تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

چرا کمیته «پیگیری مطالبه رفع حصر» تشکیل شد؟

علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید در رابطه با احتمال میزان موفقیت کمیته «پیگیری مطالبه رفع حصر» در خصوص موضوع تشکیل‌دهنده آن تصریح کرد: مسئله مهم این است که بحث در این رابطه متوقف نشود و سکوت اختیار نکنیم به‌علاوه اینکه اقداماتی هم که قرار است صورت گیرد، شتاب‌زده نباشد و در چهارچوب موازین صورت گیرد. همان‌طور که توضیح داده شد موضوع حائز اهمیت، هم پیگیری این مطالبه است و هم دستیابی به یک نتیجه مشخص و ملموس را شامل می‌شود.
رویداد۲۴-علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید در رابطه با احتمال میزان موفقیت کمیته «پیگیری مطالبه رفع حصر» در خصوص موضوع تشکیل‌دهنده آن تصریح کرد: مسئله مهم این است که بحث در این رابطه متوقف نشود و سکوت اختیار نکنیم به‌علاوه اینکه اقداماتی هم که قرار است صورت گیرد، شتاب‌زده نباشد و در چهارچوب موازین صورت گیرد. همان‌طور که توضیح داده شد موضوع حائز اهمیت، هم پیگیری این مطالبه است و هم دستیابی به یک نتیجه مشخص و ملموس را شامل می‌شود.

با گذشته نزدیک به دو سال از عمر حضور اعضای فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی هنوز در رابطه با رفع حصر به‌غیراز علی مطهری که تلاش‌هایی به‌صورت فردی انجام می‌دهد که به فراکسیون هم بی‌ارتباط است و بیشتر دغدغه فردی او محسوب می‌شود، هیچ توضیح امیدوارکننده‌ای به گوش نرسیده است. این در حالی است که پس از شروع کار مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید از بین اصلاح‌طلبان راه‌یافته به خانه ملت اولین انتظار از آنان پیگیری همین مسئله بود.

بی‌خبری از تلاش‌های احتمالی اعضای فراکسیون امید درزمینهٔ رفع حصر این ذهنیت را به وجود آورده بود که برخی از نمایندگان مجلس صرفاً برای جلب نظر مردم در این رابطه صحبت می‌کنند و در عمل آنچه در توان دارند را به کار نمی‌بندند. شاید همین قضاوت سبب شد تا اعضای فراکسیون امید تصمیم بگیرند کمیته‌ای تحت عنوان کمیته «پیگیری مطالبه رفع حصر» را بنا نهند.

غلامرضا حیدری از اعضای تشکیل این کمیته‌ درباره آن توضیح داده است که « فراکسیون امید پیگیری‌های غیر رسانه‌ای در این زمینه داشته اما با توجه به انتقادات برخی اعضا نسبت به‌کندی روند کار قرار شد این فعالیت‌ها به شکل رسانه‌ای‌تر دنبال شود. همین صحبت‌ها منجر به این شد که کارگروه خاصی برای پیگیری مطالبه رفع حصر به دستور دکتر عارف و با محوریت ایشان تشکیل شود.»

او حتی از دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه صحبت کرده و درباره آن توضیح داد که «آقای لاریجانی در این رابطه تأکید کرده است به جد پیگیر موضوع خواهند بود.»

اما ابهامی که در اساس تشکیل «کمیته رفع حصر» وجود دارد این است که از سازوکار آن و چگونگی ورود به این مسئله هیچ توضیحی وجود ندارد. بدون شک اعضای خانه ملت باید در این رابطه با دیگر قوا به رایزنی و گفت‌وگو بپردازند و در حال حاضر مشخص نیست برای این بخش از کار چه برنامه‌ریزی دارند و چگونه تصمیم دارند کار را به‌پیش ببرند.

علیرضا رحیمی از اعضای فراکسیون امید در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه باکارهایی که تا به امروز توسط کمیته «پیگیری مطالبه رفع حصر» صورت گرفته ضمن اشاره به این مسئله که از اعضای کمیته نیست گفت: اقدامات مقدماتی انجام‌شده است، البته مقدماتی از این حیث که کمیته «پیگیری مطالبه رفع حصر» به‌تازگی شکل‌گرفته است.

وی درباره سازوکاری که این کمیته برای دستیابی به هدف خود در نظر گرفته است، ابراز کرد: سازوکار کمیته «پیگیری مطالبه رفع حصر» داخل فراکسیونی است. رفع حصر به‌هرحال مطالبه‌ای از سوی مردم محسوب می‌شود که توقع دارند نمایندگان در مسیر آن گام بردارند از طرف دیگر فراکسیون نیز انگیزه کامل دارد که این موضوع به‌طورجدی پیگیری کند.

این عضو فراکسیون امید در ادامه افزود: بر همین اساس داخل شورای مرکزی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی تشکیل کمیته «پیگیری مطالبه رفع حصر» به تصویب اعضای آن رسید.

رحیمی در این رابطه که اعضای کمیته «پیگیری مطالبه رفع حصر» با استفاده ازچه روشی درصدد بر خواهند آمد تا برای حل مشکل حصر قدم بردارند، بیان کرد: مجموعه‌ای از اقدامات برای پیگیری مدنظر قرارگرفته شده است که هم قوه مجریه و قضائیه را شامل می‌شود و هم مراجعی که مرتبط به این موضوع هستند را دربرمی گیرد.

وی دراین‌باره یادآور شد: در داخل فراکسیون تا به امروز مسئولیت مستقیمی متوجه هیچ گروه یا فرد خاصی نشده بود که برای اولین بار است که دست به چنین کاری می‌زنند و مسئولیت مشخصی را به یک کارگروه واگذار می‌کنند.

این عضو فراکسیون امید در رابطه با احتمال میزان موفقیت کمیته «پیگیری مطالبه رفع حصر» در خصوص موضوع تشکیل‌دهنده آن تصریح کرد: مسئله مهم این است که بحث در این رابطه متوقف نشود و سکوت اختیار نکنیم به‌علاوه اینکه اقداماتی هم که قرار است صورت گیرد، شتاب‌زده نباشد و در چهارچوب موازین صورت گیرد. همان‌طور که توضیح داده شد موضوع حائز اهمیت، هم پیگیری این مطالبه است و هم دستیابی به یک نتیجه مشخص و ملموس را شامل می‌شود.

رحیمی در ادامه اضافه کرد: هدف فراکسیون امید این است که در این رابطه تنها به وعده خالی اکتفا نکند و نبود کارگروه این شک را به وجود آورد که فراکسیون امید در برابر مطالبه «رفع حصر» سکوت کرده است درصورتی‌که پیگیرهای متعددی پیش از تشکیل کمیته «پیگیری مطالبه رفع حصر» انجام داده بود و ازاین‌پس هم در قالب این کارگروه فعالیت‌های خود را به‌پیش خواهد برد.

وی به عدم اطلاع‌رسانی از سوی فراکسیون در خصوص رفع حصر اشاره کرد و توضیح داد: با این کار فعالیت‌ها در این زمینه ضابطه‌مند می‌شود و این کارگروه دست به اطلاع‌رسانی خواهد زد.

نظرات شما
پیشخوان