تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
علی لاریجانی:

گمانه‎زنی درباره نقش بنده در تعیین کابینه واقعیت ندارد / تصویربرداری چندنفر از نمایندگان با مهمانان خارجی سهل انگاری بود / به خاطر محدودیت جا نتوانستیم از همه بزرگان کشور دعوت کنیم

رییس مجلس شورای اسلامی روز ۱۷ مرداد را که به نام شهید صارمی روز خبرنگار نام گرفته است، به خبرنگاران تبریک گفت.

رویداد۲۴- رییس مجلس شورای اسلامی روز ۱۷ مرداد را که به نام شهید صارمی روز خبرنگار نام گرفته است، به خبرنگاران تبریک گفت.

علی لاریجانی در نطق قبل از دستور جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با تبریک روز خبرنگار به رسانه‌ها در عین حال ابراز امیدواری کرد تلاش رسانه‌های گروهی در توسعه کشور و ایجاد وفاق در افکار عمومی جهت حل مشکلات کشور عامل پیشرفت و آبادانی کشور شود.

وی همچنین از مهمانان داخلی و خارجی شرکت کننده در مراسم تحلیف رییس‌جمهور تشکر کرد و افزود: حضور ۵۰۰ مهمان خارجی در مجلس که ۱۳۰ نفر آنان مقامات عالی رتبه از ۱۰۵ کشور بودند، نوعی ارج نهادن به مردم‌سالاری دینی بود و دلالت بر چند امر داشت. یک، حکایت از احترامی بود که ملت‌ها و دولت‌ها برای ملت ایران قائلند که علی‌رغم تبلیغات مستمر قدرتمندان و صرف هزینه‌های زیاد اما درخشندگی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و حرکت ملت ما تعلق خاطر آنان به ملت نشان می‌دهد.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: دوم، این حضور نشانگر ارزشمندی مردم‌سالاری دینی در کشور ماست که در این منطقه که متاسفانه بسیاری از کشورها از نعمت مشارکت مردم در سرنوشت خود بی‌بهره‌اند، ایران پس از انقلاب اسلامی توانست نظامی مردم‌سالار را تاسیس کند و این حضور احترام به رای ملت و انتخابات و ارزش نظام جمهوری اسلامی بود. سوم، علی‌رغم دسایس و حرافی‌های آمریکا و برخی کشورها که بارها فریاد می‌زدند ایران معضلی در جهان است و برای این امر میلیاردها دلار خرج کردند، حضور این تعداد چشمگیر از مقامات کشورها نشان داد که دولت‌ها بی‌اعتنا به این دسایس علاقمند به ایران هستند و با این کار عملا نشان دادند پروژه منزوی‌سازی ایران چقدر پوچ و بی‌راهه است.

لاریجانی ادامه داد: چهارم، در هنگامه لفاظی‌های آمریکا و اقدامات ایذایی آنها در محدودسازی تجارت با ایران، این حضور نمایانگر علاقه کشورها به داشتن رابطه تجاری با ایران و همکاری با ایران بود و نشان دادن تحریم‌های آمریکا چقدر بی‌مقدار بوده است. پنجم، از همه نقاط دنیا از آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا، اروپا، کشورهای اسلامی، همسایگان و اتحادیه‌های مهم در این اجلاس شرکت کردند، حکایت از آن داشت که حمایت و پشتیبانی از ملت و نظام جمهوری اسلامی و دولت ایران جنبه منطقه‌ای ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی احترام کشورهای مختلف به ملت ایران را برای منافع و امنیت ملی کشور «دستاورد» دانست و  افزود: تلاش شد با برخی حاشیه‌سازی‌ها این دستاورد، دیده نشود. متاسفانه چندسالی است که آفتی گریبان‌گیر کشور شده است که موضوعاتی که مربوط به امنیت و منافع ملی کشور است به سرعت به موضوعات جناحی تبدیل شده و موجب خسارت می‌شود و تلاش می‌شود اقدامات پر ارزش که با زحمت و فکر حاصل می‌شود با حاشیه‌سازی ضایع و تحقیر شود که این اجلاس هم از این آسیب مصون نبود. مثلا نام چند کشور کوچک یا کمتر شناخته شده را بزرگ‌نمایی کردند. آیا حضور مقامات عالی رتبه از چین، روسیه، هند،‌ اندونزی، مالزی، عراق، ترکیه، آذربایجان، پاکستان، فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، برزیل، تونس، عمان، اتحادیه بین‌المجالس، بین‌المجالس آمریکای لاتین، دانمارک، سوئد، نروژ و بسیاری دیگر از کشورها در ایران موضوع قابل پنهانی است؟

نماینده مردم  قم در مجلس ادامه داد: چرا ارزش کار و احترام اکثر کشورهای مهم دنیا را بی‌جهت و  به خاطر برخی دسته‌بندی‌های داخلی کم مقدار جلوه می‌دهید، با همه مسائلی که آمریکا و برخی کشورها ایجاد کرده بودند، حضور آنان در کشور ایران نشانه دوستی و شکست آشکار پروژه منزوی‌سازی ایران بود که دشمنان برای اجرای آن میلیاردها دلار هزینه کردند.

لاریجانی با اشاره به عکس سلفی تعدادی از نمایندگان مجلس با خانم موگرینی، گفت: تصویربرداری چند نفر از نمایندگان با یکی از مهمانان گرچه نوعی سهل انگاری بود اما تبدیل آن به یک موضوع اساسی و ندیدن این همه اثرات مهم اجلاس در امنیت ملی کشور درست اندیشی و نگاه ملی در آن نهفته نیست.

وی در توجیه دعوت نکردن از بزرگان اقلیت‌های قومی مذهبی در جلسه تحلیف، گفت:  حضور حدود 500 مهمان خارجی در مجلس شورای اسلامی ما را با محدودیت جا مواجه کرد و متأسفانه نتوانستیم از حضور همه بزرگان کشور دعوت کنیم و اعتذار ما را ان‌شاءالله می پذیرند البته جفا است که محدودیت جا را به مسائل مذهبی و قومی مرتبط کنند.

نماینده مردم قم در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کابینه دولت دوازدهم، ابراز امیدواری کرد این کابینه با سرعت بیشتری تشکیل شود تا  حرکت اجرایی کشور شکل جدیدی به خود بگیرد.

وی با رد هرگونه سهم‌خواهی مجلس از دولت در بسته شدن ترکیب کابینه، گفت: به این مطلب مجددا اشاره می‌کنم که در برخی رسانه ها درباره برخی تعامل‌ها بین دولت و مجلس سخنانی بیان شده که متاسفانه این امر ذهنیات و حدسیات بوده و غیرواقعی است ضمن اینکه انتخاب وزرا وظیفه رئیس جمهور و حق ایشان است و کسی نقشی جز خود ایشان در این امر نداشته است و گمانه زنی های رسانه ای مخصوصا آنچه مربوط به مجلس و رئیس مجلس است واقعیت ندارد.

لاریجانی با اشاره به جلسات فراکسیون های مجلس با رئیس جمهور در خصوص کابینه دوازدهم، گفت: تا آنجا که اطلاع دارم بیشتر فراکسیون‌های مجلس معیارهای خود در ارتباط با انتخاب افراد صالح را بیان کرده‌اند و راجع به افراد نظری ندادند. حداقل درمورد رئیس مجلس قطعا اینگونه است از این رو خواهش می کنم به اصل موضوع توجه شده و به حواشی که واقعیت ندارد تمرکز پیدا نکنیم.

لاریجانی در پایان درگذشت مادر سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس، رحلت برادر جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس، پدرخانم کوروش کرم‌پور نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند در مجلس را تسلیت گفت و برای آن سفرکردگان از خداوند متعال علو درجات آرزو کرد و به خانواده‌های آنان تسلیت گفت و از درگاه خداوند برای آن مرحومان علو درجات و برای بازماندگان صبر مسالت کرد.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان