تاریخ انتشار: ۰۰:۰۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۴

رفتارهای ضد اروپایی!

رویداد24- اجلاس سران ویزگراد شامل جمهوری چک، اسلوواکی، مجارستان و لهستان در نشستی به میزبانی نخست وزیر جمهوری چک در پراگ با جنجال‌ها و واکنش‌هایی در اروپا روبرو بود.

اجلاس سران ویزگراد شامل جمهوری چک، اسلوواکی، مجارستان و لهستان در نشستی به میزبانی نخست وزیر جمهوری چک در پراگ با جنجال‌ها و واکنش‌هایی در اروپا روبرو بود. نخست وزیر اسلوواکی پس از این اجلاس و در آستانه اجلاس سران اتحادیه اروپا از این اتحادیه خواست تا طرحی جایگزین جهت حفاظت از مرزهای اتحادیه تدارک ببیند. کشورهای ویزگارد در مورد این طرح جایگزین رایزنی کرده و موضع مشترک دارند. به گفته او ترکیه و یونان توانایی مهار موج مهاجرین به سمت اتحادیه اروپا را ندارند و لازم است طرح «ب» جهت کمک به مقدونیه و بلغارستان برای حفاظت از مرزهای خود تدارک دیده شود. ما متکی بر کارآمد بودن طرح اجرایی اتحادیه اروپا و ترکیه هستیم به همین جهت طرح جایگزینی را بررسی کردیم تا امنیت مرزهای مقدونیه و بلغارستان تضمین شود. باید اعتراف کنم، در این زمینه بیشتر بد بین هستم. 

نخست وزیر مجارستان نیز مدعی است سیاست اتحادیه اروپا در مورد بحران پناهجویان شکست خورده و باید به فکر طرح جایگزین بود. رئیس جمهور مقدونیه اعتقاد دارد یونان باید بخشی از راه حل باشد چرا که به نفع دولت اسکوپیه نیست تمامی مشکلات ناشی از بحران بر دوش یونان افتاده شود. کشورهای ویزگارد خواستار بهبود کنترل مرز دریای اژه تا ماه مارس شده و تاکید کرده‌اند در غیر این صورت باید مرزهای مقدونیه و بلغارستان بسته شود. جمهوری چک از توافق کمک به کشورهای منطقه بالکان با هدف محافظت از مرزهایشان برای جلوگیری از ورود آوارگان حمایت می کند. به گفته نخست وزیر چک رهبران کشورهای اروپای مرکزی آماده‌اند تا به کشورهای حوزه بالکان در بستن مرزهایشان با یونان برای جلوگیری از سیل آوارگان و مهاجران به این قاره کمک کنند. توافق نامه‌های اتحادیه اروپا با ترکیه برای کاهش سیل آوارگان و پناهجویانی که از جنگ و فقر در خاورمیانه و آفریقا به یونان و سپس به اروپا فرار می‌کنند، تاکنون نتایج رضایت بخشی نداشته و متاسفانه زمان به سرعت در حال گذر است. وضعیت کنونی که در آن روزانه 3000 نفر وارد یونان می‌شوند قطعا آنچه که ما در ذهن داشتیم، نیست. گروه ویزگراد متوجه است که تمرکز بر مسیرهای غرب بالکان چقدر مهم است ما با کشورهای غرب بالکان احساس همبستگی و وحدت کرده و به آن‌ها در حفظ مرزهایشان کمک می‌کنیم. ما آماده‌ایم تا در صورت لزوم کمک‌هایمان را تقویت کنیم.

نتایج این اجلاس البته با مخالف صریح یونان روبرو بود. نخست وزیر یونان در مواضع خود در اجلاس سران اتحادیه اروپا تاکید کرده است در اروپای متحد و با اقدامات یکجانبه برخی از کشورها در مقابل بحران پناهجویی تناقض عمیق و جدی دارد. طرح مناقع موردی کشورها بجای گفتگو بر مبنای ارزش‌های اروپایی دیر یا زود اتحادیه اروپا را با بن بست مواجه خواهد کرد. اگر این هدف در اجلاس فعلی امکان پذیر نیست صلاح است بیانیه پایانی صادر نشود تا بتوانیم در مورد راه حل‌های لازم به توافق برسیم. از دیدگاه آتن از یونان دائما خواسته می‌شود مراکز اسکان 66 هزار نفری را راه اندازی کند اما هیچ خبری از روند ایجاد تاسیساتی که کشورهای اسلونی، کرواسی، صربستان و مقدونیه متعهد شده‌اند اطلاعی نداریم. در طول ماه های اخیر برخی از شرکای اروپایی دائما یونان را مورد انتقاد قرار می‌دهند اما هیچ انتقادی از کشور ترکیه که باندهای قاچاق در آن فعال هستند، شنیده نمی‌شود.        

دولت آتن به دنبال تعهد اتحادیه اروپا مبنی بر عدم بستن مرزهای یونان با مقدونیه است و به آگاهی سایر کشورها رسانده که با بیانیه پایانی که این اصل را در بر نگرفته باشد موافقت نخواهد کرد. دولت یونان موفق شد تا کلماتی چون عدم اجرای اقدامات یکجانبه، انتقال پناهجویان، تغییر ناپذیری حوزه شنگن و اجرای توافق اتحادیه اروپا با ترکیه در بیانیه پایانی قید شود. آتن هشدار داده اگرچه با متن بیانیه پایانی موافق است اما در صورتیکه تمامی کشورهای عضو متعهد به عدم بستن مرزها نشوند آنرا امضا نخواهد کرد. دولت آلمان پیشنهاد نمود تا تاریخ 6 مارس اجلاس اضطراری سران اتحادیه اروپا با مشارکت ترکیه برگزار شده و در این مدت همه کشورهای عضو متعهد به عدم بستن مرزها شوند.  

یونان هشدار داده است بستن مرزهای بالکان، یونان را دچار بحران انسانی کرده و موج پناهجویان به سمت این کشور را متوقف نخواهد کرد. تنها راه قطع موج پناهجویان به سمت اروپا خاتمه دادن به جنگ داخلی سوریه است. اتحادیه اروپا باید تمامی تلاش خود را بر خاتمه دادن به جنگ سوریه و مدیریت بحران انسانی که در لبنان، اردن و ترکیه در جریان است، متمرکز کند. آتن شرکای اروپایی خود را به دورویی و دروغگویی علیه این کشور که همه روزه میزبان هزاران پناهجو در جزایر این کشور است، متهم می‌کند.        

در این میان رئیس شورای اتحادیه اروپا اعلام کرده است بهتر است برخی از کشورهای طرح های جایگزین B و C را فراموش کرده و طرحی که همگی توافق کردیم را اجرا کنند. اخراج یونان از حوزه شنگن که توسط برخی از شرکای اروپایی پیشنهاد شده است راه حل نیست و مشکلی که را حل نمی‌کند. اخراج یونان از شنگن جذابیتی که اروپا برای پناهجویان دارد متوقف نخواهد کرد و به جنگ سوریه خاتمه نخواهد داد. رئیس کمیسیون اروپا نیز تاکید داشت بحران پناهجویی راه حل ملی ندارد و باید در سطح اتحادیه اروپا به آن رسیدگی شود. یونکر نیز بر ضرورت اجرای «هوشیارانه» توافق اتحادیه اروپا با ترکیه تاکید نمود. بنده از حامیان بستن مرزها نیستم. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا «مسیر غلطی» را دنبال می‌کنند. پاسخ اتحادیه اروپا به بحران پناهجویان باید در همکاری با یونان نه بر علیه یونان باشد. کمیسیون اروپا نهایت تلاش خود جهت حمایت از کشورهای عضو در مدیریت این بحران بی سابقه را انجام خواهد داد. 

کشورهای عضو «گروه ویشه گراد» به بلغارستان و مقدونیه قول داده‌اند که اگر تا اواسط مارس آینده امنیت لازم در مرزهای ترکیه به اجرا گذاشته نشود، به این کشورها در تقویت امنیت مرزهای مشترک خود با یونان کمک کنند. اگر این اتفاق بیفتد به معنای آن است که یونان تقریبا در مقابله با هجوم آوارگان تنها به حال خود رها خواهد شد و در واقع این کشور عملا خارج از منطقه تردد آزاد شنگن قرار خواهد گرفت.

دیگر مقامات اروپا نیز در هفته‌های اخیر بارها از عملکرد یونان و ترکیه در برخورد با بحران آوارگان انتقاد کرده‌اند. اتریش پیش از این حتی تهدید کرده بود، اگر مقامات آتن برای تقویت امنیت در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا تدابیر فوری اتخاذ نکنند، چاره‌ای نخواهیم داشت جز این که مسئله اخراج موقت یونان از منطقه شنگن را مطرح کنیم. اتریش اعلام کرده است از مرزهای این کشور حفاظت بیشتری خواهد کرد و شمار پناهجویان را به روزی 3200 تن کاهش خواهد داد. بنظر می‌رسد با توجه به افزایش محبوبیت حزب افراط گرای اتریش در سایه بحران پناهندگان، دولت اتریش رویکرد سختگیرانه تری را در قبال پناهندگان اعمال کرده است.

 

دودستگی کشورهای اروپایی بر سر آوارگان در نشست اخیر اتحادیه اروپا در بروکسل آشکارتر شد. هرچند مرکل، در تلاش است تا سیاست درهای باز خود را به کرسی بنشاند، ولی شماری از کشورها می‌خواهند مرزهای خود را به روی کسانی که خود را از راه بالکان می‌رسانند، ببندند. مرکل مخالفت شدید خود با بستن مرزهای شمالی یونان را ابراز و هشدار داده بستن مرزهای یونان، پیمان شنگن را در معرض خطر قرار خواهد داد. به اعتقاد وی آیا واقعا ما می‌خواهیم در برابر این بحران تسلیم شویم و با وجود عواقب ناگوار آن هم برای اتحادیه اروپا و هم برای منطقه شنگن، مرزهای یونان را با بلغارستان و مقدونیه ببندیم؟ 

من تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا طرح ترکیه- اروپا را برای حل بحران پناهویان ایجاد کنم. ساخت حصار در مرز یونان با مقدونیه رفتار ضد اروپایی است و مشکل را حل نخواهد کرد. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان