تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶

چرامیزان شیوع ایدز در هرمزگان بالاتر از میانگین کشوری است؟

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان با بیان اینکه میزان شیوع بیماری ایدز در استان بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: در همین راستا نیازمند همت و تلاش جدی دستگاه ها به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری و انجام اقدامات موثر و مشخص هستیم.

رویداد۲۴-مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان با بیان اینکه میزان شیوع بیماری ایدز در استان بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: در همین راستا نیازمند همت و تلاش جدی دستگاه ها به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری و انجام اقدامات موثر و مشخص هستیم. منصور اخلاقی‌ پور روز یکشنبه در نشست کمیته استانی نظارت بر اجرای برنامه استراتژیک کنترل بیماری ایدز و عفونت اچ آی وی (sip) اظهار داشت: برای مقابله با آسیب های گوناگون اجتماعی در سطوح مختلف ، نمی توان به اقدام دولت بسنده کرد بلکه یک مقابله همه جانبه اجتماعی با حضور ملموس اقشار مختلف مردم را می طلبد.
وی با اشاره به آغاز اجرای برنامه استراتژیک کنترل ایدز در هرمزگان از مرداد ماه امسال ، خاطرنشان کرد: چهار کمیته تخصصی در ذیل کمیته اصلی این برنامه تشکیل شده که شامل کمیته ' آموزش و اطلاع رسانی' ، 'مراقبت و درمان' ، 'توانمند سازی و حمایت گری اجتماعی' و 'کاهش آسیب' می باشد که هر کدام دارای وظایف عملیاتی مشخصی هستند.
این مقام مسئول تصریح کرد: ایدز فقط یک بیماری نیست بلکه با توجه به تبعات و پیامدهای اجتماعی مخربی که با خود به همراه دارد بطورقطع یک آسیب اجتماعی محسوب می شود که برای مقابله با آن نمی توان به اقدامات دولت بسنده کرد.
وی بیان داشت: تعدد آسیب های اجتماعی با دامنه گسترده پیامد هایی که در سطوح مختلف اجتماعی دارد نیازمند یک مقابله اجتماعی است و در این زمینه مردم می توانند در قالب موسسات و سازمان های مردم نهاد غیردولتی به این مسائل ورود کنند.
اخلاقی پور تاکید کرد: تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری ایدز یکی از نیازهای ضروری استان در این زمینه است که از افراد علاقه مند و دلسوز تقاضا داریم در این زمینه ورود کرده و برای اخذ مجوزات قانونی به اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مراجعه کنند.
براساس اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص آمار مبتلایان به ایدز تا به امروز یک هزار و 361 مورد مبتلا به ویروس اچ آی وی در این استان شناسایی شده است.
63 درصد از مبتلایان مرد و 27 درصد زنان هستند که متاسفانه میانگین ابتلا زنان در این استان نیز بالاتر از متوسط کشوری می باشد.
درصد ابتلاء زنان به این بیماری در کشور 15 درصد است.
هرمزگان جزء استان های پرخطر درخصوص این بیماری است و مبتلایان به این بیماری در این استان در رده سنی 24 تا 35 سال قرار دارند.
ایدز که ششمین بیماری کشنده جهان محسوب می شود ، در همه کشورها، در گروه های سنی متفاوت، نژادهای مختلف و درهر دو جنس نه به عنوان یک مشکل بهداشتی بلکه به عنوان یک معضل اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی مطرح است.
خوشبختانه مسئولان به اهمیت آگاه سازی مردم نسبت به این بیماری و آموزش به قشرهای مختلف به منظور پیشگیری از ابتلاء به آن واقف هستند.
امروز نگاه ها به این بیماری تا حدودی تغییر کرده ، هرچند که شرایط چندان هم مساعد نیست اما همین که بیشتر افراد تیک تیک بمب ساعتی ایدز را جدی گرفتند ، خود جای شکرگذاری و نشان از آن دارد که آگاه سازی مردم و اطلاع رسانی در خصوص این بیماری بی تاثیر نبوده است.
هنوز جای کار بسیاری در خصوص این بیماری وجود دارد، اینکه مردم بپذیرند که ایدز بیماری است و جرم نیست و باید به درمان بیماران مبتلا به آن کمک کرد تا جامعه از خطر بیشتر شیوع آن در امان بماند.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان