تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

جزئیات عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی از سوی ویکی لیکس فاش شد

پایگاه خبری ویکی لیکس نامه های وزارت خارجه عربستان با مهر بسیار محرمانه را که جزئیات عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی است را منتشر کرد.

رویداد۲۴-پایگاه خبری ویکی لیکس نامه های وزارت خارجه عربستان با مهر بسیار محرمانه را که جزئیات عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی است را منتشر کرد. اسناد فاش شده بیانگر مراحل نزدیکی ریاض و تل آویو است که با پافشاری عربستان بر طرح مساله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و طرح صلح عربستان در سال 2002 آغاز شد.
این پایگاه افزود: شخصیت های عربستانی از سال 2006 به طور علنی از عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی سخن گفتند به طوری که به گفته آنها اسرائیل نه تنها دشمن عربستان نیست، بلکه نزدیک ترین هم پیمان غیر رسمی این کشور نیز می باشد است.
« طرح این موضوع به حدی جدی بود که کار به جایی رسید طرح های عربستان برای نزدیکی به رژیم صهیونیستی منجر به نزدیکی به آن در سال 2008 شد و از آن تاریخ همچنان فعالیت برای نزدیکی دو طرف ادامه دارد.
یکی از پیام ها به تاریخ 27 آوریل 2005 که توسط معاون وزارت خارجه عربستان در امور اقتصادی و فرهنگی به وزیر خارجه عربستان فرستاده شده حاکی از میزان عادی سازی رابطه عربستان با رژیم صهیونیستی دارد.
این پیام بیانگر دریافت پیامی از رئیس دیوان نخست وزیری عربستان توسط وزارت خارجه در خصوص موضع حقوقی و دیپلماتیک عربستان با شرکت های خارجی مرتبط با رژیم صهیونیستی است.
بر اساس این پیام معاون وزارت خارجه عربستان به نخست وزیری عربستان در تاریخ 13 ژوئن 1995 در خصوص توقف تحریم رژیم صهیونیستی از نوع دو و سه و فقط کفایت کردن به نوع یک آن، عربستان همه شرکت های صهیونیستی را تحریم می کند به جز شرکت هایی که در مالکیت رژیم صهیونیستی قرار داشته و یا اشخاصی که تابعیت اسرائیلی و یا شرکت های خارجی که با شرکت های اسرائیلی معامله دارند .»
پایگاه الشرق افزود: این پیام فاش ساخت مقامات سعودی از نیمه دهه نود به شرکت هایی که با اسرائیل رابطه دارند اجازه دادند در داخل عربستان در زمینه های مختلف فعالیت کنند و فقط در خصوص امنیت اطلاعات ملاحظاتی وجود داشته باشد.
ویکی لیکس اعلام کرد که نایف بن احمد بن عبدالعزیز یکی از مهمترین فرماندهان نظامی عربستان متخصص در زمینه های عملیات ویژه و جنگ سایبری در نیمه سال 2012 در مقاله ای که در یکی از مجله های نیروهای مشترک آمریکا به چاپ رسید از ضرورت تقویت رابطه عربستان با رژیم صهیونیستی سخن گفت.
وی در این مقاله خواستار تقویت روابط و همکاری ریاض و تل آویو برای نزدیکی فلسطینی ها و اسرائیلی شد.
پیام دیگری با اشاره به مقاله امیر اورن نویسنده اسرائیلی منتشر شده در روزنامه هاآرتص به قلم نایف است که در آن ریاض از تل آویو دلجویی کرده و خواستار رابطه طبیعی بر اساس شروط مشخص می شود.
همچنین پیام دیگری از معاون وزارت خارجه عربستان به سعود الفیصل درباره توجه رسانه های عربی به مقاله اسرائیلی و مقاله نایف در پاسخ به اسرائیل اشاره کرد.
اسناد ویکی لیکس حاکی است ریاض فقط به عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی در سطح رسمی کفایت نکرده، بلکه
برای ایجاد رابطه مردمی با اسرائیل تلاش می کند. .
این اسناد از پروتکل غیر رسمی با میانجیگری آمریکا برای بهبود روابط اسرائیل با عربستان و مارات تحت پوشش مراکز خبر دادند.
ریاض در پیامی به وزارت خارجه عربستان خواستار تکمیل اطلاعات یک هیات از دهها دانشجوی عربستانی که میهمان سفارت ریم صهیونیستی در واشنگتن برای برنامه آموزشی جهت تربیت فرماندهان تحت نظارت دولت آمریکا بود.

منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان