تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۶
نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرد

سود 8 هزار میلیاردی دو شرکت خارجی از فروش سیگار در ایران

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: دو شرکت خارجی با واردات سیگار هر سال 8 هزار میلیارد تومان از سرمایه ایرانی ها را از کشور خارج می کنند.
 نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: دو شرکت خارجی با واردات سیگار هر سال 8 هزار میلیارد تومان از سرمایه ایرانی ها را از کشور خارج می کنند.

رویداد۲۴محمد حسین قربانی در مراسم روز جهانی دخانیات در وزارت بهداشت افزود: هر سال 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که فقط 12 میلیارد نخ آن تولید داخل است و بقیه آن قاچاق یا واردات شرکتهای خارجی است.

وی ادامه داد: دو شرکت خارجی یکی شرکت آمریکایی انگلیسی BAT و دیگری شرکت ژاپنی GIT در ایران با کمتر از دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و کمتر از 1500 نفر اشتغال هر سال هشت هزار میلیارد تومان سود می برند و این پول را از کشور خارج می کنند.

قربانی اضافه کرد: هیچ جای دنیا این طور به سرمایه گذاران خارجی میدان نمی دهند که سرمایه و سلامت مردم را به یغما نمی برند. 

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: شرکتهای داخلی تولید سیگار هم توتون و کاغذ سیگار را به صورت 100درصد از طریق قاچاق یا واردات از خارج وارد می کنند , 70 درصد هزینه تولید آنها در خارج از کشور هزینه می شود و فقط 20 درصد آن بابت اشتغال در داخل کشور است.

قربانی گفت: آمارها نشان می‌دهد که مصرف سیگار و قلیان در بین نوجوانان، دانش آموزان و دانشجویان بیشتر شده است و اگر نتوانیم توصیه‌های و استراتژی‌های سازمان بهداشت جهانی را برای مبارزه با دخانیات اجرا کنیم، دچار خسارت های زیادی در کشور می‌شویم. 
وی افزود: سازمان بهداشت جهانی شش استراتژی برای مبارزه با دخانیات اعلام کرده است که مهمترین آن افزایش مالیات سیگار تا سقف 70درصد است. از این طریق می‌توان تا 37 درصد از میزان مصرف سیگار را در کشور کاهش داد. 

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: قوانین مربوط به مبارزه با دخانیات از سال 85 در کشور تصویب و اجرایی شده است، تلاش‌های زیادی نیز برای این مبارزه از سوی وزارت بهداشت و به خصوص سازمان‌های غیر دولتی انجام شده است اما تا زمانی که مالیات سیگار افزایش نیابد این تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد. 

وی گفت: اگر مالیات سیگار بر خرده فروشی تا 60 درصد اعمال شود، 11 هزار میلیارد تومان منبع مالی پایدار برای سلامت مردم تامین می‌شود که درست معادل کل اعتبار طرح تحول سلامت است که از محل 10درصد هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد از درآمد مالیات بر ارزش افزوده باید تامین شود. 

قربانی افزود: بسیاری از نمایندگان مجلس باور داشتند که باید افزایش مالیات انجام شود اما متاسفانه نتوانستیم صحن مجلس را قانع کنیم و مالیات سیگار در قانون بودجه سال 96 و برنامه توسعه ششم کاهش یافت. 

وی گفت: مشکل دیگری که در زمینه دخانیات در کشور وجود دارد،نبود آمار دقیق میزان مصرف، تولید و قاچاق سیگار و مواد دخانی در کشور است، یکی از آمارها نشان می‌دهد که سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که فقط 12 میلیارد نخ آن تولید داخل است و بقیه یا وارداتی است یا قاچاق است. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: هر چه در مجلس فریاد زدیم که جلوی سرمایه گذاری های خارجی را برای تولید سیگار بگیرند، کسی گوش نکرد و دو شرکت خارحی تولید سیگار به ایران آمد و اکنون هر سال 8 هزار میلیارد تومان در کشور سود می برد و این سرمایه را از کشور خارج می کند. 

لابی گری برای سود بیشتر از بازار دخانیات 

وی گفت: شرکت‌های تولیدی داخل نیز توتون و کاغذ سیگار را به طور کامل و عمدتا از طریق قاچاق از خارج وارد می‌کنند، مالیات هم نمی‌دهند و با لابی گری، فضای اقتصادی سودآوری را برای خود به وجود آ‌ورده اند. 

قربانی افزود: همان طور که در مورد برنج قاچاق مبارزات به موفقیت رسید باید در مورد مافیای سیگار و جلوگیری از واردات و قاچاق آن به کشور یک اراده جدی در کشور به وجود آید، در مورد برنج می گفتیم که چرا در حالی که مصرف کشور دو میلیون و 600 هزار تن و تولید برنج دو میلیون و 300 تن است هر سال دو میلیون تن برنج خارجی وارد می شود و خوشبختانه توانستیم در این زمینه موفق باشیم. 

 هیچ نظارتی بر تنباکوهای وارداتی نداریم 

وی گفت: معضل مهم دیگر در کشور، تنباکوهای معطر است که تقریبا هیچ دخل و تصرف و نظارتی بر آن نداریم و نمی دانیم چه «کوفت و زهرماری» در تولید آن که 100درصد از خارج وارد می‌شود، می ریزند و چه بیماری ها و فضایی را برای جوانان ایجاد کرده‌اند. 

نایب رئیس کمیسیوین بهداشت مجلس افزود: اشتباه های زیادی داشتیم، اشتباه اول ضعف نظارت در تولید و واردات دخانیات است به بهانه قاچاق و اشتغال بازار سیگار و دخانیات را به خارجی ها دادیم و هر سال بیش از هشت هزار میلیارد تومان پول مملکت را به جیب آنان ریختیم و کلاه سرمان رفت. 

وی گفت: اشتباه دوم کاهش مالیات دخانیات است که باید اصلاح شود، باید برای جبران این اشتباه ها در گام اول اراده قوی در حاکمیت برای این مبارزه ایجاد کنیم،دوم باید قوانین را بازدارنده تر کنیم و مالیات را افزایش دهیم و اقدام آخر فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم است. 
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان