تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نگرانی از فرار عوامل پشت پرده فساد نفتی؛

اعدام زنجانی پایان پرونده نیست

عواملی که در این پرونده دخیل بوده و توانستند زمینه را برای فسادی به این حجم و وسعت رقم بزنند، قطعا افراد کوچک یا جز نبوده و قدرت بالای سیاسی داشتند. باید این افراد شناسایی و با ایشان برخورد جدی صورت بگیرد.
رویداد۲۴- عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس با ابراز نگرانی اعضای این کمیته نسبت به آنکه اعدام بابک زنجانی مانع از شناسایی و مجازات عوامل اصلی پرونده شود، اعلام کرد: «ما اعضای کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی با توجه به سوابق قبلی که وجود دارد نگرانیم که حکم اعدام پایان رسیدگی به پرونده باشد و افراد پشت پرده ماجرا هرگز مشخص نشوند.» 

حسین دهدشتی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به صدور حکم اعدام بابک زنجانی، گفت: «ما اعضای کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی با توجه به سوابق قبلی که وجود دارد نگرانیم که حکم اعدام پایان رسیدگی به پرونده باشد و افراد پشت پرده ماجرا هرگز مشخص نشوند. با این حال معتقدیم که به احتمال زیاد قوه قضاییه با صدور این حکم در تلاش برای اعمال فشار نهایی علیه محکوم است تا هرچه زود‌تر زوایای پنهان پرونده مشخص شود.» 

این عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس، ادامه داد: «طبعا محکوم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که باید مطرح شود و سیستم قضایی دردد افشای آن است. کمیته پیگیری این پرونده در مجلس نیز به هیچ وجه راضی به اجرای حکم قبل افشا شدن دست‌های پشت پرده نیست. چون به اعتقاد ما از مجموعه تخلفاتی که در این پرونده صورت گرفته نهایتا ۱۹ تا ۲۰ درصد آن متعلق به شخص آقای بابک زنجانی است و عمده تخلفات به زمینه‌هایی برمی‌گردد عواملی باعث ایجاد این حجم از تخلفات شدند.» 

به گفته او، «اگر دست عوامل اصلی این پرونده رو نشود، چنین شیوه‌ای از فساد طبیعتا ادامه پیدا خواهد کرد بنابراین لازم است که تمامی عوامل شناسایی شوند که فکر می‌کنم ورود ۲، ۳ ساله قوه قضاییه به این پرونده فرصت خوبی برای آن بوده تا عوامل اصل برای مسئولان قضایی مشخص شوند. حال آنکه هنوز گزارشی در این زمینه طرح نشده است ما را نگران کرده است.» 

نماینده آبادان در مجلس نهم همچنین در پاسخ به اینکه آیا اعضای کمیته پیگیری اخیرا با مسئولان قضایی رایزنی در خصوص پرونده به ویژه صدور حکم اعدام مته‌مان ردیف اول تا سوم پرونده داشته است، اعلام کرد که «اخیرا رایزنی بین طرفین وجود نداشته است و‌‌ همان طور که در جریان قرار دارید برخی از جلسات دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار شده است و نیز دعوتی در خصوص مشورت برای ادامه روند رسیدگی به پرونده از ما به عمل نیامده است.» 

دهدشتی افزود: «معمولا قوه قضاییه در این مسائل مستقل عمل می‌کند که به نظر من یک اشکال در نحوه رسیدگی به پرونده‌های مشترک بین دو قوه است و امیدوارم در ادوار آتی مجلس حل شود.» 

عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که آیا صدور حکم اعدام می‌تواند یک عامل بازدارنده موثر در زمینه پرونده‌های کلان اقتصادی باشد، تصریح کرد: «اینکه بگوییم صرفا اعدام عامل بازدارندگی است، برداشت درستی نیست. مجازات‌ها لازم هستند ولی به هیچ وجه کافی نیستند. اینکه چرا این فساد‌ها ایجاد می‌شود به زمینه‌ها و عواملی برمی‌گردد که ناشی از ضعف سیستم اداری و مالی در شفاف‌سازی مسائل است.» 

عضو فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه مجازت متخلفان بخش کوچکی از مبارزه با فساد را شامل می‌شود، تصریح‌کرد: «عمده دلایل ایجاد فساد در جاهای دیگری است که باید به صورت شفاف بررسی و رسیدگی شود. البته مجازات شاید درس عبرتی برای دیگران باشد ولی وقتی فساد در این وسعت اتفاق می‌افتد اعدام تنها راه برای بازدارندگی از تکرار این اتفاق نیست. ۹ هزار میلیارد تومان رقمی کمی نیست که با اعدام دو یا سه نفر مختومه شود.» 

او با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اتفاق در خصوص این پرونده شناسایی و مجازات عوامل دخیل و البته پنهان فساد نفتی است، افزود: «عواملی که در این پرونده دخیل بوده و توانستند زمینه را برای فسادی به این حجم و وسعت رقم بزنند، قطعا افراد کوچک یا جز نبوده و قدرت بالای سیاسی داشتند. باید این افراد شناسایی و با ایشان برخورد جدی صورت بگیرد.» 

دهدشتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی برنامه در نظر گرفته است که در صورت اعدام بابک زنجانی و ختم پرونده مسیر خود را برای شناسایی عوامل اصلی پرونده ادامه دهد، گفت: «این مجلس رو به اتمام است و عملا از اردیبهشت ماه مجلس نهم تمام می‌شود. در این مدت هرکاری لازم باشد انجام می‌دهیم ولی طبیعتا چنین پرونده‌های سنگینی مثل پرونده‌های آقای مرتضوی که افراد قدرتمند از آن حمایت می‌کنند می‌بایست در مجلس آینده با حساسیت بیشتری حتی حساستر از این دوره دنبال شود.» 

او در پایان افزود: «ما قطعا در حد خودمان پیگیر پشت پرده‌های پرونده بابک زنجانی هستیم و تا زمانی که در مجلس فعالیت داریم آن را دنبال خواهیم کرد.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
0
0
ولی پایان نگرانی آنهائی است بخاطر یک نون بخور نمیر!!!! اونو علم کردند
نظرات شما
پیشخوان