تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۱ تير ۱۳۹۶
جروزالم پست:

بازی قدرت ترکیه در قطر آنکارا را به تهران نزدیک می‌کند

اتحاد ترکیه و قطر طرف سومی را در کشمکش‌های منطقه‌ای خاورمیانه ایجاد می‌کند و این مسئله بر اسرائیل هم اثر خواهد گذاشت.
رویداد۲۴- اتحاد ترکیه و قطر طرف سومی را در کشمکش‌های منطقه‌ای خاورمیانه ایجاد می‌کند و این مسئله بر اسرائیل هم اثر خواهد گذاشت.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از جروزالم پست ، در هفدهم ژوئن سفیر ایران در ترکیه گفت که تهران خواهان همکاری با ترکیه برای مبارزه با تروریسم است.

بر اساس گزارش روزنامه ترک‌زبان دیلی صباح، محمدابراهیم طاهریان فرد، سفیر ایران در ترکیه در پاسخ به این سؤال که آیا ایران نیز مانند ترکیه گروه‌های کرد در سوریه (واحدهای حفاظت مردمی و حزب اتحاد دموکراتیک) را تروریستی می‌داند گفت که ایران نیز این گروه‌ها را گروه‌های تروریستی می‌داند.

نظرات مقامات ایران در کنار تصمیم ترکیه برای اعزام نیرو به قطر علیرغم اختلافات با عربستان بیانگر شکل گرفتن حوزه نفوذ جدید قطر-ترکیه-ایران است که پتانسیل تأثیرگذاری بر منطقه و اسرائیل را دارد. قطر و ترکیه طی دهه گذشته، هر دو روابط بسیار نزدیکی با حماس داشتند. ایجاد روابط گرم‌تر میان دوحه، آنکارا و تهران می‌تواند تهدید جدی برای اسرائیل باشد و تل‌آویو را به ریاض و قاهره نزدیک‌تر کند. این امر همچنین باعث کنار گذاشتن روایت دو تکه شدن خاورمیانه میان اتحاد سنتی‌ها به سرکردگی ریاض و اتحاد شیعیان به رهبری تهران می‌شود.

ایران با قرار گرفتن در کنار ترکیه علیه گروه‌های چپ کرد در سوریه یک پیام مهم را مخابره می‌کند. چندین ماه پیش کارشناسان و مفسران می‌گفتند نفوذ ایران در سوریه و تلاشش برای ایجاد «جاده‌ای به دریا» از سنجار عراق و روجاوا در سوریه عبور خواهد کرد؛ دو منطقه‌ای که حزب کارگران کردستان و واحدهای حفاظت مردمی تأثیرگذار هستند. حال ایران سیاست خود را 180 درجه تغییر داده و می‌خواهد روابط خود با آنکارا را تقویت کند.

طی یک دهه اخیر ایران و ترکیه اغلب در مورد سیاست‌های منطقه‌ای اختلاف‌نظر داشته‌اند. در سال 2012 پرس تی وی برنامه‌ای ساخت که طی آن ترکیه را به دلیل اجرایی کردن برنامه‌های تحریک‌کننده و تشدید درگیری‌های فرقه‌ای در عراق و سوریه سرزنش کرد. در ژانویه 2016 ترکیه به ایران شکایت کرد که رسانه ایران  از صحبت‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مورد اعدام یک شیخ مسلمان در عربستان انتقاد کرده است. 

بااین‌حال، فوریه گذشته بود که محمود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که ایران سیاست فرقه‌گرایی دارد که باعث تضعیف اتحاد ترکیه با بحرین و عربستان می‌شود.

همه‌چیز زمانی تغییر کرد که ترکیه مجبور شد در بحران حوزه خلیج‌فارس میان قطر و عربستان یکی را انتخاب کند؛ بحرانی که پنجم ژوئن رخ داد، زمانی که عربستان و چندین و چند کشور دیگر روابط خود با قطر را قطع کردند و با بستن تنها مرز زمینی آن این کشور را به انزوا کشاندند. طی دو هفته ترکیه فروش مواد غذایی به این کشور کوچک را آغاز کرد. 

بحران قطر ایران و ترکیه را به هم نزدیک‌تر می‌کند. ترکیه سعی در حل این بحران‌ها به‌واسطه گفت‌وگو با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دارد و حتی از سعودی‌ها می‌خواهد که سیاست‌هایشان را تلطیف کنند.

برچسب ها: رویداد24 ، ترکیه ، ایران ، آنکارا ، قطر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان