تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ به مناسبت عید سعید غدیر

وحدت جهان اسلام؛ شاکله حقیقی انتصاب امیرالمومنین(ع)

شاکله اصلی و حقیقی انتصاب محور مشترکی به نام امیرالمومنین(ع) توسط خداوند برای مسلمانان و برگزیدن او به عنوان امام امت، حفظ وحدت و یکپارچگی آنان و دوری از تفرقه و چنددستگی پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) بود.
رویداد۲۴، محمد مهدی تولایی- بزرگان دین و عالمان شیعی، روز عید سعید غدیر خم را عیدالله الاکبر نام نهاده اند، بدین معنی که بزرگترین عید مسلمانان، عید غدیر است چراکه در چنین روزی، دین به کمال خویش دست یافت(اکملت لکم دینکم) و نعمت به واسطه تبیین و تعریف مسیر تداوم ولایت و رهبری امت، به تمامیت و جامعیت، عرضه شد(اتممت علیکم نعمتی) و خداوند متعال نیز رضایت خویش را از برگزیدن چنین دین کاملی برای دستیابی به سعادت و جاودانگی توسط مومنان حقیقی ابراز داشت(و رضیت لکم الاسلام دینا).

روز عید سعید غدیر از آن جهت، اهمیت فوق العاده دارد که مسیر تحقق هدف خداوند از ارائه دین کامل و جامع و سپس، عرضه آن به تمامی ابنای بشر را هموار می نماید؛ چراکه پروردگار جهانیان، دین پذیرفته شده و کاملی که خود نیز به آن رضایت داده است را «دین اسلام» نامیده است(ان الدین عندالله الاسلام) و لذا برای جهانشمولی و عرضه آن به آیندگان، و تاکید بر آنکه دین ارائه شده، مختص دوران حیات نبی مکرم اسلام نبوده است و تا برپاشدن قیامت، همین دین و همین مسیر، مورد نظر خداوند متعال است، جانشینانی الهی و منصوب از ناحیه رب الارباب را برای امامت امت و هدایت آنان به مسیر فلاح و رستگاری برگزیده است تا مسیر هدایت مردم، دچار انحراف و تعلل نشود و سردرگمی در مواجهه با پیشامدها به وجود نیاید.

با توجه به اینکه دین کامل و پیامبر خاتم(ص) از جانب خداوند برای بشریت برگزیده شدند و محور اتحاد خداباوران مسلمان گردیدند لذا برای امامت مردم و هدایت آنان به سوی رستگاری و تفسیر صحیح آیات و دستورات الهی نیز به منصوبانی الهی نیاز بود و همو که واضع دین و ارسال کننده رسول بود باید امام را نیز مشخص می‌کرد تا محور مشترک و خط مستقیمی در دسترس مسلمانان قرار گیرد تا دچار انحراف و تفرقه نشوند و چنین شد که در محل غدیر خم و در پایان مناسک حجه الوداع، معرفی جانشین منصوب از جانب خداوند توسط پیامبر اسلام(ص)، به عنوان وظیفه ای تبیین شد که در صورت سرپیچی از آن، تمامی رنج ها و زحمات دوران رسالت، بمثابه «کار ناکرده» تلقی می‌شد (و ان لم تفعل فما بلغت رسالته) و دین به درجه کمال خویش، دست نمی‌یافت.

شاکله اصلی و حقیقی انتصاب محور مشترکی به نام امیرالمومنین(ع) توسط خداوند برای مسلمانان و برگزیدن او به عنوان امام امت، حفظ وحدت و یکپارچگی آنان و دوری از تفرقه و چنددستگی پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) بود.

حضرت علی علیه السلام به عنوان شایسته‌ترین شخصیت از نظر پیامبر اسلام(ص) و مومنان حقیقی در خصایل و ویژگی‌های بارز یک انسان کامل، منصوب شد تا جامعه از تفرقه و شکاف، مصون بماند و انرژی و توان مسلمانان، در جهت اعتلای جامعه اسلامی به کار بسته شود تا از رخنه و نفوذ دشمنان، ممانعت به عمل آید و جامعه اسلامی، الگویی برای جوامع دیگر شود.

«وحدت» و دوری از کشمکش و تفرقه، رمز پایداری جامعه اسلامی است و هرگاه مسلمانان از این ضرورت مهم، فاصله گرفته‌اند دچار مشکلات عدیده ای شدند. به همین دلیل است که امیرالمومنین(ع) در مواجهه با عهد شکنی‎ها، بر حکومت خویش اصرار نورزید و مصلحت جامعه اسلامی و وحدت آن را اولویت خویش قرار داد.

امروز و در زمانه حاضر، اصلی‎ترین مشکل جهان اسلام، مسئله وحدت است و فقدان همین عامل حیاتی، موجب شده است علاوه بر ایجاد نزاع داخلی در جهان اسلام و در میان حکومت‎های اسلامی، نسبت به سرنوشت مسلمانان در دیگر کشورها نیز نوعی بی تفاوتی حاکم شود. 

امروز مسلمانان میانمار، قتل عام می‎شوند، فلسطینیان کشته می‎شوند، مردم بحرین و یمن کشته می‎شوند ولی همچنان کشورهای اسلامی، نسبت به این مسائل، بی‎تفاوت بوده و در حال رجز خوانی برای یکدیگر هستند.

امروز ضرورت ایجاب می‎کند که مسلمانان به سمت و سوی محور مشترکی پیش روند که وحدت و یکپارچگی آنان را تضمین نماید و آنان را از این همه نزاع درونی و خمودگی نسبت به مسائل مسلمانان، خارج نماید و چه اولویتی بالاتر از حفظ اسلام و یکپارچگی در ذیل کلمه لا اله الا الله برای دستیابی به وحدت و بازگشت عظمت به جامعه مسلمین. 

مسلمانان باید هرچه سریعتر و قبل از آنکه جامعه اسلامی، بیش از این دستخوش دگرگونی و چندپارگی شود دست به کار شوند و بار دیگر، وحدت را سرلوحه عملکرد خویش قرار دهند تا عظمت اسلام، احیا شود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان