهی ندارد و حتی معلمانش از شرارت او در امان نبوده اند مطمئن است که فارغ التحصیل خواهد شد چرا که او یکی از عناصر طالبان است و می‌تواند هر فردی را حتی معلمان خود را تهدید کند. 
 
هم و غم معلمان مدارسی هم که این دانش آموزان طالبان در آنجا مشغول تدریس هستند به دست آوردن لقمه‌ای نان است و از نمره دادن به این دانش آموزان دریغ نمی کنند. 
 
نظم و انضباط و درس خواندن برای محمد کاری بی‌فایده است او برای خود آینده متفاوتی را انتخاب کرده و حتی از غیبت زیادی معلمان یا مشغولیت آنها به کشاورزی و کارهای دیگر شاکی است. 
 
وی هر گونه ارتباط بین کسب نمره‌های بالا در امتحاناتش را با عضویت وی در گروه طالبان رد کرد و گفت: دیگر دانش آموزان هم نمره‌های خوبی می‌گیرند یا به دلیل اینکه به معلمان خود در سر زمین کشاورزی کمک می‌کنند یا برای آنها هدایایی می‌گیرند و هر فردی شیوه ای برای کسب نمره های خوب دارد. 
 
طالبان معلمان مدرسه را برای موفقیت دانش آموزان شبه نظامی تحت فشار قرار می‌دهند 
 
این در حالی است که طالبان معلمان مدارس را برای موفقیت دانش آموزانی که در صفوف این گروه هستند یا با آنها همکاری می کنند تحت فشار قرار می دهد. 
 
در این راستا «سید کریم» یکی از اهالی ولایت ننگرهار می‌گوید: دانش آموزان وابسته به طالبان نمی‌توانند مردود شوند آنها از بیم سلاح این گروه نمره‌های خوب می گیرند. 
 
وی افزود: سرکرده‌های داخلی طالبان هم به معلمان اسامی شبه نظامیان خود را داده‌اند تا تضمین داده شود که آنها نمره هایی خوب کسب می کنند. 
 
مدتی قبل مطبوعات داخلی افغانستان به این قضیه پرداخته و از دخالت طالبان در سیستم آموزشی افغانستان انتقاد کردند. 
 
به گفته رسانه‌های افغانستان، طالبان علاوه بر تحمیل برخی مواد درسی و حذف مواد دیگری از کتب دانش آموزان افغانستان به معلمان و مسئولین مدارس برای ارتقای جنگجویان خود به پایه‌های بالاتر اعمال فشار می کنند. 
 
از سوی دیگر «محمد سرور» رهبر قبیله‌ای در ننگرهار در افغانستان گفت: مداخله طالبان در سیستم آموزشی بخصوص در مناطق دور افتاده بر هیچ کس پوشیده نیست. 
 
وی افزود: افراد مسلح زیادی از مدارس فارغ التحصیل شده‌اند با وجود اینکه آنها فقط در ایام امتحانات به مدرسه می‌رفتند و معلمان مدارس هم به دلیل ترسی که از دانش آموزان طالبان دارند امتحاناتی مخصوص آنها برگزار می کنند. 
 
سرور درباره نقش دولت افغانستان در این خصوص گفت: معضل اصلی در ضعف عملکرد دولت در بسیاری از مناطق دورافتاده ولایت‌هاست که تحت سیطره طالبان قرار دارد. 
 
وی افزود: طالبان در این مناطق هر کاری می خواهد انجام می‌دهد و همه مدارس در دست افراد مسلح است. 
 
این رهبر قبیله تاکید کرد: شمار زیادی از اساتید و معلمان مدارس در ایالت‌های افغانستان عضو شبه نظامی طالبان هستند و در حالی که خیلی اوقات در مدرسه حضور ندارند و در صفوف طالبان هستند از دولت حقوق می گیرند این قضیه را مقامات دولتی هم تایید می کنند. 
 
«سلیم صالح» سخنگوی دولت محلی در ولایت لوگر در همجواری کابل گفت: برخی معلمان ایالت‌ها در نوبت صبح به مدرسه می روند و سپس در صفوف طالبان به مبارزه مشغولند و بسیاری اوقات این معلمان در درگیری با نیروهای مسلح کشته می‌شوند. 
 
وی افزود: برای مثال اخیرا دو فرد مسلح در حومه شهر پل عالم ولایت لوگر کشته شدند و سرویس اطلاعات افغانستان شناسایی کرد که یکی از آنها معلم مدرسه العثمانیه واقع در این شهر بود. 
 
در عملیات نیروهای ویژه در شهر محمد آغه که منزل یکی از معلمان را هدف گرفته بود چهار فرد مسلح کشته شدند که یکی از آنها صاحب منزل بود که در یکی از دبیرستان های این منطقه تدریس می کرد. 
 
نیروهای مسلح افغانستان اخیرا هم مقادیر زیادی مواد منفجره و کمربندهای انفجاری را از مدارس شهر کابل کشف و ضبط کردند که در نتیجه آن مدارس تحت نظارت بیش تر قرار گرفته است. 
 
استفاده از مدارس برای اهداف نظامی و مداخله در آن از سوی گروه های مسلح ضربه قوی به بخش آموزش و پرورش افغانستان شمرده می‌شود که به رغم مواجهه با مشکلات عدیده‌ای طی یک دهه گذشته با رشد و شکوفایی نسبی همراه بوده است. 
 
لطف الله وفا یکی از مسئولین حوزه تعلیم و تربیت افغانستان استفاده از این حوزه برای اهداف نظامی را معضلی بزرگ برای آینده این کشور خواند و گفت: دولت و جامعه مدنی برای مبارزه با این پدیده که تداوم آن پیامدهای وخیمی دارد اقدام جدی کند. 
 
وی افزود: برخی طرف ها در داخل و خارج افغنستان به دنبال نابودی بخش آموزش و پرورش افغانستان هستند بخصوص که این قضیه می‌تواند ضامن نابودی افغانستان باشد.
نظرات شما
پیشخوان