تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

درصد بالایی از متجاوزان سابقه آزار جنسی در کودکی دارند/محکومین آزاد شده باید رصد و جانمایی شوند

رییس هیات مدیره شبکه یاری کودکان گفت: با بررسی پرونده افراد متجاور به این نکات برمی‌خوریم که بسیاری از آنها در کودکی مورد آزار جنسی واقع شده‌اند.

رویداد۲۴-رییس هیات مدیره شبکه یاری کودکان گفت: با بررسی پرونده افراد متجاور به این نکات برمی‌خوریم که بسیاری از آنها در کودکی مورد آزار جنسی واقع شده‌اند.فاطمه قاسم‌زاده (رییس هیات مدیره شبکه یاری کودکان) در نشست بررسی موارد کودک آزاری در محلات حاشیه و راهکارهای پیش رو با عنوان قربانیان خاموش درباره سرانجام لایحه حمایت از کودک و نوجوان گفت: طی بررسی پرونده‌هایی که در سالهای اخیر به ویژه در حوزه آزار جنسی مطرح شده‌اند به این مساله برمی‌خوریم که اغلب افرادی که دست به آزار کودکان می‌زندد، خود در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند. مثلا در یک پرونده ویژه مشخص شد که فردی در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته بود و تا مدت‌ها فکر می‌کرد باید با افراد متجاوز این کار را انجام دهد و زمانی که در این کار موفق نشد؛ به سمت کودکان گرایش پیدا کرد و درنهایت منجر به بروز اعمال مجرمانه بسیاری از سوی خود شد. این پرونده در زمان خودش بسیار سروصدا کرد.

او با بیان اینکه حتی در پرونده خفاش شب مشخص شد او در سن یازده سالگی در کانون اصلاح و تربیت مورد تجاوز قرار گرفته و همین اتفاق بعد‌ها منجر به بروز جنایت‌های زیادی از سوی او شد، اظهار داشت: نباید بگذاریم زخمی عمیق شود. باید جرم را در جامعه کاهش داد و با مبارزه با فقر اقتصادی و فرهنگی به جامعه کمک کنیم. نمی‌توانیم بسیاری از مسایل را از بین ببریم اما توجه کنید که کشورهایی که برنامه کاهش فقر ندارند؛ نقش کمتری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند.

رییس هیات مدیره شبکه یاری کودکان با تاکید بر این مطلب که نظام آموزشی ما آسیب‌رسان است، تصریح کرد: متاسفانه کودک آزاری ساختاری در کشور وجود دارد. آموزش و پرورش هنوز حاضر نیست حقوق کودک را به آنها آموزش دهد و متاسفانه مفهوم خودمراقبت‌های جنسی را با آموزش‌های جنسی برابر می‌دانند. نباید منکر این مشکلات شویم. قوانین باید به‌روز باشند تا جامعه تغییر کند وگرنه با محکومیت‌های سخت نمی‌توان گفت مساله از ریشه حل شده است.

روزبه کردونی (مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی) نیز در ادامه این جلسه با اشاره به دو حادثه اخیر که برای آتنا اصلانی و بنیتای هشت ماهه اتفاق افتاده، خاطرنشان کرد: فاجعه در کشور اتفاق افتاده است و باید براساس آن سیستمی طراحی شود تا برخی مسایل ریشه‌ای حل شود. متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در زمینه آسیب‌های اجتماعی این است که مجرم‌ها برای مردم شناخته شده نیستند. با مطالعه دو حادثه اخیر متوجه می‌شویم همه مجرمان دارای سابقه بوده یا با قید ضمانت در جامعه‌‌ رها بوده‌اند. اگر مانند بسیاری از نقاط جهان مجرمان شناسایی و جانمایی شده بودند؛ شاید این اتفاقات نمی‌افتاد.

او افزود: خون به ناحق ریخته شده این دو کودک باید پشتوانه یک تغییر محسوس باشد. باید برای رصد محکومینی که آزاد می‌شوند یک سیاست مدون داشته باشیم.

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: آمارهای پزشکی قانونی معتبر در رابطه با کودک‌آزاری در شهرستان‌ها وجود دارد حتی می‌توانیم براساس آن تعداد زنان سرپرست خانوار را نیز اعلام کنیم.

کردونی در ادامه با تاکید بر اینکه داستان کودکان کار باید پیگیری شود، بیان کرد: در برخی مواقع باید با حمایت‌ها به یک سیاست درست در رابطه با کودک رسید و این مساله را درنظر داشته باشید که تجارب بین‌المللی می‌تواند در این مسایل تاثیرگذار باشد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان