تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۶

همه چیز درباره حسین فریدون

قوه قضاییه برادر رییس جمهور را دستگیر کرده است، این بمب خبری بود که در ابتدای هفته تبدیل به خبر اول بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی شد. حسین فریدون کیست و چرا دستگیر شد؟ این سوالی است که هنوز هم پاسخ روشنی به آن نداده اند.

رویداد۲۴-قوه قضاییه برادر رییس جمهور را دستگیر کرده است، این بمب خبری بود که در ابتدای هفته تبدیل به خبر اول بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی شد. حسین فریدون کیست و چرا دستگیر شد؟ این سوالی است که هنوز هم پاسخ روشنی به آن نداده اند. محسن اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری یکشنبه خود خبر بازداشت حسین فریدون را تایید کرد و گفت: "چندین نوبت در خصوص ایشان تحقیق شد. از افراد مرتبط هم تحقیق شد. برخی افراد در بازداشت و برخی بیرونند." البته اژه ای در ادامه گفته بود که برای حسین فریدون قرار تامین صادر شد و چون این قرار تامین وثیقه است و تامین نشده، وی به زندان معرفی شده و اگر این قرار وثیقه را تامین کند، آزاد می شود. روز دوشنبه نیز فریدون برای ادامه تحقیق در خصوص پرونده‌ مطروحه به دادسرای تهران آورده شده بود که ساعتی پس از این حضور، به دلیل مشکلات جسمانی با یک آمبولانس اورژانس از دادسرای تهران خارج شد. پس از بستری شدن برادر رئیس جمهور در بیمارستان قلب، اطرافیان وی وثیقه 50 میلیاردی برای آزادی او را فراهم کردند دادگاه با قبول وثیقه‌، حکم آزادی او را صادر کرد.

پس از این ماجرا بود که بار دیگر نام حسین فریدون برادر رئیس جمهور در صدر اخبار رسانه های داخلی وخارجی قرار گرفت. پیش از این نیز در جریان انتخابات ریاست جمهوری 96، رقبای حسن روحانی بارها  نام او را در مناظرات انتخاباتی به عنوان متخلف اقتصادی مطرح کردند. ادعایی که هیچ گاه از سوی رئیس جمهور تایید نشد. در مجموع این اولین و آخرین باری نیست که نام فریدون در پرونده های قضایی بر سر زبان ها می افتد.

حسین فریدون کیست؟

حسین فریدون برادر حسن روحانی متولد 1342 در سرخه سمنان است.

حسن روحانی در بخشی از کتاب خاطراتش در مورد برادرش می نویسد: «حسین فریدون پیش از انقلاب در مبارزه علیه رژیم پهلوی همواره پیشگام بوده و جزء فعالین این عرصه به شمار می رفته است؛ حسین آقا همچنین در زمان بازگشت حضرت امام به کشور در 12 بهمن 57، جزء تیم حفاظتی و امنیتی بوده است و مسئولیت برقراری نظم و مدیریت مراسم انتقال امام به از فرودگاه به بهشت زهرا را بر عهده داشته است.»

فریدون در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق حضور چشمگیر و فعالانه ای داشته است. به طوری که در زمان حضور برادرش در جبهه ها همیشه و در همه حال در کنار برادر بزرگتر حضور داشته و هیچگاه وی را تنها نگذاشته است.

پس از تثبیت نسبی انقلاب، حسین فریدون به عنوان فرماندار نیشابور انتخاب می گردد و مدتی در این شهرستان مشغول فعالیت و خدمت رسانی گردیده و پس از آن به عنوان فرماندار کرج منصوب می شود و مدتی هم در این شهرستان به ایفای وظیفه مبادرت ورزیده است.

حسین فریدون، پس از آن به مدت 8 سال به عنوان سفیر ایران در مالزی مشغول به فعالیت می شود سپس به‌مدت چند سال به‌عنوان یکی از اعضای تیم نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد مشغول به فعالیت و پس از بازگشت به ایران، به‌عنوان مشاور حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

برادر رئیس جمهور بعد از جنگ و در سالهای اخیر نیز هیچگاه برادر خود را تنها نگذاشته و همواره نقش و حضور پررنگی در کنار او داشته است. این حضور حتی در کوچکترین مجالسی که دکتر روحانی در آن به ایراد سخنرانی پرداخته هم ادامه یافته و روابط نزدیک و حسنه دو برادر، تا امروز کاملا حفظ شده است.نام وی اولین بار بعد از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری بر سر زبان‌ها افتاد که حسن روحانی در حکمی وی را به‌عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور منصوب کرد. وی کمی بعد در جریان مذاکرات لوزان و وین به تیم مذاکره کننده هسته‌ای پیوست و تا پایان مذاکرات و انعقاد برجام، در جلسات مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج به‌علاوه یک حضور داشت.

حضور همیشگی حسین فریدون در مراسم‌های مختلف و اکثر سفرهای رئیس جمهور تا مدتی مورد توجه رسانه‌ها  قرار گرفت و بعد از مدتی رسانه های اصولگرا نام او را به عنوان کسی که با بدهکاران بانکی در ارتباط است، مطرح کردند.

بعد از انتشار فیش های حقوقی برخی از مدیران دولتی که به پرونده فیش های نجومی معروف شد، رسانه های مخالف دولت مدعی شدند مدیر عامل بانک رفاه و یکی از متهمین دریافت حقوق های نجومی به‌خاطر تخلفات بزرگی که قبلاً در بانک ملی داشته، فاقد صلاحیت برای مدیرعاملی بانک رفاه کارگران بود اما با فشار حسین فریدون (برادر رئیس‌جمهور) و لابی‌گری وی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران شد.

اتهام بعدی مخالفین دولت به برادر رئیس جمهور مربوط به پرونده تحصیلی او بود. آنها معتقد  بودند که حسین فریدون در سال 93 یعنی یک سال پس از روی کارآمدن دولت برادر خود، طی نامه‌ای از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه شهید بهشتی معرفی و درخواست می‌شود که وی به‌عنوان دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل در این دانشگاه کشور به تحصیل بپردازد.

به غیر از این اتهامات دیدار او با مصطفی تاج زاده پس از آزادی از زندان، عیادت از مهدی کروبی پس از جراحی زانو در سال94  از دیگر مواردی بود که انتشار خبر آن باعث موضع گیری تند رسانه های مخالف دولت شد.

در مجموع احتمال دارد با توجه به اختلافات حسن روحانی با برخی نهادها و نزدیکی زمان معرفی کابینه دولت دوازدهم، پرونده حسین فریدون فاز جدیدی از چالش ها باشد.

منبع: جماران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان