تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۰ تير ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

آدرس غلط ندهند،مخالف بنگاه‌داری نظامیان هستیم نه کاهش توان نظامی کشور

نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با تاکید بر اینکه نباید آدرس غلط دهند، روشن است که خواست رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان ضعیف شدن توان نظامی کشور نیست گفت:هیچ کسی با توسعه توان نظامی و دفاعی نهادهای نظامی همچون ارتش و سپاه مخالف نیست با آنچه مخالفت شده است فعالیت‎های سیاسی و اقتصادی و بنگاه داری این نهادها است. به گفته او «ورود به مسائل بنگاه‌داری اقتصادی قطعاً منجر به تولید فساد می‌شود.»
رویداد۲۴نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با تاکید بر اینکه نباید آدرس غلط دهند، روشن است که خواست رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان ضعیف شدن توان نظامی کشور نیست گفت:هیچ کسی با توسعه توان نظامی و دفاعی نهادهای نظامی همچون ارتش و سپاه مخالف نیست با آنچه مخالفت شده است فعالیت‎های سیاسی و اقتصادی و بنگاه داری این نهادها است. به گفته او «ورود به مسائل بنگاه‌داری اقتصادی قطعاً منجر به تولید فساد می‌شود.»

روزنامه جوان در سرمقاله امروز خود مدعی شد که اصلاح‌طلبان معتقدند نظامی‌گری تهدیدی جدی برای دموکراسی است و نشان از ضعف حاکمیت دارد. در حالی این ادعا مطرح می‌شود که طیف اصلاح‌طلب دراین‌باره تنها به گفته‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری استناد می‌ورزد و خواهان حرکت بر پایه سخنان آنان است.

حضرت امام (ره) در 19 مردادماه سال 62 در دیداری که با فرماندهان سپاه تأکید کردندکه «شما باید سعی کنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود که اگر افکار سیاسی وارد سپاه شود، جهات نظامی آن از بین می‌رود... باید سپاه با محبوبیت محفوظ بماند و راهش آن است که با مردم مدارا کنیم.»

ایشان در ۱۸ مرداد ۱۳۶۳ نیز در جمع مقامات کشوری و لشکری مجدد خطاب به اعضای سپاه فرمودند که «همه دنیا دنبال این هستند که ارتششان از امور سیاسی کنار باشد آن‌ها یک‌چیزی می‌فهمند که می‌گویند این را؛ ما که می‌خواهیم سپاه و ارتش جند الله باشند و دسته‌بندی نداشته باشند و جهات سیاسی را کنار بگذارند برای اینکه اگر جهات سیاسی و مناقشات سیاسی به ارتش رفت، باید فاتحه آن‌ها را بخوانیم ... برای سپاهی‌ها جایز نیست که وارد بشوند به دسته‌بندی و آن طرفدار آن‌یکی، آن‌یکی طرفدار آن‌یکی. به شما چه ربط دارد که در مجلس چه می‌گذرد؟ در امر انتخابات بازهم به من اطلاع دادند که بین سپاهی‌ها هم باز صحبت هست. خوب! انتخابات در محل خودش دارد انجام می‌شود، جریانی دارد، به سپاه چه‌کار دارد که آن‌ها هم اختلاف پیدا کنند؟ برای سپاه و ارتش این جایز نیست. سپاهی را از آن تعهدی که دارد، از آن مطلبی که به عهده اوست بازمی‌دارد و همین‌طور ارتش را.»

مقام معظم رهبری نیز با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات این مسئله را به‌درستی شفاف ساختند. دربند شانزدهم آن به‌خوبی نشان داده می‌شود که ایشان در مقام فرمانده کل قوا، در تداوم خط امام (ره)، ورود نظامیان را به انتخابات ممنوع می‌دانند، چراکه در این بخش‌بر «ممنوعیت ورود نیروهای مسلح، قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آن‌ها، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانب‌داری از داوطلبان» تأکید شده است.

اصلاح‌طلبان درواقع با گسترش نظامی‌گری بر اساس فرمایشات امام و مقام معظم رهبری مخالفتی ندارند، آنان با حضور نیروهای نظامی در عرصه سیاسی و اقتصاد موافق نیستند و آن را با مصالح ملی در مغایرت می‌بینند.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه این ادعا که اصلاح‌طلبان مخالف توسعه نظامی‌گری هستند گفت: هیچ کسی با توسعه توان نظامی و دفاعی نهادهای نظامی همچون ارتش و سپاه مخالف نیست با آنچه مخالفت شده است فعالیت‎های سیاسی و اقتصادی و بنگاه داری این نهادها است.

وی افزود: دخالت نظامی‌ها در سیاست طبق فرمایشات امام خطرناک است. این روزها شاهد هستیم در بحث دولت تفنگ‌دار و بی تفنگ صحبت‌هایی می‌شود، قدر مسلم دولت باید از تفنگ بی‌بهره نباشد بدین معنا که دارای قدرت نظامی بالایی باشد تا مطابق فرمایش امام دشمن بترسد. دلیل حمله صدام به ایران همین امر بوده؛ آن‌ها در تحلیل‌های خود به این نتیجه رسیده بودند که ارتش سقوط کرده و ایران هیچ توان نظامی ندارد.

این نماینده مجلس در ادامه اضافه کرد: به‌هیچ‌وجه نظر آقای روحانی یا اصلاح‌طلبان چنین نیست که کشوری بدون نظامی‌گری داشته یا فاقد قدرت نظامی باشیم بحثی این است که سپاه در عرصه سازندگی باید حاضر می‌شد که چنین روی داد خیلی هم خوب عمل کرد و هیچ اشکالی در کار آن وجود نداشت.

این نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سپاه دارای توان مهندسی بالایی است ماشین‌آلات و تجهیزات بسیار کاملی دارد که از جنگ برای او باقی‌مانده، این توان مهندسی و فکری باید در عرصه سازندگی آورده شود که مانند سد، اتوبان یا بزرگراه سازی چنین شد، مخصوصاً جایی که پیمانکار خارجی درصدد ورود بود سپاه کارهای خوبی انجام داد. شخصاً با خاتم‌الانبیاء آشنا هستم وعملکردخوبی دارد؛ اما نکته‌ای که وجود دارد مشکل در بنگاه‌داری و کار اقتصادی است.

جعفر زاده در ادامه تأکید کرد: بنگاه‌داری و ورود به کار اقتصادی برای سپاه، بنیاد شهید، کمیته امداد، آستان قدس رضوی آفت محسوب می‌شود و دارای اشکال است زیرا این نهادها را از هدف اصلی دورنگه می‌دارد. ورود به عرصه بنگاه‌داری اقتصادی با عرصه سازندگی دو مقوله مجزا از هم به‌حساب می‌آید، سازندگی را مشکل نمی‌دانیم به آن افتخار و کمک هم می‌کنیم این نهادها حتماً باید حضورداشته باشند، اما ورود به مسائل بنگاه‌داری اقتصادی قطعاً منجر به تولید فساد می‌شود و علاوه بر این با اصل 44 نیز مغایرت دارد گذشته از این مسئله ایجاد فضای رقابتی را برای بخش خصوصی تنگ می‌کند.

وی در ادامه افزود: مسئله مورداشاره یک اصل محسوب می‌شود و کسی با غرض دراین‌باره صحبت نمی‌کند. بحث کارشناسی مطرح است و مطمئناً ده سال آینده خود این نهادها به همین نتیجه خواهند رسید. مقام معظم رهبری دراین‌باره فرموده‌اند «بانک‌ها، مهم‌ترین مشکلشان ورود در مسائل بنگاه‌داری است.» این مسئله در رابطه با نهادهای نظامی هم صادق است. بنابراین نهادهای مذکور مراکز حساسی محسوب می‌شوند که دارای وظایف مشخص هستند نباید در مباحث بنگاه‌داری اقتصادی ورود پیدا کنند علاوه بر این این‌ها توانی دارند که از جنگ برای آنان باقی‌مانده و باید در عرصه سازندگی از آن بهره ببرند با این مسئله نه‌تنها مخالفتی وجود ندارد بلکه استقبال و حمایت هم صورت می‌گیرد.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در خصوص ورود نظامی‌ها در عرصه سیاست نیز گفت: در سیاست هم به همین شکل است. اعتدالیون و اصلاح‌طلبان مبنا و شاخص خود را بر اساس توصیه و وصیت‌نامه حضرت امام و فرمایشات رهبری قرارداده‌اند. مسئله خارج از این بحث به میان کشیده نمی‌شود، این طیف سیاسی شاگردان مکتب امام و رهبری هستند، نباید با بحث‌های کارشناسی برخوردهای چماقی سیاسی کرد. شکی نیست که کشور ایران مدیون سپاه است و وجود آن باعث حفظ انقلاب و نظام شد، قطعاً درصورتی‌که سپاه نبود انقلاب هم وجود نداشت و امام درباره آن می‌گوید: «ای‌کاش من پاسدار بودم.»

جعفر زاده در ادامه با اشاره به اینکه برخی کارهای را نیروهای نظامی نباید انجام دهند گفت: به طور مثال نیروی انتظامی در یک مقطعی نفت فروخت و هنوز هم موفق به دریافت پول آن نشده است. نیروی انتظامی باید امنیت کشور و شهرها را تضمین کند، آیا نفت‌فروش است؟ این از جمله اشکالات کار به‌حساب می‌آید. علاوه بر این نظامی‌ها اقدام به تأسیس بانک کردند، آیا بانکدار هستند؟

وی درباره طرح دولت بی تفنگ نیز خاطرنشان کرد: بدین معنا نیست که قدرت نظامی کاهش پیدا کند، اتفاقاً منظور از آن افزایش قدرت نظامی است. در همین راستا مجلس سال قبل 5 هزار میلیارد تومان بودجه نظامی‌ها را افزایش داد؛ بنابراین این سؤال پیش می‌آید درصورتی‌که دولت اعتقادی به گسترش نظامی‌گری ندارد، چرا بودجه امنیتی 128 درصد افزایش یافت؟ کشور ما در منطقه‌ای قرار دارد که آبستن حوادث است، بحث توسعه نظامی‌گری باید حمایت شود و بودجه مناسب در اختیار آنان قرارگیری تا دشمن دندان طمع را بکند، اما اگر نظامی‌ها دغدغه چرتکه و ماشین‌حساب پیدا کنند از وظیفه اصلی غافل می‌مانند.

وی در این رابطه که گفته‌شده دولت شرکت‌های ورشکسته را به‌جای بدهی به نظامی‌ها می‌دهد، تصریح کرد: درصورتی‌که شرکت‌های ورشکسته را تحویل می‌گیرند باید به علم اقتصادشان شک کرد. مجلس برای ورشکستگی دولت قانون تصویب کرده و دولت می‌تواند جهت پرداخت بدهکاری‌ها تهاتر کند و در این امر هم اجباری وجود ندارد. تا جایی که اطلاع داریم هر آنچه گرفته‌شده مانند مخابرات ورشکسته نبوده، اما حالا در حال حرکت به سمت ورشکستی است.

نماینده مردم رشت در خانه ملت یادآور شد: خواهش ما از سپاه این است که عقلانی فکر کند و نقد کارشناسی انجام دهد. رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور همین مملکت محسوب می‌شود و به یک کشور غریبه تعلق ندارد، چرا این‌گونه برخورد می‌کنند؟ مگر همین رئیس‌جمهور بودجه‌شان را 128 درصد افزایش نداده است.

جعفر زاده اضافه کرد: بحث‌های کارشناسی را با سیاست‌زدگی همراه نسازیم. شخصاً با بنگاه‌داری هیچ‌یک از نهادهای بنیاد شهید، کمیته امداد، آستان قدس رضوی، سپاه و هر نهاد نظامی – انتظامی موافق نیستم. این کار اشتباه است و آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. عرصه سازندگی توان سپاه را نشان داد و قرارگاه خاتم‌ الانبیاء کارهای بسیار بزرگی را اجرایی کرد. همچنین کتاب‌هایی علمی را به چاپ رسانده که در دانشگاه تدریس می‌شود در این عرصه هیچ‌کس حرفی ندارد؛ اما باید از بحث اقتصادی و بنگاه‌داری فاصله گیرند زیرا کارشان این نیست.

وی با بیان اینکه با طرح چنین موضوعاتی چه هدفی را دنبال می‎کنند گفت:نباید آدرس غلط دهند. روشن است که خواست رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان ضعیف شدن توان نظامی کشور نیست. همه از آزمایش موشکی دفاع کردند، شخصاً اولین نفری بودم که به دفاع از آن پرداختم. کسی به سپاه حمله نکرده و درصورتی‌که سپاه وجود نداشت انقلاب و نظام هم نبودند. یک بحث کارشناسی از سر دلسوزی مطرح‌شده و حاضر هستیم درباره آن به بحث و مناظره هم بنشینیم. اعتقاد بر این است مجموعه‌هایی که یک‌پایشان در دولت و حاکمیت قرارداد و پای دیگرشان در اقتصاد است هم به اقتصاد و هم به وظیفه اصلی خود لطمه وارد می‌کنند.

نماینده رشت دراین‌باره گفت: تمام نهادهایی که فعال اقتصادی هم هستند از فلسفه اصلی خود دور شده‌اند، دراین‌بین می‌توان به رئیس بنیاد شهید یا کمیته امداد اشاره کرد. بهتر آن است تا فرمانده سپاه باوجدان خود روراست باشد و ببیند تا چه اندازه زمان خود را برای حضور در هیات مدیره‎ها و مجموعه‌هایی صرف می‌کند تا سوده دهی یا ضرر رسانی آن‌ها را موردمحاسبه قرار دهد. نیروهای نظامی تعاونی‌هایی تشکیل دادند و به ساخت و ساز پرداختند که درنتیجه آن مشکلات فراوانی هم ایجاد کردند.

جعفر زاده در پایان تأکید کرد: کار نظامی‌ها این مسائل نیست زیرا به‌درستی اجرا نخواهد شد و درنتیجه آن ایجاد دردسر برای یکسری از افراد جامعه است. بانکداری و مؤسسات مالی اعتباری در رده وظایف آنان محسوب نمی‌شود، چرا در این کارها ورود پیداکرده‌اند؟
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
2
0
شما كه در فرنگ درس خوانده ايد فرق بين بنگاه داري با توان نظامي را بيان كنيد. خود شما و بعضاً وابستگانتان دلال قاچاق ميلياردها كالا و اقلام هستيد. اگر توافق منع پرتاب ماهواره ها امضا نمي شد در اين 4 سال حكومت شما آقايان حداقل سالي يك ماهواره بايد آزمايش مي شد و امروز در جهان اسلام نيز ما داراي ماهواره بوديم. اگر مي بينيد كه امروز سري در صنايع موشكي داريم بخاطر جبران ناتوانايي و عدم علاقه دولت شما در تامين قطعات توسط افراد مسئول ديگر است اين يك معناي ديگري از آتش به اختيار است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
بنگاه داری سپاه یعنی فاتحه توان نظامی کشور را خواندن زیرا آنها به چیزهای دیگه ای غیر از فعالیت های نظامیشان مشغولند. الان سپاه رقیب بخش خصوصی در امور پیمان کاری روزمره ساده هم شده است. ببینید یردار قالیباف چند طرح پیمانکاری خرد و کلان را فقط در تهران در اختیار این نهاد قرار داده است
هادی1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
3
نیروهای نظامی در ایران اکثرا تشنه قدرت هستند.
ان از سردار قالیباف که ریاست جمهوری رو ول نمیکنه 12 سال هم بر شورای شهر تهران بود
ان از سردار محسن رضایی که هرسال نامزد ریاست جمهوریه .وخیلی از سرداران سپاه که به مجلس میرن.
و..... کسی هم نیست جلوشون بگیره کسی نیست بگه شما که اینهمه در منصب قدرت هستید توی این سالها چه کار کردید برا مردم . بجز بیکاری وفقر برا جوانها ومردم کاری دیگه ایی کردید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
1
الله اکبر
الله کبر
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
1
سلام، من فکر میکنم این مسائل باید ده سال پیش باز ميشد نه الان که دیگه کار از کار گذشته، ما مردم ایران با پیمانکاری ارگانهاي نظامی مشکلی نداریم ولی من راننده بیابان وقتی هر جا و هر شرکتی بار میبرم میشنوم که سه دانگ یا شش دانگ این کارخانه مال سپاه پاسداران هست مثل فولاد خوزستان و یا.... ترس به سراغم می آید، که نکنه تا چند سال دیگه تمام کشور رو قبضه کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
0
2
مشکل ما اینکه تا یکی میاد يه حرف حساب میزنه سریع يه وسله بهش میچسبونن برا ساکتش کنن و اگر ساکت نشد.... هم امام راحل هم مردم میگن ارگانهاي نظامی نباید بنگاه داری کنن ولی میکنن، اگه کسی هم حرفی بزنه یا پای موشک رو ميارن وسط، یا ضد انقلابه، یا فریب خورده غربه، یا نفوذی هست، یا غرب ضده هست،یا ضد ولایت فقیه هست و.... خلاصه خفش میکنن که کسی دست رو منافع مالیشون نزنه، اصلا شرکتهای خصوصی و مردم هم اصلا مهم نيستن از گشنگی بمیرن یا صراحتا خودشون ميگن از ایران برن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
0
0
ما هم مخالف بنگاه داری اشراف و غرب زده ها و غرب چینیم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان