تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۲۰ تير ۱۳۹۶

ترامپ باید ظرف ۴۸ ساعت کنگره را از اقدامات موشکی ایران مطلع کنند

یک روزنامه آمریکایی از طرح توسعه زمان اطلاع‌رسانی دولت‌ها در آمریکا به کنگره این کشور از هر گونه برنامه موشکی ایران خبر داد.

رویداد۲۴-یک روزنامه آمریکایی از طرح توسعه زمان اطلاع‌رسانی دولت‌ها در آمریکا به کنگره این کشور از هر گونه برنامه موشکی ایران خبر داد.روزنامه آمریکایی «واشنگتن اگزمینر» نوشت: شش ماه است که دولت ترامپ باید هر زمان که ایران اقدامی در رابطه با موشک‌های بالستیک‌ انجام داد، طی ۴۸ ساعت آن را به کنگره اطلاع رسانی کند. این قاعده در سال ۲۰۱۹ منقضی خواهد شد. 

«واشنگتن اگزمینر» یادآور شد: چند تن از سناتور‌های آمریکایی هفته گذشته قانون ادامه این قاعده را تا سال ۲۰۲۲ ارائه کردند. به ادعای این روزنامه آمریکایی این لایحه نشان‌دهنده این است که حتی دموکرات‌ها هم مانند ترامپ نگرانند که ایران آزمایش موشکی داشته باشد. اعضای هر دو حزب مدعی شده‌اند که این آزمایشات موشکی از سوی ایران نقض احتمالی توافق هسته‌ای استو مساله‌ای است که کنگره باید درباره آن اطلاع داشته باشد. 

یکی از نمایندگان دموکرات مدعی شده که علی‌رغم محکومیت‌های کنگره، دولت و شورای امنیت سازمان ملل، ایران به توسعه برنامه‌های موشکی‌ خود ادامه می‌دهد و تهدیدی برای شرکای ما در منطقه از جمله اسرائیل است. 

این روزنامه با بیان اینکه این لایحه در عین حال نشان‌دهنده نگرانی نیروهای امنیت ملی ترامپ هم هست نوشت: سناتور مولتون یکی دیگر از پیشنهاددهندگان طرح تمدید زمان قاعده اطلاع‌رسانی دولت از برنامه‌های موشکی ایران مدعی شده که به محض اینکه این قاعده در سال ۲۰۱۹ منقضی شود باید به سرعت بر اساس لایحه‌ای که حمایت هر دو حزب را دارد تمدید شود و این به استراتژی‌های امنیت ملی دولت جدیدی که قرار است روی کار بیاید وابسته نیست. 

واشنگتن اگزمینر مدعی شد: این لایحه بعد از چندین آزمایش موشکی ایران در دو سال اخیر بعد از توافق هسته‌ای پینشهاد داده شده است. با اینکه توافق هسته‌ای به برنامه‌های هسته‌ای ایران مربوط است اما قطع نامه سازمان ملل در خلال این قطع نامه از آزمایشات موشکی نیز یاد کرده است. 

این گزارش مدعی شد: در متن این قطع نامه از ایران خواسته شده فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک نداشته باشد. این در حالی است که از زمان نهایی شدن برجام تاکنون ایران بار‌ها آزمایش موشکی داشته که همین مساله مورد اعتراض اعضای هر دو حزب در آمریکا به بهانه نقض روح قطع نامه سازمان ملل واقع شده است. 

بر اساس ادعاهای «واشنگتن اگزمینر» ایران در ماه اکتبر تا نوامبر ۲۰۱۵ و در ماه مارس ۲۰۱۶ و ژانویه امسال آزمایشات موشکی داشته و این مساله یکی از منابع دائمی تنش در بین جمهوری‌خواهانی بوده که با توافق هسته‌ای مخالف بودند. 

در این گزارش ادعا شده: دولت ترامپ گفته بر تعهداتش در این توافق خواهد ماند و حتی در زمان کاندیداتوری‌اش گفته بود ایران را مجبور خواهد کرد که به تعهداتش در توافق پایبند باشد. آزمایشات موشکی ایران یکی از معضلاتی است که به تدریج این تعهدات را زیر سوال خواهد برد به ویژه اگر قرار باشد توافق هسته‌ای ادامه یابد. 

این روزنامه با بیان اینکه کنگره نشان داده برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران سریع عمل می‌کند مدعی شد اما این مستلزم آن است که کنگره از همه چیزهایی که دولت ترامپ از آن آگاه است اطلاع داشته باشد. 

سناتور کوهن مدعی شده لایحه ارائه شده برای تمدید مدت زمان عملیاتی شدن قاعده اطلاع‌رسانی رییس‌جمهور به کنگره درباره اقدامات موشکی ایران به استراتژی‌های بلندمدت و بازدارندگی ایران از برنامه‌های موشک‌های بالستیک کمک می‌کند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان