تاریخ انتشار: ۲۰:۰۹ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶

تحقق وعده دولت الکترونیک در الکامپ

نمایشگاه بین المللی الکامپ از بزرگترین رویدادها درعرصه تولید و عرضه صنایع الکترونیک و فناوری اطلاعات کشور است که به محلی برای تعاملات و تبادل تجربیات فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تبدیل شده است.

رویداد۲۴-نمایشگاه بین المللی الکامپ از بزرگترین رویدادها درعرصه تولید و عرضه صنایع الکترونیک و فناوری اطلاعات کشور است که به محلی برای تعاملات و تبادل تجربیات فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تبدیل شده است. در این نمایشگاه که همه ساله در این ایام به میزبانی پایتخت برگزار می شود شرکت کنندگان آخرین دستاوردهای خود در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال اعم از سخت افزار و نرم افزار را به بازدید کنندگان ارائه می کنند.
به باور بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات (IT) این نمایشگاه فرصتی بی بدیل برای تبادل نظر و استفاده از تجربیات افراد در زمینه دستاوردهای تکنولوژیهای نوین به حساب می آید.
از طرف دیگر توجه به سرمایه گذاری و درآمد زایی این حوزه بطور یقین درگاهی در جهت تقویت اقتصاد کشور محسوب می شود.

** الکامپ تحقق وعده دولت الکترونیک است
استقرار دولت الکترونیک از اولویت ها و برنامه های اصلی دولت یازدهم بوده و این وعده را به عینه می توان در این نمایشگاه مشاهده کرد. وعده ارائه انواع خدمات وزارتخانه ها، سازمانها و نهادها در قاب الکترونیک امروز محقق شده و حضور و نمایش عملی آن در این نمایشگاه گواه این مدعاست.
علاقه مندان و بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با حضور در این نمایشگاه و گذری در سالن 38 B می توانند همه توانمندیها و ظرفیت های به نمایش گذاشته شده در ارائه خدمات دولت الکترونیک را مشاهده کنند و در جریان رونده خدمات دهی قرار گیرند.

** ارائه 113 خدمت الکتروینک توسط وزارت ارشاد

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استقرار غرفه ای در ضلع غربی این سالن 113 خدمت الکترونیک را که از طریق 73 سامانه هوشمند و پرتالها و زیرپرتالها از طریق معاونت های سینمایی، قرآن و عترت، مطبوعات، فرهنگی ،امور هنری، حج و زیارت، اوقاف و امور خیریه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، مراکز استانی و... به مردم ارائه می شود را در معرض دید و معرفی بازدیدکنندگان قرار داده است.
مسئول غرفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: خدمات وزارت ارشاد در 400 پرتال و بیش از 30 زیر پرتال برای هر معاونت این وزارتخانه ارائه می شود که این روند با توجه به حجم بالای خدمات دهی و درخواست در حال افزایش است.
حمید ضیایی پرور ادامه داد: در این غرفه پنج کانال آی تی تعریف شده و برای هر معاونت نیز یک تا دو کارشناس برای ارائه توضیحات به مراجعین حضور دارند.

* سامانه های خدمات الکترونیک وزارت ارشاد در یک نگاه

معاون فرهنگ سازی مرکز فناوی اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: معاونت امور فرهنگی با دو سامانه اصلی صدور مجوز چاپ و نشر کتاب و سیستم جامع مجوز،معاونت مطبوعاتی با سامانه جامعه رسانه های کشور، سامانه اشتراک نشریات و سامانه جامعه مطبوعاتی، معاونت قرآن و عترت نیز با سامانه های اطلاعات استانها، موسسات، اطلاعات موسسات قرآنی کشور، بانک حافظان و بانک موسسات قرآن و عترت و معاونت امور حقوقی و امور استانها و مجلس وزارت ارشاد نیز با سامانه ثبت آثار ادبی و هنری در این غرفه حضور دارند.
همچنین سازمان سینمایی با وب سایت اصلی سازمان، سامانه فروش بلیت سینما، معاونت هنری با سامانه های صدور مجوز آلبوم، صدور مجوز شعر و ترانه، صدور مجوز کتاب صوتی ، نظارت برگالری ها و مدیریت آزمون های هنری به این غرفه آمده اند.
به گفته وی همچنین سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز با سامانه های وب سایت اصلی سازمان و دانشکده خبر، سازمان حج و زیارت با سامانه های جامع کارگزاران حج و زیارت، دفاتر فعال زیارتی، ثبت نام اینترنتی عتبات عالیات، شرکت مرکز کارگزاران زیارتی سراسر کشور(شمسا)، حوزه نمایندگی ولایت فقیه در امور حج و ثبت نامهای حج تمتع و عمره در غرفه وزارت ارشاد حضور دارند.
ضیایی پرور با اشاره به دیگر خدمات الکترونیک مراکز و دفاتر زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور، شبکه بین المللی زنان مسلمان، صندوق اعتباری هنر، بنیاد بین المللی امام رضا(ع) ، مرکز پژوهشی میراث مکتوب، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، بنیاد ملی بازی های رایانه ای، موسسه هنرمندان پیشکسوت، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات، موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی فرهنگ و هنر، کتابخانه ملی و آرشیو اسناد، مرکز گفتگوی ادیان و تمدنها، مرکز آموزش نیز از دیگر زیر مجموعه این وزارتخانه هستند که در این غرفه به ارائه خدمات الکترونیک خود می پردازند.
معاون فرهنگ سازی مرکز فناوی اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خدمات این مرکز سامانه های جامع رسانه های دیجیتال، نمایشگاههای رسانه دیجیتال، رسانه های همراه و هوشمند، نشر دیجیتال، شبکه ملی فرهنگ، ساماندهی سایت ها و پایگاههای اینترنتی نیز از جمله سامانه های این مرکز به شمار می آیند.
ضیایی پرور برگزاری پنج کارگاه تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال را از دیگر فعالیت های این غرفه برشمرد و گفت: شامد و معرفی طرح های مرکز، رسانه های اجتماعی، آینده نشر دیجیتال، کارآفرینی و کسب کار دیجیتال و سواد رسانه ای و فضای مجازی `سما` (سالم، ایمن و مفید) را از عناوین این کارگاهها نام برد.
مسئول غرفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی الکامپ به وجه تمایز این دوره این غرفه در این دوره نمایشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از ابتکارات امسال ما این بود که کارگاه ها در سکوت برگزار شد به نحوی که هیچ آلودگی صوتی در فضای سالن نمایشگاهی از این کلاسها در زمان برگزاری این کارگاه ها وجود نداشت و در طرفی هم ابراز رضایت مراجعین را نیز در پی داشت.
ضیایی پرور استفاده از گوشی های هدفون، بی سیم، هندسفری را از جمله وسایلی عنوان کرد که باعث شد این کلاسها در سکوت محض برگزار شود.
به گفته وی آلودگی فقط زیست محیطی نیست بلکه آلودگی صوتی نیز می تواند به عنوان یک آلودگی مخرب موجب اذیت و آزار دیگران شود.
مسئول غرفه وزارت ارشاد از طراحی برنامه وسیع برای حضور معاونتها، مسئولان در این غرفه، تهیه 20 قسمت دوربین مخفی از سطح نمایشگاه در خصوص فعالیت غرفه ها و حضور افراد، اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی را از جمله فعالیت های این مرکز و غرفه برشمرد.
ضیایی پرور حضور در دیگر غرفه ها و سالن ها و اطلاع رسانی از نحوه فعالیت های خدمات الکترونیک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از دیگر کارها و فعالیت های این غرفه عنوان کرد و گفت: امسال برای نخستین بار در غرفه منتظر مراجعین و بازدید کنندگان برای دریافت اطلاعات نمی مانیم بلکه کارشناسان ما با حضور در دیگر غرفه ها و سالن ها اطلاعات لازم را در اختیار همگان قرار می دهند.

** الکامپ پیشانی آی تی ایران است

این استاد علوم ارتباطات و فضای مجازی در بخش دیگری از سخنان خود از نمایشگاه بین المللی الکامپ به عنوان ` پیشانی آیتی جمهوری اسلامی ایران` یاد کرد و گفت: همانطور که در آلمان ` سبیت` نشانگر آیتی این کشور و `جیتکس` نشانگر آیتی امارات - دوبی است، الکامپ نیز به عنوان پیشانی فناوری اطلاعات ایران به شمار می آید.
ضیایی پرور تاکید کرد: با توجه به حضور آخرین دستاوردها، توانمندیها و ظرفیت های فناوری اطلاعات و فضای مجازی کشور می توان به جرات گفت که امسال بزرگترین الکامپ تاریخ را در کشور شاهد هستیم.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه رشد و شکوفایی و برگزاری اینگونه نمایشگاهها را از دستاوردهای دولت تدبیر و امید می دانیم، گفت: خوشبخانه این دولت از ابتدا از حوزه فناوری اطلاعات با قاطعیت حمایت و پشتیبانی کرده لذا آنچه امروز بدست آورده ایم در واقع مدیون این دولت هستیم.

**کارآفرینی رسانه های دیجیتال نیازمند 90 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح اهداف وزارت ارشاد از شرکت در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی الکامپ، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه خدمات الکترونیک بیش از 110 خدمت به مخاطبان خود ارائه می دهد.
سید مرتضی موسویان اظهار داشت: وزارت ارشاد سامانه های الکتریکی طراحی کرده است که آخرین این سامانه ها مربوط به اجرای آیین نامه دسترسی آزاد به اطلاعات است.
مشاور وزیرارشاد افزود: طبیعتا نمایشگاه الکامپ محلی برای حضور فعالان حوزه تجارت الکترونیک است و لذا ما قصد داریم در این نمایشگاه خدمات وزارت ارشاد به خوبی به مردم معرفی شود و همچنین از تجربیات سایر رسانه ها بهره مند شویم.
وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون 40 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در رسانه های مجازی شده است، ابراز امیدواری کرد: تا پایان برنامه ششم این میزان به 90 هزار میلیارد تومان برسد.

** تاکید بر آفرینی در فضای دیجیتال

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: برآن باوریم نیروی متخصص در کارآفرینی نقش مؤثر دارد از این رو باید بتوانیم از نیروهای جوان برای سرمایه گذاری و کارآفرینی در رسانه های دیجیتال استفاده کنیم.
موسویان با اشاره به اینکه اگر به ارقام بازار توجه کنیم ، متوجه می شویم که نیروی انسانی متخصص و تولید کننده محتوا در موفقیت عرصه رسانه های دیجیتال سهم بسزایی داشته است، یادآور شد: فیس بوک بالاترین تولید کننده محتوا در جهان است که خودش تولیدکننده نیست.
مشاور وزیر ارشاد همچنین گفت: از سال 1970 فناوری اطلاعات در جهان ایجاد کننده موج بوده است به طور مثال در همان سال مینی کامپیوترها دنیا را تغییر دادند و در سال 1990 تی سی ها دنیا را عوض کردند و سال 2000 اینترنت و سال 2015 گوشی های تلفن همراه هوشمند دنیا را تحت تأثیر خود قرار داد.
موسویان با بیان اینکه نیروی متخصص در کارآفرینی نقش مؤثر دارد، گفت: ما 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم که در مقایسه با سایر کشورها رقم بسیار خوبی است که باید از این نیروهای جوان برای سرمایه گذاری و کارآفرینی در رسانه های دیجیتال استفاده کنیم.

** ثبت و شناسنامه دار کردن بیش از 300 هزار کانال تلگرامی

رییس مرکز فناوری، اطلاعات و رسانه های مجازی اظهار داشت: کانال های تلگرامی که شورای عالی مجازی مصوب کرده بیش از 5 هزار عضو دارند باید مجوز داشته باشند که این مرکز تا الان یازده هزار کانال را ثبت کرده است 300 هزار کانال تلگرامی فارسی زبان درحال حاضر وجود دارد که 460 میلیون نفر عضو این کانال های تلگرامی هستند از این تعداد عضو تنها هفت هزار نفر تولید کننده محتوا و بقیه بازنشر کننده هستند.
عضو شورای عالی فضای مجازی خاطنشان کرد: در کشور 400 هزار سایت وجود دارد که از این تعداد 110 هزار سایت فعال هستند.
به گفته موسویان ما طرحی به نام فضای سالم ، ایمن و مفید داریم و در این طرح افراد به صورت خوداظهاری در طرحی به نام شامد ثبت نام می کنند و اولین فایده ای که این طرح دارد اینکه شناسنامه الکترونیکی برای افراد صادر می شود و اینها رسما در یک سامانه دولت ثبت و با این خوداظهاری مشخص می شود در چه زمینه ای تولید محتوا می کنند.
موسویان با اشاره به اینکه یکی از مهترین وظایف ما برای دستیابی به این هدف ایجاد فضای مجازی ایمن و سالم و مفید است، افزود: سال گذشته همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی برگزار کردیم که در آن توضیح دادیم مسئولیت اجتماعی هر فرد در فضای مجازی توسط خود ان شخص می شود و ممیزی شدن در فضای مجازی به معنای چارچوب هایی به معنای ای است که فرد حقوق دیگران را حفظ کند.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ادامه دارد: واتس آپ دومین شبکه محبوب در جهان است که کمتر از یک دهه است فعالیت میکند و درآمدش از یکی از شرکت های معروف هواپیمایی ترکیه ای که صد سال در حال فعالیت است ‌بیشتر شده است.
وی افزود: شتاب دهنده ها در دنیای مجازی نقش اساسی برعهده دارند به طوریکه روزانه 4 میلیارد نفر از یوتیوب بازدید میکنند و دیجی کالا، آپارات و کافه بازار جزو استارت اپ های معروف ایرانی هستند که دیجی کالا 150 میلیون دلار، آپارات 30 میلیون دلار و کافه بازار 20 میلیون دلار ارزش دارد.

** الکامپ در یک نگاه

 بیست و سومین مایشگاه بین المللی الکامپ به عنوان بزرگترین رویداد بین المللی فناوری اطلاعات کشور با حضور بیش از 800 شرکت داخلی و خارجی از روز جمعه 30 تیرماه به مدت 4 روز آغاز بکار کرد.
شرکت هایی از 20 کشور در این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 60 هزار متر مربع (32 هزار متر مربع فضای مفید نمایشگاهی) آخرین خدمات، محصولات و دستاوردهای خود را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه دادند.

منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان