تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۳۱ تير ۱۳۹۶

شورای نگهبان مکلف به ارسال گزارش تخلفات انتخاباتی، به قوه قضاییه است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه رسیدگی به برخی از تخلفات هم در حوزه صلاحیتی قوه قضاییه است، اظهار داشت: ‌ شورای نگهبان مکلف است گزارش تخلفات را به قوه قضاییه ارسال کند ولی احراز جرم و تخلف بر عهده قوه قضاییه و محاکم دادگستری است.

رویداد۲۴-سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه رسیدگی به برخی از تخلفات هم در حوزه صلاحیتی قوه قضاییه است، اظهار داشت: ‌ شورای نگهبان مکلف است گزارش تخلفات را به قوه قضاییه ارسال کند ولی احراز جرم و تخلف بر عهده قوه قضاییه و محاکم دادگستری است.عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در رابطه با بحث تخلفات انتخاباتی معاون حقوقی رئیس‌جمهور اعلام کرد که دولت از برخی از ائمه جمعه، فرماندهان و رسانه‌های وابسته به جریان‌های نظامی شکایت کرده است اما سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که شرط رسیدگی به این تخلفات تایید آن از سوی شورای نگهبان است. آیا چنین مسئله‌ای می‌تواند مانع از رسیدگی به این مسئله شده و آیا شورای نگهبان قادر به تایید آن خواهد شد، گفت: بخشی از تخلفات در حوزه صلاحیتی شورای نگهبان است.

او ادامه داد: ما تخلفاتی داریم که بر سرنوشت انتخابات تاثیرگذار هستند و اگر شورای نگهبان این دسته از تخلفات را تشخیص بدهد می‌تواند به توقف یا ابطال انتخابات در یک حوزه یا چند حوزه اقدام کند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه رسیدگی به برخی از تخلفات هم در حوزه صلاحیتی قوه قضاییه است، اظهار داشت: ‌ در اینگونه تخلفات جرم و تخلف رخ داده ولی بر سرنوشت انتخابات تاثیرگذار نیست. در اینگونه موارد هرکسی می‌تواند گزارش تخلف را به قوه قضاییه ارائه دهد. به عبارتی هم مردم، هم هیات‌های اجرایی و سایر دستگاه‌های دیگر می‌توانند به قوه قضاییه گزارش دهند چون منشاء تخلف عمومی است و گزارش‌دهنده می‌تواند ذینفع باشد یا نباشد.

کدخدایی افزود: مواردی که احتمال بدهیم و گزارش تخلفی به ما رسیده باشد، آن را به قوه قضائیه ارسال می‌کنیم ولی این مساله مربوط به ما نیست و هرکسی می‌تواند گزارش‌های تخلفات را ارسال کند و رسیدگی به آن گزارش‌ها برعهده قوه قضاییه است که گزارش آن از سوی سخنگو یا بخش‌های دیگر قوه قضاییه بیان می‌شود.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در هفته‌های گذشته شاهد احضار برخی از استانداران و فرمانداران به محاکم قضایی بوده‌ایم آیا احضار این افراد به خاطر گزارش‌های ارسال شده از سوی شورای نگهبان به قوه قضاییه بوده است، تصریح کرد: شورای نگهبان مکلف است گزارش تخلفات را به قوه قضاییه ارسال کند ولی احراز جرم و تخلف بر عهده قوه قضاییه و محاکم دادگستری است. شورای نگهبان فقط اعلام‌کننده است و هر گزارشی که به ما برسد ما آن را ارسال می‌کنیم.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان