تاریخ انتشار: ۲۳:۲۸ - ۱۷ تير ۱۳۹۶

بررسی پیام تهران به دهلی درباره روبط نزدیک هند و اسراییل

روزنامه هندی «آسیا ایچ» در گزارشی با بیان اینکه اظهارات مقامات ایران درباره کشمیر قبل از سفر مودی به اسرائیل سیگنالی به مقامات هند بود نوشت: آنها قصد داشتند به هند بگویند که اقداماتشان را در قبال ایران و اسرائیل به گونه‌ای متعادل کنند که این شریک و دوستشان را در سیاست‌های مرتبط با افغانستان و روابط نفت وگاز را از دست ندهند. این نیاز به بازنگری در اولویت‌های دولت مودی دارد. مودی احتمالا در این رابطه باید به تهران سفر کند.

رویداد۲۴-روزنامه هندی «آسیا ایچ» در گزارشی با بیان اینکه اظهارات مقامات ایران درباره کشمیر قبل از سفر مودی به اسرائیل سیگنالی به مقامات هند بود نوشت: آنها قصد داشتند به هند بگویند که اقداماتشان را در قبال ایران و اسرائیل به گونه‌ای متعادل کنند که این شریک و دوستشان را در سیاست‌های مرتبط با افغانستان و روابط نفت وگاز را از دست ندهند. این نیاز به بازنگری در اولویت‌های دولت مودی دارد. مودی احتمالا در این رابطه باید به تهران سفر کند.پکن و اسلام آباد هر دو بی‌شک محاسبات استراتژیک خود را درباره این روابط قدرتمند تغییر خواهند داد. انتقال آرام سلاح و موشک از سوی اسرائیل بعد از درگیری کارگیل و سامانه‌های دفاعی هوایی و دریایی و تکنولوژی‌های پیشرفته پهپاد و فناوری تصویربرداری حرارتی و دیگر نرم‌افزار‌های رهگیری، هند را قادر خواهد ساخت تا یک قدم جلو‌تر از دستگاه‌های اطلاعاتی و نفوذی پاکستان قدم بردارد. در این بین روابط ایران و هند که در دوره‌های مختلف بین دو کشور علیرغم اختلافاتشان درباره کشمیر در جریان بوده است، نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

این گزارش نوشت: این بار قبل از سفر مودی به رژیم صهیونیستی مقامات ایران درباره کشمیر اعلام موضع کردند. این سیگنالی به مقامات هند بود که اقداماتشان را در قبال ایران و اسرائیل به گونه‌ای متعادل کنند که این شریک و دوستشان را در سیاست‌های مرتبط با افغانستان و روابط نفت و گاز از دست ندهند. این مساله نیاز به بازنگری در اولویت‌های دولت مودی دارد. مودی احتمالا در این رابطه باید به تهران سفر کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: اسرائیل همیشه به طور علنی ایران را دشمن درجه اول خود خوانده و این از سوی ایران نیز صادق بوده است. تغییرات دینامیک ژئوپولتیک و ظهور داعش و اختلافات شیعه و سنی بین ایران و عربستان به زودی روابط عربستان را اسرائیل را دچار تحول خواهد کرد. امارات متحده عربی سال‌هاست که شناسایی اسرائیل به عنوان صهیونیست‌های متجاوز را کنار گذاشته است. 

به گزارش این خبرگزاری، ریاض و امارات و قطر دولت‌های عملگرایی دارند و ابوظبی حتی روابط تجاری رسمی با اسرائیل دارد.

در این گزارش گفته شده هند علی رغم ادعای انتقال فناوری هسته‌ای از سوی پاکستان به ایران هرگز هیج یک از دو طرف را به دیگری ترجیح نداده است. درگیری ایران و اسرائیل به نظر هند با پارادایم‌های امنیتی این کشور هیج ارتباطی ندارد. باید دید آیا با استقبال هند از انتخاب ترامپ در امریکا و باتوجه به نهاد‌های اسرائیلی مرتبط با این دولت باز هم این سیاست ادامه خواهد داشت یا نه.

به ادعای این پایگاه خبری حمایت‌های تاریخی ایران از حزب الله و جنبش‌های فلسطین نظیر حماس و حمایت‌ از سوریه و دشمنی این کشور با اسرائیل تاکنون برای دولت‌های قبلی هندی مورد توجه نبوده است. در عین حال هند تاکنون خود را از بنیامین نتانیاهو و لابی‌های خشمگین صهیونیست و از اوباما به دلیل توافق هسته‌ای دور نگه داشته بود. 

در ادامه این گزارش آمده است: دهلی در عوض تصمیم گرفته با سعودی‌ها و کشورهای خلیج فارس و ایران و اسرائیل به صورت جداگانه ارتباط داشته باشد.  این در حالی است که ایران همه دیدار‌ها با اسرائیل را به عنوان یک تهدید امنیتی قلمداد می‌کند.

از حمله تروریستی پاکستان به بمبئی و کاخ یهود در چاباد رابطه ناگسستنی‌ بین هند و پاکستان و به واسطه نگرانی‌های مشترک آن‌ها از حملات تروریستی ایجاد شده است. مودی در سفر اخیرش به اسرائیل از رابطه آی برای آی (حرف اول هند و اسرائیل به زبان انگلیسی) به معنی هند برای اسرائیل و اسرائیل برای هند حرف زده است.  این به معنی معادله جدیدی است که به روابط بیشتر هند و اسرائیل ختم خواهد شد.

منبع: ایلنا
برچسب ها: کشمیر ، نارندرا مودی
نظرات شما
پیشخوان