تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۶

ایران نقش‌آفرینی جدید خود را در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای با برجام شروع کرده است/ نباید در زمین مدنظر امریکا بازی کرد

سفیر اسبق ایران در اردن تاکید کرد: ایران نقش‌آفرینی جدید خود را در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای با برجام شروع کرده است تا از آن طریق، هم ظرفیت‌های خود را شکوفا کرده و هم بتواند در جهت ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای و تامین منافع ملی و منطقه‌ای گام بردارد.

رویداد۲۴-سفیر اسبق ایران در اردن تاکید کرد: ایران نقش‌آفرینی جدید خود را در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای با برجام شروع کرده است تا از آن طریق، هم ظرفیت‌های خود را شکوفا کرده و هم بتواند در جهت ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای و تامین منافع ملی و منطقه‌ای گام بردارد.نصرت‌الله تاجیک با اشاره به مطالب مطرح شده در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری توسط رهبر انقلاب و حسن روحانی گفت: یکی از موضوعاتی که در مراسم تنفیذ در صحبت‌های آقای روحانی مورد اشاره قرار گرفت، توافق برجام بود.

برجام رویکرد جدید ایران در عرصه تعاملات بین‌المللی است

او با بیان اینکه بده و بستان تلقی‌ کردن توافق هسته‌ای تصور اشتباهی است، اظهار داشت: برجام رویکرد جدید ایران در عرصه تعاملات بین‌المللی است. در واقع ایران با دستیابی به برجام روندی را در عرصه جهانی شروع کرده است تا خود را از قالب پروژه‌های امنیتی و ایران‌هراسی رها کرده و از انزوا خارج شود.

صلح و ثبات منطقه‌ای با رویکردهای مبتنی بر تعامل امکانپذیر است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: صحبت‌های رئیس جمهور و بیانات مقام معظم رهبری هم در این چارچوب است که ایران در چهار سال آتی باید رویکرد مبتنی بر تعامل خود را ادامه بخشیده و آن را توسعه دهد چراکه با تعامل منطقه‌ای می‌توان استعدادها و منابع داخلی را شکوفا و در جهت صلح و ثبات منطقه‌ای نقش موثری را ایفا کرد.

ایران نباید در زمین مدنظر امریکا بازی کند

تاجیک با بیان اینکه رویکرد دولت جدید آمریکا چه در برجام و چه در عرصه منطقه‌ای مطلوب نیست، تصریح کرد: با وجود رویکردهای خصمانه دولت ترامپ، ایران نباید در دام سیاست‌ها و روند جدیدی که امریکا آن را آغاز کرده، گرفتار شود و در زمین مدنظر آنها بازی کند بلکه بهترین پاسخ ایران پیشبرد رویکرد مبتنی بر تعامل، یارگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، استفاده از همه ابزارهای خود - چه ابزارهای نرم و چه ابزارهای سخت - و توسعه مناسبات با قدرت‌های موثر جهانی مانند چین، روسیه و اتحادیه اروپا است تا از این طریق نگذاریم آنها ما را در گوشه‌ای قرار داده و منزوی کنند.

تاکید رهبری بر مساله تعامل در چارچوب توسعه روابط با همسایگان است

او با بیان اینکه تاکید رهبر انقلاب بر مساله تعامل در چارچوب توسعه روابط با کشورها به ویژه همسایگان و تفاهم برای نقش‌آفرینی بیشتر است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از پتانسیل‌های مختلفی در عرصه‌های گوناگون برخوردار است که می‌تواند از آنها در جهت رفاه مردم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه استفاده کند.

ایران‌هراسی نگذاشت ایران ظرفیت‌هایش را معرفی و استفاده کند

این دیپلمات سابق کشورمان افزود: متاسفانه آمریکا و برخی از قدرت‌های منطقه‌ای به ناحق در طول سال‌های گذشته پتانسیل‌های ایران را در چارچوب پروژه ایران‌هراسی و امنیتی کردن پرونده کشورمان محدود کرده و ما را در تنگنا قرار دادند و ایران نتوانست آن ظرفیت‌ها را معرفی و استفاده کند.

برجام تلاشی برای ناکارآمد ساختن امنیتی کردن ایران بود

تاجیک با بیان اینکه برجام تلاشی برای ناکارآمد ساختن امنیتی کردن ایران و خروج از پروژه ایران‌هراسی بود، ابراز داشت: ایران نقش‌آفرینی جدید خود را در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای با برجام شروع کرده است تا از آن طریق، هم ظرفیت‌های خود را شکوفا کرده و هم بتواند در جهت ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای و تامین منافع ملی و منطقه‌ای گام بردارد.

توسعه پایدار درون‌زا در ارتباط با تعامل منطقه‌ای و بین‌المللی معنا می‌یابد

او با یادآوری اینکه الگوی توسعه پایدار درون‌زا در ارتباط با تعامل و بسط روابط منطقه‌ای و بین‌المللی معنا می‌یابد، بیان کرد: زمانی ایران می‌تواند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود استفاده کند که بتواند از دستاوردهای روز بین‌المللی استفاده کند. همچنین با شکوفا کردن توانمندی‌های خود، دیگر کشورها همه می‌توانند از ظرفیت‌های ایران بهره‌برداری کند و این همان فتح بازارهای منطقه‌ای است.

دوام و تقویت روابط میان کشورها در چارچوب گسترش تعاملات اقتصادی است

سفیر اسبق ایران در اردن اضافه کرد: آنچه که موجب دوام و تقویت روابط میان کشورها می‌شود، گسترش تعاملات اقتصادی است و بی‌تردید ایران با تداوم رویکرد مبتنی بر تعامل خود می‌تواند در فتح بازارهای منطقه‌‌ای و بین‌المللی، گام‌های بلندتری را بردارد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان