تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶

حمله تند سمیر جعجع به سیدحسن نصرالله

رئیس حزب "نیروهای لبنانی" مدعی شد گرچه رهایی از جبهه النصره در مرزهای مشترک لبنان-سوریه دارای نتایج مثبتی است اما مشکل اصلی لبنان تاخیر در تشکیل دولتی واقعی است و "تا زمانی که حزب‌الله به شکل فعلی در لبنان وجود دارد، تشکیل یک دولت واقعی از محالات است."
رویداد۲۴-رئیس حزب "نیروهای لبنانی" مدعی شد گرچه رهایی از جبهه النصره در مرزهای مشترک لبنان-سوریه دارای نتایج مثبتی است اما مشکل اصلی لبنان تاخیر در تشکیل دولتی واقعی است و "تا زمانی که حزب‌الله به شکل فعلی در لبنان وجود دارد، تشکیل یک دولت واقعی از محالات است."
 
سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی در گفتگو با روزنامه الحیاة در پاسخ به سوالی درباره درخواست کتبی کویت از دولت لبنان جهت دفع "خطر" حزب‌الله برای ثبات این کشور گفت: در اولین جلسه دولت این موضوع را مطرح خواهیم کرد و آن را با دیگر وزرا مورد بررسی قرار می‌دهیم زیرا باید در این سطح نتیجه‌ای حاصل شود.
 
جعجع اظهار داشت: ‌"رهایی از تروریست‌های النصره در ارتفاعات عرسال یک پیروزی محسوب نمی‌شود. حمله به این تروریست‌ها در مرزهای مشترک لبنان با سوریه نه در راستای اولویت‌های لبنان بلکه در راستای جنگی است که حزب‌الله در سوریه برای دفاع از دولت بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) و نقطه اتکایش برای نفوذ بیشتر ایران  در سوریه وارد آن شده است. اگر این حمله در راستای اولویت‌های لبنان بود، اولین گام انحلال گروه‌های مسلح خارج از دولت و بازگرداندن تصمیم‌گیری‌های استراتژیک به دولت بود."
 
وی با طرح این ادعا که جنگ حزب‌الله پیش از آنکه داعش و یا النصره‌ در سوریه وجود داشته باشد، آغاز شده بود، گفت: "هیچ روزی پیش از این ما در لبنان  معادله "ارتش، مردم و مقاومت" که حزب‌الله مطرح می‌کند، را نداشتیم؛ معادله‌ای که به پایان ارتش، مردم و مقاومت‌ها می انجامد."
 
این چهره سیاسی لبنان درباره ناتوانی دولت در مقابل نفوذ حزب‌الله و ایران گفت: ما به عنوان حزب نیروهای لبنان احساس مسئولیت می‌کنیم و به همین دلیل باید در راستای اصلاح امور تلاش کنیم بدون اینکه به کشور و مردم هزینه‌های سنگینی را تحمیل کنیم، ما به دنبال وخامت بحران‌ها نیستیم و به همین دلیل "مسئولانه" رفتار می‌کنیم.
 
جعجع با انتقاد از اظهارات اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان که پیروزی در ارتفاعات عرسال را به مردم لبنان هدیه کرد، مدعی شد، "بهتر است نصرالله اگر دنبال هدیه دادن به مردم است سلاحش را به ارتش داده و از فعالیت‌های سیاسی انصراف بدهد."
 
وی در ادامه گفت، ارتش لبنان عملیات طرد داعش از ارتفاعات القاع و راس بعلبک را به دست خواهد گرفت به ویژه که تمامی مناطقی که داعش حضور دارد، متعلق به لبنان است.
 
رئیس حزب نیروهای لبنانی تاکید کرد، عملیات‌هایی که حزب‌الله در ارتفاعات عرسال در آنها شرکت می‌کند نه یک پیروزی بلکه حلقه‌ای در زنجیره عملیات‌هایی محسوب می‌شود که حزب‌الله از شش سال پیش در خاک سوریه برای حمایت از اسد آغاز کرده است.
 
وی در ادامه این مصاحبه حضور حزب‌الله به شکل کنونی در لبنان و کنترل آن بر تصمیم‌گیری‌های استراتژیک را عامل تاخیر در تشکیل یک دولت واقعی دانست و گفت:‌ حزب نیروهای لبنانی موافق به تاخیر افتادن برگزاری انتخابات محلی و برگزاری انتخابات سراسری است زیرا زمان ما بین آنها طولانی نبوده و ما خیلی به آن علاقه‌مند نبودیم.
 
جعجع افزود: نفوذ ایران در منطقه از نظر آمریکا غیر قابل قبول است و کسی نمی‌داند که واشنگتن برای مقابله با نفوذ ایران چه خواهد کرد.
 
وی درباره بازگشت آوارگان سوری بنا به درخواست سازمان ملل گفت: شرایط در سوریه دستکم به سوی آتش‌بسی طولانی در انتظار راه‌حلی سیاسی در حرکت است، قطعا برخی مناطق امن شده‌اند و گام اول می‌تواند با بازگشت آوارگان سوری همپیمان با اسد که تعدادشان دستکم 150 تا 200 هزار تن است، آغاز شود.
 
جعجع افزود: عباس ابراهیم، مدیر کل امنیت عمومی می‌تواند به بازگشت این آوارگان کمک کند و بازگرداندن همپیمانان با اسد به آمادگی و اقدامات مقدماتی نیاز ندارد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان