تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
حسن روحانی، در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری:

امروز، روزگار رونمایی از مادر گفت‌وگو‌ها است نه مادر بمب‌ها

رییس‌جمهور تاکید کرد: سال پیش در این روز ایران تازه‌ای از میان آشفتگی‌های فراوان سر برآورد و حماسه‌ای نو آفرید. نهظت مشروطیت ایران نخستین قیام خاورمیانه بود که پیروز شد و دو مفهوم حکومت قانون و مردم‌سالاری را به ارمغان آورد.

رویداد۲۴- رییس‌جمهور تاکید کرد: سال پیش در این روز ایران تازه‌ای از میان آشفتگی‌های فراوان سر برآورد و حماسه‌ای نو آفرید. نهظت مشروطیت ایران نخستین قیام خاورمیانه بود که پیروز شد و دو مفهوم حکومت قانون و مردم‌سالاری را به ارمغان آورد.


حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری عنوان کرد: ملت بزرگ و شریف ایران، میهمانان ارجمند، روسای جمهور، نخست وزیران، معاونان رییس‌جمهور، روسای مجالس، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای دوست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، روسای قوای مقننه و قضاییه، رییس و اعضای دفتر رهبری، یادگار امام و اعضای بیت امام و فرماندهان نیروهای مسلح و همه مسئولان کشوری و لشکری، خانم‌ها و آقایان؛ در آغاز سخن یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و همه شهدای عزیز و جانبازان و آزادگان عزیز را گرامی می‌دارم و برابر عظمت آنان سر تعظیم فرود می‌آورم که عزت شرف امروز ما مدیون ایثار آن عزیزان است.

او افزود: ایام ولادت ثامن‌الائمه را تبریک می‌گویم و از خدا می‌خواهم با توجهات حضرت ولیعصر و به برکت این ایام خجسته، دولت و ملت ما را مشمول برکات خود قرار دهد. امروز ۱۴ مرداد است؛ ۱۱۱ سال پیش در این روز ایران تازه‌ای از میان آشفتگی‌های فراوان سر برآورد و حماسه‌ای نو آفرید. نهظت مشروطیت ایران نخستین قیام خاورمیانه بود که پیروز شد و دو مفهوم حکومت قانون و مردم‌سالاری را به ارمغان آورد و نخستی قیام آسیا برای آزادی‌خواهی در این قاره کهن بود.

روحانی در ادامه با اشاره به سالروز صدور فرمان مشروطیت عنوان کرد: در سالگرد فرمان مشروطه هستمی که در واقع نخستین قیام ملی مردم آسیا برای آزادی خواهی بود. امروز دقیقا یکصد و یازده سال از قیام مردمی می‌گذرد اما در ‌‌نهایت متاسفانه به انخراف کشیده شد.

 او خاطر نشان کرد: ملت ایران برای بر پا داشتن اصول آزادی، حکومت قانون و اعتقادات خود فداکاری‌های فراوانی کرد و در ‌‌نهایت انقلاب اسلامی ایران به پیروز رسید.

او در ادامه افزود: اکنون قریب به چهل سال از استقرار اسلامیت و جمهوریت در میهن عزیز ما می‌گذرد و امروز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود، از آن زمان تاکنون عالیترین مقام‌های اجرایی با رای مستقیم تک تک شهروندا انتخاب می‌شوند.

روحانی با اشاره به انتخابات ۲۹ اردیبشهت عنوان کرد: مردم آگاه و هوشیار ما با مشارکت کم نظیر خود بار دیگر با ما به روشنی سخن گفتند و نظرات خود را اعلام کردند. آنان با زبان رای خود گفتند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند و با رای اعتماد مجدد معنادار خود رویکرد و راهی را انتخاب کردند که ۴ سال در معرض آزمون و نقد ارزیابی همگان قرار داشت.

او خاطرنشان کرد: از این پس ما باید پاسخگوی شور و شعور مردمی باشیم که باز به کشور، نظام و به دولت اعتبار و حیثیت مجدد بخشیدند، رای مردم یک حادثه نبود بلکه حاصل یک بلوغ اجتماعی بود که می‌توان در آن دامنه تغییرات دایره خواسته‌های جامعه ایران را دید و دستگاه اجرایی را به رنگ آن درآورد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: منتخب ملت باید به درستی بداند که از میانه چه خواسته و آرایی برآمده است و چه عهدی با مردم دارد. گرچه مسئولیت من برخاسته از آرای اکثریت مردم است اما امروز من به عنوان رئیس‌جمهور ایران مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همراهمی همه ارکان نظام و مردم می‌سر نخواهد بود. این دولت می‌خواهد معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و نه با هرهیجانی برآشفته شود و بجنگد، ‌ ما دولتی مصلح در سیاست داخلی و خارجی هستیم.

روحانی با تاکید کرد: ما دولتی مصلح هستم. ملتی هستیم که صلح برجنگ و تفکر را بر جمود ترجیح می‌دهد. ما همیشه آماده دفاع از ملت هستیم اما دفاع را همیشه با سلاح ممکن نمی‌دانیم. ما پشتیبان نیروهای مسلح هستیم. اما بزرگ‌ترین سلاح ما ملت ماست. ملتی که بیش از ۴۱ میلیون رای در صندوق دارد، در بن بست قرار نمی‌گیرد. این رای پشتوانه مجلس و سپاه و نیروهای مسلح ما نیز هست.

او خاطرنشان کرد: در کشور ما حاکمیت دو گانه وجود ندارد. صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما. برجام نمونه‌ای از وفاق ملی در ایران است. بی‌شک بدون پشتوانه و رای ملت و حمایت مقام معظم رهبری و حمایت مجلس و نیروهای مسلح با دولت منتخب؛ برجام به فرجام نمی‌رسید و ادامه نمی‌یافت.

روحانی گفت: جهان بداند هر گونه نقض تعهدات در این معاهده با واکنش یک پارچه ملت و دولت مواجه خواهد شد. باید بپذیریم نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مصالح ملی هستیم و رو آوردن به تفاهم ملی ضرورتی تاریخی است. باید بدانیم همه ما در این دریای طوفانی یک کشتی و یک کشتی‌بان داریم و باید با قطب نمای خواست ملت و سربلندی تلاش کنیم. مردم سالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نبوده و این نظام توفیقات دیگری نیز داشته است. مانند استقلال کشور و امنیت بی‌نظیر و اقتدار نیروهای مسلح و توسعه توان دفاعی؛ نفوذ قابل توجه در قلوب مردم منطقه که حاصل پایداری ما در سیاست حمایت از مظلوم و هزینه دادن در راه آن بوده و همچنین ارتقای موقعیت کشور در نظام بین‌المللی که نتیجه پیروی از اصول حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی بوده است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید به هوش باشیم؛ حفظ این دستاورد‌ها و استمرار توفیقات کشور مستلزم برخورداری از اقتصاد قوی و پویا و تاثیرگذار در عرصه جهانی و منوط به توسعه تکنولوژیک کشور است. در چهار دهه گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زیر ساخت‌ها انجام شده؛ در بسیاری مناطق محروم به طور قابل توجهی در استاندارد زندگی مردم تغییر ایجاد شده و در مقایسه با قبل از انقلاب فاصله غنی و ضعیف کاهش یافته است. امروز سطح آموزش و بهداشت و درمان از استانداردهای کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا برخوردار است.

او عنوان کرد: در ادامه دستاوردهای سال‌های پس از انقلاب دولت یازدهم نیز تحولات زیادی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاست داخلی و خارجی داشته که از آن جمله بازگشت ثبات اقتصادی به بازار‌های مختلف به ویژه ارز و کاهش تورم به تک رقمی و رشد اقتصادی از رشد منفی به رشد کم سابقه و دستیابی به اشتعال سالانه بیش از ۶۰۰ هزار شغل بوده است.

حسن روحانی خاطرنشان کرد: دستاورد مهم دیگر ما افزایش تولید نفت تا سقف روزی یک میلیون بشکه است که به واسطه آن توانستیم سهم ایران در بازار جهانی را پس بگیریم. ما جهش خوبی در تولید گاز داشته‌ایم و توانستیم زنجیره ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی را کامل کنیم.

روحانی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در سال‌های اخیر گفت: در حوزه رفاه و تامین اجتماعی نیز قدم‌های بزرگی برداشته شده است که با طرح بیمه همگانی تمام ایرانیان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. بعد از طرح سلامت سهم پرداختی مردم کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی بیان داشت: در حوزه ارتباطات تحول بزرگی به دست آمده و دسترسی مردم به اینترنت و فضای مجازی ۱۰ برابر شده است که این در توسعه کسب و کارهای مرتبط با آن مثمرثمر بوده است.

روحانی تشریح کرد: در حوزه سیاست داخلی هم سند حقوق شهروندی را تنظیم نموده‌ایم که در دولت دوازدهم نیز‌‌‌ همان راه را ادامه می‌دهیم. اما با تمام دستاوردهایی که داشتیم کشور ما هنوز با مشکلاتی مانند بیکاری جوانان، بحران آب و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم گفت: اصلاحات اقتصادی مقدماتی داشت که ما از ابتدای دولت یازدهم برنامه‌ای هشت‌ساله را در نظر گرفته بودیم که در چهار سال ابتدایی ثبات اقتصادی و تعامل با کشورهای دیگر به عنوان پیش‌نیاز راه هدفگذاری کرده بودیم. دولت دست خود را به سوی تمام ارگان‌ها، اقشار مردم و جریانات سیاسی، اجتماعی دراز می‌کند تا او را کمک کنند.

روحانی افزود: امروز مردم از ما انتظار دارند که نشان دهیم علی‌رغم اختلاف‌نظرهای موجود، ما می‌توانیم با همفکری و هدایت رهبری به یک اتفاق نظر برای سیاست‌گذاری و حل مشکلات دست یابیم و نشان دهیم که جنجال‌های سیاسی ما را از مسائل اصلی کشور بازنمی‌دارد. در گذشته نیز با همکاری یکدیگر از مراحل سخت‌تری مانند جنگ و موج ترور عبور کرده‌ایم و همواره وحدت کلمه رمز پیروزی ما بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز، دومین باری است که مراسم تحلیف با حضور مهمانان خارجی برگزار می‌شود، اظهار داشت: از حضور مهمانان خارجی قدردانی می‌کنم و اعلام می‌کنم همچنان خط مشی این دولت تعامل سازننده و گسترده با جهان است که در مراسم تنفیذ نیز از سوی رهبر انقلاب مورد تصریح قرار گرفت.

روحانی با بیان اینکه تعامل سازنده با جهان، تعمیق پیوند‌ها با کشورهای همسایه و گسترش همکاری با کشورهای دوست نه فقط یک انتخاب آگاهانه بلکه ضرورتی واجب برای منطقه و جهان امروز ما برای دستیابی به صلح و آرامش است، تصریح کرد: عبور از خطرات کنونی دوران گذار، جز گسترش با رایزنی و مذاکره و نهادینه کردن گفت‌وگو میان دولت‌ها و ملت‌ها ممکن نیست.

او با اشاره به اقدامات دولت در چهار سال گذشته در عرصه سیاست خارجی خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته اقدامات مهم و قابل توجهی در عرصه سیاست خارجی کشور صورت گرفته است. حل و فصل موضوع هسته‌ای و خروج پرونده هسته‌ای کشورمان از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و لغو تحریم‌ها یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اگرچه گره‌های زیادی در حوزه تحریم‌ها به خاطر توافق برجام گشوده شده است ولی بدعهدی‌های امریکا در پایندی تعهدات خود در برجام به دلیل اعتیاد دولت این کشور به سیاست غیرقانونی و یک‌جانبه تحریم، غیر قابل بودن اعتماد به امریکا به عنوان شریک و حتی مورد مذاکره بودن را برای جهان و شرکای امریکا اثبات کرده است.

روحانی با بیان اینکه به صراحت اعلام می‌کنم ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود ولی در مقابل تداوم بدعهدی‌های امریکا ساکت نخواهیم نشست، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران اثبات کرده است، احترام را با احترام و تحریم و تهدید را با اقدام متقابل، ایستادگی و مقابله به مثل پاسخ خواهد داد.

او تاکید کرد: ما با نوآمدگان جهان سیاست کاری نداریم اما به کهنه‌سواران سیاست اعلام می‌کنیم می‌توان تجربه برجام را به الگویی پایدار در روابط و حقوق بین‌المللی تبدیل کرد و این استثنا را به قاعده‌ای برای حل و فصل مسائل تبدیل کرد.
 
رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه آن‌ها که قصد پاره کردن برجام را دارند، با این کار، تومار سیاسی خود را پاره خواهند کرد، عنوان کرد: جهان این بدعهدی آن‌ها را فراموش نخواهند کرد. آن‌ها که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند، می‌توانند با اصلاح رفتار خود در سطح بهره‌مندی در این موضع برد برد قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند.

روحانی با بیان اینکه امروز، روزگار رونمایی از مادر بمب‌ها نیست بلکه ایام رونمایی از مادر گفت‌وگو‌ها است، یادآور شد: امروز، روزگار رونمایی از مادر تحریم‌ها نیست بلکه امروز ایام رونمایی کردن از مادر همکاری‌ها است؛ باید مذاکره‌ای بزرگ برای دستیابی به صلح و ثبات انجام شود که در این مذاکره بزرگ، ایران برج بزرگ دموکراسی است که ۱۱۱سال پله دارد.

او با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قدرت خود را نه از قدرت‌های بزرگ و ائتلاف‌های بین‌المللی بلکه از مردم خود می‌گیرد، بیان کرد: ایران امروز آماده همکاری براساس احترام و منافع مشترک است.

رئیس جمهور خطاب به هیات کشورهای خارجی گفت: من به هیات‌ها و نمایندگانی که امروز مفتخر به میزبانی آن‌ها در کانون مردمسالاری ایران هستیم، اعلام می‌کنم دولت ایران برای همکاری با هر یک از کشورهای شما هیچ‌گونه محدودیتی ندارد. ایران خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است. علقه‌های دینی، تاریخی و فرهنگی با همسایگان زمینه‌های مناسب را برای همگرایی منطقه‌ای را فراهم کرده است.

روحانی تاکید کرد: ما دست دوستیمان را به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم و اعتقاد داریم از طریق گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای می‌توانیم جهت توسعه و آرامش منطقه‌ای گام برداریم.

او بااشاره به اینکه قدرتهای بزرگ جهانی در پی جنگ افکنی هستند، گفت: قدرت‌های خارجی و منطقه‌ای که تنها به فکر اهداف کوته‌بینانه خود و فروش میلیارد‌ها دلار سلاح در منطقه هستند جز جنگ افروزی کاری نمی‌کنند.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: ما به دنبال منطقه‌ای قدرتمند، با ثبات، پیشرفته و به هم پیوسته هستیم می‌خواهیم صدای اعتدال و گفت‌و‌گو را به دنیا صادر کنیم تا از این منطقه که مهد اسلام رحمانی و ادیان الهی است، صدای افراط و نفرت خشونت هرگز به گوش نرسد.

او افزود: امیدواریم پس از سال‌ها آزمون و خطا به یک درک مشترک رسیده باشیم که تنها راه ریشه کن کردن تروریسم این معضل جهانی اعتماد به رای مردم از طریق صندوق‌های رای از یک سو و ائتلاف منطقه و فرا‌منطقه‌ای از سوی دیگر است.

روحانی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در مبارزه با تروریسم عنوان کرد:‌‌ همان گونه که در ۴ سال گذشته حل بحران‌های منطقه‌ای جز با توقف، جنگ و خشونت و کمک‌رسانی انسانی و مبارزه مشترک انسانی، مذاکره سوری _ سوری‌، ‌یمنی- یمنی و پذیرش رای مردم این کشور‌ها امکان پذیر نیست.

او خاطرنشان کرد: دعوت می‌کنیم از همه کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای تا این معضلات را حل کنیم. میهمانان گرامی ایران امن و مردم سالار با سرمایه‌های عظیم انسانی و منابع طبیعی آماده کمک و همکاری است. امیدوارم این مراسم و حضور معنا‌دار شما آغازی دوباره برای گشترش روابط هرچه بیشتر باشد. در پایان اقامتی خوش و خاطره انگیز برای همه شما مهمنان آرزو مندم.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
0
0
در گفت وگو عزت مهم است و عزت تشخيص شخصي نيست بلكه مرجعيت فكري و مبناي ديني مي خواهد. والا در سياسي بازي به حساب عزت ممكن است خاكش فروخته نشود ولب دين مردم فروخته مي شود.
نظرات شما
پیشخوان