تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۱۸ تير ۱۳۹۶

افزایش بی‌سابقه جرائم مرتبط با تنفر در انگلیس پس از برگزیت

نشریه ایندیپندنت شامگاه شنبه در گزارشی مدعی شد که جرائم مرتبط با تنفر اعم از تبعیض علیه نژاد و مذهب به‌طور بی‌سابقه‌ای پس از رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در این کشور افزایش داشته است.

رویداد۲۴-نشریه ایندیپندنت شامگاه شنبه در گزارشی مدعی شد که جرائم مرتبط با تنفر اعم از تبعیض علیه نژاد و مذهب به‌طور بی‌سابقه‌ای پس از رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در این کشور افزایش داشته است.   ایندیپندنت نوشت: بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از سوی پلیس، میزان حوادث مرتبط با تنفر در انگلیس طی یازده ماه پس از برگزاری همه‌پرسی برگزیت 23 درصد افزایش داشته است.

 

این نشریه خبری افزود: این آمار نشان می‌دهد که در برخی مناطق انگلیس و ولز، شمار حوادث مرتبط با تنفر تا حتی بیش از 50 درصد افزایش داشته است.
ایندیپندنت افزود: به ‌طور مثال در منطقه گونت (ولز) شمار این حوادث 77درصد افزایش داشته است. جرائم مرتبط با تنفر مذهبی نیز در منطقه «کنت» واقع در جنوب انگلیس 66 درصد، در 'وارویکشایر' و 'ناتینگهام شایر' واقع در مرکز انگلیس نیز به ترتیب 65 درصد و 57 درصد افزایش داشته است.
این نشریه خبری افزود: این آمار نشان می‌دهد که به دنبال رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در 23 ژوئن سال گذشته، موج جدیدی از جرائم مرتبط با تنفر نژادی و مذهبی در انگلیس به راه افتاده است.
ایندیپندنت می افزاید: از سوی دیگر، آمار منتشرشده از سوی وزارت کشور انگلیس نشان می‌دهد که جرائم مرتبط با تنفر در سال 2011 میلادی چهار درصد کاهش داشته اما در سال‌های بعدی از آن به ترتیب هفت، 16 و 17 درصد افزایش داشته است.
ایندیپندنت ادامه داد: 'ایمان عطا' مدیر موسسه اسلامی 'تل ماما' می‌گوید: در ماه‌های اخیر ما شاهد افزایش جرائم تنفر علیه مسلمانان در مناطقی همچون 'منچستر'، 'کنت'، 'لیورپول' و 'ولز' بوده‌ایم که این مساله با آمار منتشرشده از سوی ایندیپندنت همخوانی دارد.


این نشریه به نقل از وی افزود: واقعیت این است که تنفر از مسلمانان علنی و به پدیده‌ای بدل گشته که در سطح خیابان و درملأعام علیه مسلمانان به‌ویژه زنان صورت می‌گیرد.
ایندیپندنت نوشت: 'سوفیان اسماعیل' مؤسس انجمن تعامل با مسلمانان (مند) نیز می‌گوید که حملات تروریستی اخیر در انگلیس به افزایش جرائم ناشی از تنفر دامن زده است.
این نشریه خبری به نقل از وی افزود: گروه تحقیقات و رسیدگی به جرائم اسلامی هراسی موسسه ما شاهد افزایش بی‌سابقه جرائم ناشی از تنفر بوده و اکنون، بسیاری از مسلمانان بیشتر از گذشته احساس آسیب‌پذیری می‌کنند.
ایندیپندنت به نقل از وی ادامه داد: ما از ماه آوریل گذشته 23 مورد شکایت، شامل حمله علیه مسلمانان در وسایل نقلیه عمومی، اخراج مسلمانان توسط شرکت‌های بزرگ تجاری و ممانعت برخی مدارس با آیین برگزاری نماز توسط دانش آموزان، را به ثبت رسانده‌ایم.
این نشریه خبری افزود: سوفیان اسماعیل از دولت انگلیس خواست تا هرچه سریع‌تر اقدامی را در رابطه با جلوگیری از گسترش حملات علیه مسلمانان و نفرت نژادی صورت دهد.
ایندیپندنت عنوان کرد: در همین حال 'جف کوتبرت' رئیس دایره جرائم پلیس منطقه گونت (ولز) می‌گوید که برخی از گروه‌های افراطی، نتیجه همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را بهانه کرده و به جرائم مرتبط با تنفر دامن زده‌اند.
این نشریه خبری به نقل از وی افزود: به‌هرتقدیر جرائم مرتبط با تنفر در انگلیس تحمل نمی‌شود و عاملین آن به سزای اعمال خود خواهند رسید.
گزارش نشریه ایندیپندنت در حالی منتشر می‌شود که در هفته آخر ماه مبارک رمضان سال جاری، براثر حمله با خودرو به نمازگزاران در نزدیکی مسجدی در شمال لندن، یک نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.
کمتر از دو هفته پیش نیز یک فرد مهاجم در شرق لندن به یک زن و مرد مسلمان اسید پاشید که براثر آن بخش زیادی از صورت آن‌ها سوخت.
برخی تحلیل گران انگلیسی بر این باورند که در پی حملات یادشده و گزارش‌های منتشرشده در رابطه با افزایش اسلام هراسی در انگلیس، سطح جرائم مرتبط با نفرت علیه مسلمانان دیگر پایین نخواهد آمد.
آخرین گزارش منتشرشده از سوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس حاکی از روند افزایشی «فضای تنفر علیه مسلمانان» در انگلیس و اروپا است.
این گزارش که برگرفته‌ شده از تجربه زندگی مسلمانان است، بیان‌گر تصویری مأیوس ‌کننده‌ای از اقلیتی است که دائما تحت ‌فشار افکار کوته فکرانه و تبعیض‌آمیز قرارگرفته است.
در گزارش کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس عنوان‌شده است: در سال‌های 2010 تا 2014 میلادی، شمار افرادی که در معرض جرائم ناشی اسلام هراسی بوده‌اند از 50 درصد به 82 درصد افزایش داشته و همچنین در این بازه زمانی افرادی که مدعی شدند شاهد توهین‌های کلیشه‌ای درباره اسلام و مسلمانان بوده‌اند از 69 درصد به 93.3درصد رسیده است.
گزارش یادشده می‌افزاید: 58 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی صورت گرفته مدعی شده‌اند که بدون هیچ دلیلی مورد ظن دستگاه‌های امنیتی انگلیسی قرار دارند و همچنین 87 درصد دیگر بر این باور هستند که آن‌هایی که علیه مسلمانان رفتارهای تبعیض‌آمیز دارند از رسانه‌ها خط می‌گیرند.
نویسندگان این گزارش بر این باور هستند که اسلام هراسی در انگلیس از مرحله «تبعیض نژادی سازمان‌یافته» اکنون به مرحله «پسا تبعیض» رسیده به‌ گونه‌ای که مسلمانان اقلیتی خوانده می‌شوند که در جریان وحدت ملی مانع‌ تراشی می‌کنند.
آنها همچنین قوانین مبارزه با افراط‌ گرایی در انگلیس را به‌ منظور تحت‌ فشار قرار دادن مسلمانان این کشور می‌دانند، و بر این باور هستند که این قوانین سبب ایجاد فضای تنفر علیه مسلمانان و به‌ موجب آن افزایش جرائم اجتماعی علیه آنان شده است.
به نوشته نویسندگان این گزارش، دستاورد فضای تنفر علیه مسلمانان آنان را به سکوت واداشته و سبب منزوی شدن بیشترشان شده است.
مسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس پیشتر در گفت‌ و گو با ایرنا گفته بود که اسلام هراسی بخشی از واقعیت نگران‌کننده در جامعه انگلیس به شمار می‌رود.
وی بیان داشت: این (اسلام هراسی) یک واقعیت است. اگر شما به روزنامه‌های محلی مراجعه کنید و یا زبان حال مسلمانان را جویا شوید، اسلام هراسی و بی‌توجهی به آن عادی شده است.

شجره یکی از دلایل افزایش اسلام هراسی در انگلیس را نقش رسانه و سیاستمداران برشمرد و افزود: آن‌ها اسلام هراسی را دستمایه خود قرار داده و چنان‌ که شاهد هستیم قوانین ضد تروریستی را به اسلام و مسلمانان گره می‌زنند.
این فعال مدنی اضافه کرد: متأسفانه آن‌ها دین اسلام را هدف قرار داده‌اند و به دنبال آن اسلام هراسی را مشروع می‌سازد و فرهنگ آن را نهادینه می‌کند.

منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان