تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

چرا ایران میهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن شد ؟

نشست خبری حضور ایران به عنوان میهمان‌ ویژه در نمایشگاه کتاب روز یکشنبه (۲۸ مردادماه) در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

رویداد۲۴-نشست خبری حضور ایران به عنوان میهمان‌ ویژه در نمایشگاه کتاب روز یکشنبه (۲۸ مردادماه) در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.در این نشست محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با ابراز خوشحالی خود از این‌که رئیس‌جمهور سیدعباس صالحی را به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده است، گفت:‌ سیدعباس صالحی از دوستان جدی کتاب است و امیدوارم رأی اعتماد مجلس را کسب کند تا بتوانیم در چهار سال آینده مطالبات‌مان را در حوزه نشر و کتاب محقق کنیم.

او با اشاره به حضور ایران در نمایشگاه‌های کتاب در کشورهای مختلف، اظهار کرد: در سال‌های گذشته جلسه‌ای تشکیل می‌شد و ناشرانی که به اندازه تعداد انگشتان دست بودند دعوت می‌شدند و سر مسائل مالی مانند فروش کتاب بحث می‌کردند. عمده وظیفه‌ای که برای ما تعریف شده بود مسأله مالی بود. تعدادی کتاب جمع‌آوری می‌شد و مقداری گز و پسته در آن‌جا می‌گذاشتند و چند جلسه رسمی برگزار می‌شد و مهم نبود که بتواند تأثیری بر ایجاد تعامل در حوزه نشر با کشورهای دیگر ایجاد کند. اما در سال‌های اخیر تلاش‌هایی توسط اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و غرفه‌هایی که با حمایت وزارت ارشاد حضور دارند صورت گرفته تا ناشران دید روشنی نسبت به حضور ایران در نمایشگاه‌های کتاب داشته باشند و از این فرصت استفاده کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با بیان این‌که برنامه‌ریزی برای حضور ایران در نمایشگاه‌های مختلف از سال ۹۲ و دولت یازدهم شروع شده است، بیان کرد:‌ ما در سال ۹۲ یک غرفه ۲۰۰ متری در نمایشگاه کتاب مسکو داشتیم که تجربه زیادی از این نمایشگاه به دست آوردیم. طی این سال‌ها از تجربه کشورهای همسایه که وضعیت مشابه ما را داشتند استفاده کردیم که خوشبختانه در سال‌های اخیر و در دولت یازدهم سیاست‌هایی که اجرا شد باعث شد حضور ما در نمایشگاه کتاب فرانکفورت پررنگ‌تر باشد و ما بتوانیم آثارمان را معرفی کنیم و با ناشران مختلف در کشورهای دیگر تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم و گاهی برخی از ناشران به مرحله قرارداد کتاب می‌رسیدند.
او در ادامه خاطرنشان کرد:‌ یکی از جدی‌ترین موانع ما برای حضور موثر در نمایشگاه‌های کتاب مسأله رعایت نکردن کپی‌رایت است. هرچند قانون ملی ما قائل به رعایت حقوق مولف خارجی نیست، ولی ما بر اساس قوانین آن‌ها عمل می‌کنیم.

آموزگار با اشاره به مشکلاتی که در سال‌های گذشته داشتند افزود:‌ یکی از مشکلات ما قانع کردن بخش دولتی بود تا امکاناتی را در اختیار صنف کتاب قرار دهند و مشکل بعدی ما همکاران ما بودند و تلاش کردیم نگاه آن‌ها را به این پدیده تغییر دهیم. البته با رایت نیز ناشران می‌توانند به درآمد اقتصادی دست یابند. اقتصاد نشر ما اقتصادی نحیف و گلخانه‌ای است. امیدوارم وضعیت ما در سال‌های آینده بهتر شود.

او گفت: افزایش درخواست ناشران برای حضور در نمایشگاه‌ها نشان‌دهنده این است که ما در مسیر درستی گام برمی‌داریم. برای کسانی که برای حضور در نمایشگاه کتاب پکن تلاش دارند آرزوی توفیق دارم.

در ادامه مراسم امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با بیان این‌که میهمان ویژه شدن فرصت خوبی برای معرفی فرهنگ یک کشور است، گفت:‌ ما با میهمان ویژه شدن در ویترین قرار می‌گیریم و بیشتر دیده می‌شویم. قبلاً تجربه حضور در چند نمایشگاه به عنوان میهمان ویژه را داشته‌ایم؛ ابتدا در نمایشگاه کتاب مسکو که به نظر من تجربه موفقی بود و بعد تجربه دوم ما نمایشگاه کتاب بلگراد بود.

او درباره مراحل حضور ایران در نمایشگاه پکن نیز گفت:‌ نمایشگاه پکن از دو سال پیش از جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا در این نمایشگاه حضور داشته باشد و در این فاصله سه هیأت از چین برای دعوت از ایران به کشورمان آمده‌اند که سومین حضور آن‌ها همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که جمعاً ۲۵ نفر حضور داشتند و گفت‌وگوهایی بین ما و آن‌ها شکل گرفت و توافقنامه‌ای امضا شد که بر مبنای آن نمایشگاه پکن در سال ۲۰۱۹ میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران خواهد بود.

شهرام‌نیا اظهار کرد: میهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران به صورت رفت و برگشت خواهد بود و این فرصت را ایجاد می‌کند که تعاملات فرهنگی گسترده‌ای صورت بگیرد. همچنین با این کار هزینه اقتصادی از دوش ما برداشته می‌شود.

او درباره غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن گفت: غر فه ما حدود ۵۰۰ مترمربع است. طراحی غرفه ایران نیز بر مبنای ترکیبی از آجرکاری ایرانی است که در چغازنبیل استفاده شده و کاشی ایرانی که به رنگ سبزآبی یا آبی فیروزه‌ای است. همچنین جمله «رویای رنگین جاده ابریشم» بر سردر غرفه ایران در نمایشگاه نصب شده است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره ناشرانی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن شرکت خواهند کرد، گفت: تاکنون حضور انتشارات شمع و مه قطعی شده است. علاوه برآن انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، سمت، انتشارات جامعه المصطفی العالمیه، انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، انتشارات فرهنگ معاصر، انتشارات ثالث، انتشارات بین‌المللی الهدی، انتشارات نگاه، انتشارات بین‌المللی حافظ، انتشارات ققنوس، انتشارات ایران‌شناسی و مجمع ناشران دفاع مقدس حضور خواهند داشت. همچنین آژانس‌های ادبی کیا (حوزه ادبیات داستانی کودک و نوجوان)، آژانس ادبی پل (عمومی) و آژانس ادبی تماس (ادبیات دفاع مقدس) در نمایشگاه کتاب پکن حضور خواهند داشت.

او با بیان این‌که ۹ نویسنده در حوزه‌های مختلف در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، اسامی آن‌ها را به این شرح معرفی کرد: حسین پاینده، هوشنگ مرادی کرمانی، مرضیه سلیمانی، طاهره ایبد، الهام سادات میرزانیا، شیوا مقانلو، علی‌اصغر سیدآبادی، جعفر شیرعلی‌نیا و سحر ترهنده. حدود ۱۷۰ کتاب فارسی هم که به زبان چینی ترجمه شده است در نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد. همچنین کتاب‌های «مربای شیرین» و «خمره» از هوشنگ مرادی کرمانی که به زبان چینی ترجمه شده است در نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

او درباره انتخاب این نویسندگان نیز گفت:‌ این افراد یا برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جلال آل احمد بوده‌اند یا با هزینه ناشران خود در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

شهرام‌نیا درباره برنامه‌های دیگر ایران در نمایشگاه کتاب پکن نیز گفت:‌ ما غرفه خوشنویسی خواهیم داشت که در این غرفه حسین شیرکوند و محسن ابراهیمی حضور خواهند داشت. در غرفه صنایع دستی مهدی امیری ماربینی و رامینا سالمی حضور خواهند داشت. کامبیز درمبخش طراح و کاریکاتوریست دیگر هنرمند حاضر در غرفه خواهد بود. چهار گروه هنری موسیقی نیز به اجرای موسیقی خواهند پرداخت. همچنین محسن رزاقی، مریم محمودی مقدم و فریبا اصلی تصویرگران حاضر در غرفه ایران خواهند بود.

او افزود: همزمان با نمایشگاه کتاب پکن در موزه ملی فیلم پکن هفته فیلم ایران را خواهیم داشت که شش فیلم برجسته از سینمای ایران به نمایش در می‌آید و مینا ساداتی نیز حضور خواهد کرد. همچنین در نمایشگاه نشست‌های مختلفی برگزار خواهد شد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی گفت:‌ در روز افتتاح نمایشگاه سیدعباس صالحی حضور خواهد داشت؛ البته اگر جریان رأی اعتماد طولانی نشود. در غیر این صورت یکی از معاونین ریاست‌جمهوری در این مراسم شرکت خواهد کرد. روز افتتاح غرفه ایران در نمایشگاه پکن روز چهارشنبه اول شهریورماه خواهد بود.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان