تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
هاشم زایی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نمایندگان به‌جای حذف عکاسان رفتاری متناسب با شان نمایندگی داشته باشند

عبدالرضا هاشم زایی، نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: نمایندگان باید به‌جای تفکر حذف خبرنگاران و عکاسان رفتاری متناسب با شان نمایندگی داشته باشند که فردا با چنین مسائلی روبرو نشوند.
رویداد۲۴ عبدالرضا هاشم زایی، نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: نمایندگان باید به‌جای تفکر حذف خبرنگاران و عکاسان رفتاری متناسب با شان نمایندگی داشته باشند که فردا با چنین مسائلی روبرو نشوند.

پس‌ازآنکه عکس‌های نادر قاضی پور همراه با چند گلابی و خوردن آن‌ها در روز رأی اعتماد به وزرا پیشنهادی برای کابینه توسط رسانه انتشار یافت، او خبرنگاران را فضول خطاب کرد و به همراه جمعی از نمایندگان خواستار ایجاد محدودیت بابت حضور عکاسان در صحن علنی مجلس شد.

البته تعدادي دیگر از نمايندگان اعلام كردند كه قصد دارند درباره اين موضوع با خبرنگاران نشستي را برگزار كنند. غلامعلي جعفر زاده ایمن آبادی، نماينده مردم رشت در مجلس ضمن تائید ارائه اين درخواست به هیئت‌رئیسه گفت: «اين درخواست به دنبال بروز برخي حواشي و انعكاس برخي تصاوير از صحن مجلس صورت گرفته است.»

اما نکته اینجاست که در مجلس نهم مهدی کوچک زاده، نماینده تندرو پایداری نیز پس از انتشار عکس‌هایی غیرمعمول از نمایندگان در صحن علنی خواستار ایجاد محدودیت در این زمینه شد و حتی طرح دوفوریتی را ارائه کرد که بر اساس آن فعالیت عکاسان محدود می‌شد. امروز که در مجلس دهم مجدد این خواسته بر زبان یکی از نمایندگان آورده می‌شود نشان از این دارد علیرغم انتظار مردم خانه ملت نه‌تنها قدمی روبه‌جلو برنداشته بلکه به سمت عقب هم حرکت کرده است.

در تمام دنیا ثبت اتفاقات در داخل مجلس از بدیهیات است و هیچ‌گاه حرفی از محدودسازی به میان نمی‌آید، آنچه باید در نظر گرفته شود این است که نمایندگان باید بدانند صندلی که بر آن تکیه زده‌اند داخل خانه ملت قرار دارد و مردم حق‌دارند از تمام وقایع آن مطلع باشند، بنابراین بهتر آن است برخی از آداب آموزش داده شود تا در چنین مواقعی اولین مسئله‌ای که به ذهنشان می‌رسد محدود کردن اطلاع‌رسانی نباشد.

عبدالرضا هاشم زایی، نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با خواست محدودسازی عکاسان در خانه ملت گفت: خواست ایجاد محدودیت برای عکاسان مقطعی بود و اکثر نمایندگان با محدودسازی خبرنگاران موافق نیستند. البته خبرنگاران هم فرصت‌هایی را دنبال می‌کنند تا عکس‌هایی را به ثبت برسانند که پرسروصدا و برجسته شود.

وی در ادامه اضافه کرد: البته باید به این نکته هم اشاره کرد در کشوری که ادعای دموکراسی وجود دارد انتظار چنین تصاویری را هم باید داشت و کاملاً طبیعی است.

هاشم زایی درباره اینکه چنین تفکری برگشت به عقب نیست، تأکید کرد: ممکن است یک یا دو نفر به دلایلی از چنین طرحی صحبت می‌کنند، اما اکثر نمایندگان آن را محکوم کرده‌اند.

این نماینده مجلس در این خصوص که در مجلس نهم تعداد نمایندگانی که دراین‌باره طرحی را تنظیم کردند هم اندک بود، اظهار داشت: در مجلس نهم کسانی که طرح فوق را موردبررسی قراردادند نسبت به تعداد خود دارای قدرت بیشتری بودند و صدای آن‌ها بلند بود، اما در این مجلس تفکر فوق غالب نیست البته در مجلس دوره قبل هم آن‌ها غالب نبودند، اما همان‌طور که اشاره کردم صدای بلندی داشتند.

وی درباره نیاز نمایندگان به آموزش برای حضور در صحن علنی تصریح کرد: قانون اساسی بر علنی بودن جلسه مجلس تأکید داشته و نهاد دیگری برفرض مانند دولت را مجاب به این مسئله نکرده است که بدین معنا است که حتماً باید رکن چهارم دموکراسی که رسانه‌های هستند حتماً باید در جلسات بدون هیچ مشکلی حضورداشته باشند و این‌یک اتفاق آنی بود که گذشت. البته به خاطر دارم در اوایل انقلاب برخی از آقایان وجود روزنامه متعدد را موردنقد قرار می‌دادند و بر این اعتقاد بودند که دو روزنامه کفایت می‌کند. چنین تفکرات سنتی هنوز مشاهده می‌شود ولی خوشبختانه در مجلس امروز ایران اصل حاکم است.

این عضو فراکسیون امید درباره پخش زنده تلویزیونی جلسات مجلس نیز یادآور شد: نماینده‌های مجلس به خاطر مورد اقبال مردم قرار گرفتن به خانه ملت راه پیداکرده‌اند که البته همین مسئله سبب می‌شود تا تفکرات متفاوتی به مجلس وارد شوند؛ بنابراین دراین‌بین برخی هم با پخش زنده تلویزیون مخالف هستند زیرا هنوز عادت به انتقاد نکرده‌اند.

هاشم زایی در این رابطه اضافه کرد: نماینده‌ای که در صحن علنی به دلیل خستگی چرت می‌زند باید موردنقد قرار گیرد و نیازاست تا دموکراسی تمرین شود. وزیر کشور فرانسه چند سال پیش درحالی‌که عقب اتومبیل خود مشغول مطالعه روزنامه بوده، متوجه سرعت غیرمجاز راننده نمی‌شود و به‌قدری خبرنگاران بر این مسئله تأکید کردند و او را موردنقد قراردادند که مجبور به استعفا شد.

وی در ادامه افزود: اعتقاددارم که رکن چهارم دموکراسی بیشتر از دادگاه‌ها می‌تواند مانع ایجاد فساد در کشور شود؛ بنابراین نمایندگان باید به‌جای تفکر حذف خبرنگاران و عکاسان رفتاری متناسب با شان نمایندگی داشته باشند که فردا با چنین مسائلی روبرو نشوند و همان‌طور که اشاره شد نیاز به تمرین دموکراسی دارند، البته رسانه‌ها هم قدری رعایت کنند.

نظرات شما
پیشخوان