تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۳ تير ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
احمد بخشایش اردستانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

گفت‎وگوی ملی نیاز نیست،شکافی در جامعه نداریم/«آتش‌بس» ضروری است

فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به پیشنهاد اصلاح طلبان برای گفت و گوی ملی گفت: شکافی در کشور وجود ندارد که بحث گفت‌وگو ملی به میان کشیده شده است. او در عین حال در رابطه با پیشنهاد اصولگرایان برای آتش بس یک طرفه هم گفت: ولی وقتی گفته می‌شود انسجام حفظ شود باید چه‌کاری انجام شود؟ آتش بس برای ایجاد انسجام بیشتر در جامعه ضروری است.
رویداد۲۴فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به پیشنهاد اصلاح طلبان برای گفت و گوی ملی گفت: شکافی در کشور وجود ندارد که بحث گفت‌وگو ملی به میان کشیده شده است. او در عین حال در رابطه با پیشنهاد اصولگرایان برای آتش بس یک طرفه هم گفت: ولی وقتی گفته می‌شود انسجام حفظ شود باید چه‌کاری انجام شود؟ آتش بس برای ایجاد انسجام بیشتر در جامعه ضروری است. 

علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس با توجه به نصب پلاکاردی در حاشیه نماز جمعه تهران و جمع‌آوری امضا در اعتراض به حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و اختلاف‌نظرهای موجود در سایر مسائل در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که «به نظر امروز باید هوشیار بود، از جنجال پرهیز کرد و حتی آتش‌بس یک‌طرفه داد و با ایجاد آرامش، فرصتی به عموم مردم داد تا با بازشناسی سره از ناسره، راه اصلاح اساسی جهت‌گیری مسئولان کشور را فراهم آورند.»

احمد توکلی نیز از چهره‌های شناخته‌شده اصولگرایان به استقبال از این پیشنهاد در حساب توییتری خود نوشت: «با این اختلافات خانه‌سوز، پیشنهاد دکتر زاکانی را باید با آب‌طلا نوشت که گفت حتی یک‌طرفه هم شده آتش‌بس دهیم تا اصلاحات اساسی به دست دولت انجام شود.»

هر چند خود این آتش بس تاریخ مصرف زیادی نداشت و از یک طرف خود زاکانی آن را دیروز نقض کرد و از طرف دیگر برخی از رسانه‌های اصولگرا ویدئویی از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در زمان خداحافظی با وزیر امور خارجه فرانسه به انتشار درآوردند که کپی از رسانه‌های برخی کشورهای عربی منتقد ایران بود که به‌صورت تقطیع شده در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت.

احمد بخشایش اردستانی، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصولگرا درباره معنا "آتش‌بس یک‌طرفه" در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: "آتش‌بس یک‌طرفه" اصطلاح نظامی است و به دنبال "آتش به اختیار" که رهبری برای مباحث فرهنگی و دانشگاهی اعلام فرمودند، مطرح می‌شود.

بخشایش اردستانی یادآور شد: بهتر آن بود آقای زاکانی به‌جای اصطلاح نظامی، سیاسی صحبت می‌کرد. البته شاید ازآنجاکه بیشتر مخاطب او بچه‌های حزب‌الله و بسیجی‌ها هستند بیان خود را به‌صورت نظامی بر زبان آورده که معنای سیاسی آن نیاز به انسجام و وحدت در شرایط امروز است و مباحثی که این روزها طرح می‌شود فرعیات به‌حساب می‌آید ونباید به آن عمق داد.

این نماینده سابق مجلس در ادامه ابراز کرد: البته آقای زاکانی دارای سابقه نظامی است و با آن بیشتر آشنایی دارد. از بعد سیاسی یعنی اختلاف‌سلیقه دو طرف نباید منجر به شکاف شود. تندروهای هر دو گروه نیاز است تا این مسئله را رعایت کنند مخصوصاً وقتی دشمنان ما در منطقه و جهان نگاه به داخل کشور دارند و متوجه هستند که اگر بخواهند درصدد اذیت ایران برآیند از طریق داخل بهتر می‌توانند این کار را انجام دهند.

این فعال سیاسی اصولگرا در رابطه بااینکه نظامی‌گری در اصولگراها آن‌ها را در عملی ساختن برنامه‌های خود ناموفق نخواهد کرد، توضیح داد: اصولگراها و اصلاح‌طلب‌ها باید فاصله خود را با نظام حفظ کنند، نه بدین معنا که از نظام جدا شوند. اصولگراها به توجیه‌گر وضع موجود مبدل شده‌اند، نظام به‌اندازه کافی توانایی این کار را دارد و دستگاه‌هایی مانند قوه قضائیه، سپاه و صداوسیما توجیه‌گر وضع موجود هستند.

وی در ادامه تأکید کرد: اصولگراها ازآنجاکه فعالیت سیاسی انجام می‌دهند باید کاری کنند تا حرکتشان در خط و مشی سیاست باشد و این نیاز به بازخوانی دارد. 16 میلیون در برابر 24 میلیون نشان‌دهنده وجود آرا خاکستری است که مرتب باید مورد خطاب قرار گیرند. اگر اصولگرایان در قالب زبان سیاسی و گفتمانی بتوانند صحبت کنند بهتراز آن است تا به حفظ برخی نهادها مبادرت ورزند، بنابراین اصولگراها باید از این مسیر خود برگردند.

بخشایش اردستانی نیز با توجه به نظر عباس عبدی که گفته بود «پیشنهاد اصولگرایان رسمی نیست» درباره اینکه آیا به سرانجام خواهد رسید، اظهار داشت: اگر عقلا اصولگرایان پیشنهادی می‌دهند بدین معنا نیست که در یک مجموعه بنشینند و به‌صورت قالبی دستورالعملی درباره آن صادر کنند. علاوه براین در بین اصولگرایان اختلاف‌سلیقه وجود دارد که درنتیجه آن کارهایی مانند پخش ویدئویی مربوط به آقای ظریف، انجام می‌شود. در کشوری که مردم‌سالاری است باید سیاست مانند توپ والیبال بین اقلیت و اکثریت بچرخد و چیزهایی موجبات سرگرمی جامعه را فراهم سازد به‌خصوص در ایران که مردم حاشیه‌ها را بیشتر از اصل ماجرا می‌پسندند. البته نقدهایی که اصولگرایان مطرح می‌کنند راه را برای نقد اصلاح‌طلبان باز می‌کند و برای جامعه مفید است و باید تقدیس شود، ولی باید در نظر داشت که موفقیت دولت موفقیت نظام محسوب می‌شود، نباید دولت را با نظام تفاوت گذاشت زیرا زیرمجموعه آن است.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره عدم شکل‌گیری انسجام موردنیاز در داخل طیف اصولگرا با توجه به اختلاف‌نظرها تصریح کرد: متأسفانه این مشکل به احزاب در ایران برمی‌گردد. اصلاح‌طلب یا اصولگرا حزب نیست یک جریان محسوب می‌شود که ممکن است 30 حزب در آن‌ها جای گرفته باشند که برخی رادیکال و یا میانه‌رو هستند؛ بنابراین وحدت در یک طیف ایجاد نمی‌شود، اما در مواردی می‌توانند به‌صورت مشترک رفتار کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث گفت‌وگو ملی افزود: شکافی در کشور وجود ندارد که بحث گفت‌وگو ملی به میان کشیده شده است.

وی در این رابطه که پس آبا "آتش‌بس یک‌طرفه" به دلیل وجود جنگ مطرح‌شده؟ گفت: جنگی نیست ولی وقتی گفته می‌شود انسجام حفظ شود باید چه‌کاری انجام شود؟ آتش بس برای ایجاد انسجام بیشتر در جامعه ضروری است. در صورت ادامه روش کنونی دولت نمی‌تواند کار خود را پیش ببرد این به نفع دولتمردان است زیرا اگر اصولگرایان برای پیشرفت دولت مانع ایجاد کنند، شکست خواهد خورد.

برچسب ها: رویداد24 ، اصولگراها
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
آتش بس اگر معناي بي خيالي است كه هيهات و اگر مي گوئيد شكافي در جامعه نيست كه هست. پس منظور شما چيست.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان