تاریخ انتشار: ۱۹:۴۱ - ۲۰ تير ۱۳۹۶

روش جایگزین مخترع ایرانی برای مالچ پاشی و مبارزه با ریزگرد

دکتر خلیل نظری، مخترع ایرانی، توانست در جشنواره اختراعات INPEX 2017 آمریکا مقام نخست را کسب کند.

رویداد۲۴-دکتر خلیل نظری، مخترع ایرانی، توانست در جشنواره اختراعات INPEX 2017 آمریکا مقام نخست را کسب کند.جشنواره‌ی اختراعات INPEX‌ که یک رقابت جهانی است و هرساله در ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود، فرصتی فراهم می‌آورد تا برترین ذهن‌های دنیا بتوانند در فضایی دوستانه، با یکدیگر رقابت کنند و آخرین اختراعات خود را به نمایش بگذارند. INPEX 2017 برای ایرانیان متفاوت‌تر از هر سال است؛ زیرا دکتر خلیل نظری به‌عنوان یک مخترع ایرانی، توانسته است از میان ۸۰۰ شرکت‌کننده از ۴۰ کشور دنیا، مقام ‌نخست را کسب و مدال طلای این جشنواره را دریافت کند.

دکتر خلیل نظری به دلیل اختراع نوعی پوشش گیاهی موسوم به «چسب گیاهی HL» که می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای مالچ نفتی مورد استفاده قرار بگیرد و مشکلات گرد و غبار را حل کند، توانست مدال طلای این مسابقات را به دست آورد.

در جشنواره‌ی INPEX، شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا نیز حضور دارند و روی اختراعات برتر و ایده‌های ناب سرمایه‌گذاری می‌کنند و حاضر هستند که اختراعات را خریداری کنند. در این مسابقات، شرکت‌کنندگان داخلی و بین‌المللی حضور دارند و می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند.

دکتر خلیل ناظری گفت: چسب گیاهی HL، نوعی ماده‌ی گیاهی است که کاملاً دوستدار طبیعت است و می‌تواند به‌عنوان جایگزین مالچ نفتی برای حل مشکل ریزگردها مورد استفاده قرار گیرد. مالچ نفتی در واقع پسماند فرآورده‌های نفتی است و همچون غشایی انعطاف‌پذیر، روی شن‌های روان بیابان‌ها را می‌پوشاند و مانع از حرکت آن‌ها می‌شود. مالچ نفتی ارزشمند است و قیمت بالایی دارد؛ اما از طرفی بوی بسیار بدی می‌دهد و باعث می‌شود گرمای ناحیه افزایش یابد. در نتیجه، ما شاهد وزش بادهای گرمی هستیم که هوای منطقه را بسیار بدبو می‌کنند. مالچ نفتی می‌تواند حیات حیوانی و گیاهی منطقه را نیز از بین ببرد.

این شیمی‌دان تبریزی می‌گوید چسب HL، کاملاً گیاهی، بی‌رنگ و بدون بو است و اشتعال‌پذیر نیست. این چسب گیاهی مصنوعی، آب‌های زیرزمینی را آلوده نمی‌کند و زمانی که مورد استفاده قرار گیرد، کاملاً سرد است و به محیط زیست و حشرات نیز صدمه نمی‌زند. با این تفاسیر، این پوشش مصنوعی جایگزین بسیار خوبی برای مالچ نفتی خواهد بود.


البته دکتر ناظری در این مسابقات تنها نبود و دیگر مخترعان ایرانی نیز در INPEX 2017 موفق به کسب جایزه شده‌اند که نام آن‌ها را در ادامه می‌خوانید:

    علی صباغخانی، مهدی بشیری و نرگس بختیاری به دلیل اختراع تخت رادیولوژی هوشمند
    اصغر اسدی، ونداد دهقان، محمد ذبیحی و علیرضا زارع کلاکی به دلیل اختراع سیستم ترمز هواپیما به کمک نیروی مغناطیسی
    داوود بهشتی‌زاده به دلیل اختراع پنل‌های رزینی برای دیوارهای داخلی و خارجی
    مهدی بشیری برای اختراع مسواک هوشمندی که می‌تواند مقادیر زیادی از پلاک را بردارد
    ملیکا محمد صالحی برای اختراع عینک‌ هوشمند
    پرهام معروفی و طلا پورلک برای اختراع دستگاهی که می‌تواند میزان رشد استخوان درشت‌نی را کنترل کند
    سید علیرضا موسوی و پویا مولانا به دلیل اختراع فرمولی برای آماده‌سازی سس مایونز
    سیما اکبریه به دلیل اختراع نان طعم دار که روشی برای جلوگیری از ایجاد پوکی و شکنندگی استخوان است
    سورنا مردان‌پور و محمدرضا شایخ برای اختراع سیستمی که باعث مقاوم شدن ساختمان‌ها در برابر زلزله و دیگر سوانح می‌شود

امسال این مسابقات در تاریخ ۲۳ الی ۲۵ خرداد در مرکز کنوانسیون دیوید لارنس، در پیتسبرگ ایالت پنسیلوانیا برگزار شد.


 

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان