تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۶

شهر یاسوج سینما ندارد!

شهر یاسوج با جمعیت بیش از ۱۵۰هزار نفر پس از یک دهه از داشتن سینما بی‌بهره بوده و این در حالی است که بیشترین جمعیت جوان را در بین شهرهای کشور دارد.

رویداد۲۴-شهر یاسوج با جمعیت بیش از ۱۵۰هزار نفر پس از یک دهه از داشتن سینما بی‌بهره بوده و این در حالی است که بیشترین جمعیت جوان را در بین شهرهای کشور دارد.برخلاف جوانان دهه ۵۰ و ۶۰، متولدین دهه‌های ۷۰ و ۸۰ در یاسوج هیچ تصوری از سینما ندارند. زمانی که آن‌ها دوره کودکی و نوجوانی خود را طی می‌کردند، تنها سینمای شهر یاسوج تخریب شد تا سینمایی مدرن به‌جای آن ساخته شود اما هنوز خبری از این سینما نیست.

سینمای شهر یاسوج که «دنا» نام داشت در دهه ۵۰ متولد شد و در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ در اوج توجه بود به‌طوری‌که برای دیدن فیلم‌های آن صف‌های تماشاگران گاهی تا خیابان‌های اطراف ادامه می‌یافت.اما این سینما به‌یک‌باره و به دلیل ضعف مدیریت و سیاست‌های غلط سینمایی از اوج به زیر آمد و این تنها مکان تفریحی جوانان شهر یاسوج کم‌کم از رونق افتاد و چند سالی تارعنکبوت بر پرده‌های آن اکران می‌شد و صدای جیرجیرک‌ها در سکوت سرد آن می‌پیچید.

سالی از پی سال دیگر گذشت و شورایی از پس شورایی و شهرداری از پس شهرداری دیگر آمدند و وعده‌ها دادند و سینمایی ساخته نشدعصر گرم مرداد روزی در سال ۸۶ شهرداری یاسوج به‌عنوان متولی این سینما تصمیم گرفت به دلیل فرسودگی، این سینما را به دست بیل و کلنگ بسپارد، و این‌گونه بود که ساختمان سینما دنای یاسوج آوار شد و تنها زمینی خالی از آن باقی ماند تا به گفته مسئولان وقت شورا و شهرداری، در این زمین سینمایی مدرن در پنج طبقه ساخته شود.اما سالی از پی سال دیگر گذشت و شورایی از پس شورایی و شهرداری از پس شهرداری دیگر آمدند و وعده‌ها دادند و سینمایی ساخته نشد.شهر یاسوج در این یک دهه سه شهردار عوض کرد و جوانانش رنگ سینما ندیدند و تنها یادگاری آن سینما خیابانی است که هنوز هم مردم آن را سینما می‌نامند.آخرین وعده داده شده، ساخت مجتمعی فرهنگی و هنری و تجاری در هفت‌طبقه در زمین به‌جامانده از سینما دنای یاسوج بود که با جذب سرمایه‌گذار جدید و مشارکت شهرداری یاسوج، کلنگ احداث آن در هفته دولت سال ۹۴ به زمین زده شد و قرار بود ظرف سه سال به پایان برسد اما به نظر می‌رسد اگرچه این پروژه در دست احداث است اما جوانان یاسوجی به این زودی‌ها نباید منتظر اتمام آن باشند.

وعده‌هایی که عمل نشد؛ نسخه‌هایی که افاقه نکرد

در این یک دهه تنها شهرداران و اعضای شورای شهر نبودند که وعده ساخت سینما دادند. درسفرهای چندباره مسئولین فرهنگی و سینمایی کشور خرمن خرمن وعده‌ها داده شد و دفتر دفتر نسخه‌ها پیچیدند اما هیچ‌کدام محقق نشد و افاقه نکرد.

یکی از این وعده‌ها ساخت ۱۰مجتمع سینمایی در استان بود و کار به انعقاد تفاهم‌نامه هم رسید. به‌طوری‌که ساخت این مجتمع‌ها بر عهده استان و تجهیز و راه‌اندازی آنان نیز بر عهده معاونت سینمایی باشد. اما این وعده هم همچون دیگر وعده‌ها بر زمین ماند.

در این چند سال گاهی به‌جای درمان، مسکن‌هایی هم داده شد اما تاکنون جوابگو نبوده است. از آن جمله سالن آمفی‌تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اقدام به اکران برخی فیلم‌های روز می‌کند اما قرار داشتن در یک مجموعه اداری و اختصاصی نبودن این سالن برای سینما (به‌طوری‌که در آن از جلسات تودیع و معارفه تا همایش‌ها و از اجرای نمایش تا کنسرت موسیقی برگزار می‌شود) باعث شده هنوز نتواند در منظر عموم به‌عنوان یک سالن با کارکرد سینمایی حرفه‌ای شناخته شود.همچنین بسیج استان اقدام به پخش فیلم در یکی از سالن‌های خود و نام‌گذاری آن به نام سینما انقلاب کرده اما این هم نتوانسته خلأ سینما در شهر یاسوج را پر کند.بااین‌حال شهر یاسوج روزبه‌روز بزرگ‌تر و بر جمعیتش افزوده می‌شود اما به این میزان اماکن فرهنگی و تفریحی آن رشد نکرده و نمی‌کند. اگر در دهه ۵۰ تنها یک سالن سینما برای جمعیت ۱۵ هزار نفری این شهر کافی بود، امروزه جمعیت جوان این شهر به مکان‌های فرهنگی،هنری و تفریحی بیشتری نیاز دارند.

شهر یاسوج نیاز به اماکن تئاتر و سینما دارد

به گفته محمود پاک‌نیت بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، شهر یاسوج نیاز به اماکن فرهنگی، تئاتر و سینما دارد و باید برای جامعه سرگرمی ایجاد کرد.

محمود پاک‌نیت می‌گوید: ساخت پارک و امکانات و زیرساخت‌ها کار مناسب و خوبی است اما اولین حرکت برای توسعه شهر فرهنگ‌سازی است.

وی هنر را اشاعه دهنده فرهنگ جامعه عنوان می‌کند و می‌گوید:  فرهنگ و هنر همدیگر را کامل می‌کنند و توجه به فرهنگ و هنر در هر جامعه‌ای موجب رشد آن خواهد شد. یکی از مهم‌ترین موانعی که بر راه احداث سینما در این استان بوده این است که طبق قانون بخش دولتی نمی‌تواند سینما داری کند و باید بخش خصوصی به این عرصه ورود پیدا کند اما به علت سودآوری پایین، بخش خصوصی تمایلی به این کار نشان نمی‌دهد.

نیاز به سینما در شهر یاسوج کاملاً مشهود است

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی یکی از کسانی است که طی این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای رفع مشکل نبود سینما در شهر یاسوج کرده و در این راستا مذاکراتی با متولیان کشوری این امر داشته است.غلام محمد زارعی می‌گوید: نیاز به سینما در شهر یاسوج کاملاً مشهود است اما موانع اقتصادی موجب شده تا امکان ساخت آن فراهم نشود.

وی بیان می‌کند: بخش خصوصی تمایل چندانی برای ورود به این عرصه نشان نمی‌دهد چراکه سینما برای آن‌ها بازدهی اقتصادی ندارد. اما تلاش‌ها برای تحقق چنین امری متوقف نشده و همچنان خواهان تأسیس یک سینما برای مردم شهر یاسوج هستیم.

وی می‌گوید: متأسفانه به دلیل اینکه در یک مقطع زمانی طولانی سینما از این منطقه حذف شد، فرهنگ سینما رفتن هم تقلیل یافته است به همین دلیل همراه کردن دوباره مردم با این جریان فرهنگ‌ساز نیازمند زمان است.زارعی عنوان می‌کند: سینما و اماکن فرهنگی مشابه می‌توانند سلامت جامعه را تأمین کنند و براین اساس دولت حاضر است به متقاضیان بخش خصوصی برای ساخت سینما تسهیلاتی ارائه دهد و از آن‌ها حمایت کند.

به نظر می‌رسد در نبود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و سینماداری، برخی نهادهای عمومی غیردولتی همچون شهرداری و حوزه هنری می‌توانند بار نبود بخش خصوصی را به دوش بکشند.

احداث سینما در شهر یاسوج دور از دسترس نیست

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص می‌گوید: سینما داری یک کار تخصصی و حرفه‌ای است و با یک نیرو یا دو نیرو امکان‌پذیر نیست و تنها یک دستگاه با مسئولیت‌های فرهنگی و هنری می‌تواند سینماداری کند.شریف اسلامی می‌افزاید: هم‌اکنون یک‌سوم از سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است و این نشان‌دهنده توانمندی بالای این نهاد در سینماداری و توسعه سینماهاست.وی با ابراز نگرانی از کمبود اماکن فرهنگی در شهر یاسوج و نبود سینما در این شهر، تصریح می‌کند: شهر یاسوج از نظر سرانه فضای فرهنگی و هنری یکی از محروم‌ترین شهرهای کشور است.اسلامی می‌گوید: به نسبت رشد جمعیت و جمعیت جوان این شهر شاهد رشد اماکن فرهنگی و هنری نبوده‌ایم و این شاید یکی از دلایل رشد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در این شهر باشد.وی همچنین در خصوص نیاز شهر به سینما می‌گوید: وجود سینما و دیگر اماکن فرهنگی یکی از شاخصه‌های رشد و توسعه فرهنگی هر جامعه‌ای است که یاسوج در این زمینه حتی از بسیاری از شهرهای کوچک استان‌های دیگر عقب‌مانده‌تر است.یکی از برنامه‌های مهم حوزه هنری کشور توسعه و احداث سالن‌های سینما در شهرهایی است که از داشتن سینما محروم هستندرئیس حوزه هنری استان می‌گوید: یکی از برنامه‌های مهم حوزه هنری کشور توسعه و احداث سالن‌های سینما در شهرهایی است که از داشتن سینما محروم هستند و در صورت همکاری مسئولان استانی این مهم می‌تواند در استان و شهر یاسوج نیز اجرایی شود.اسلامی می‌افزاید: موسسه بهمن سبز وابسته به حوزه هنری از اصلی‌ترین متولیان صنعت سینما در کشور است که طی سال‌های اخیر اقدامات بسیاری خوبی در زمینه توسعه سالن‌های سینما در کشور انجام داده و در صورت اختصاص زمین و حمایت مسئولان استان، شهر یاسوج نیز می‌تواند صاحب سینما و یا پردیس سینمایی شود.بنابراین گزارش، وجود اماکن فرهنگی و هنری نیاز هر جامعه‌ای است تا شهروندان آن جامعه بتوانند در آن فضا به رشد و پرورش استعدادها و توانمندی‌های فرهنگی خود بپردازند. ایجاد این بسترها یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولان استانی و شهری است.اعضای جدید شورای شهر یاسوج به‌طور رسمی آغاز به کار کرده‌اند و حالا همه چشم‌ها به شورای پنجم است که آیا می‌تواند معضلات فرهنگی شهری را که به‌سرعت در حال گسترش و رشد جمعیت است، حل کند و یا اینکه انبوه مشکلات اجتماعی و فرهنگی این شهر بازهم روی‌هم تلنبار می‌شوند. 


 

منبع: مهر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان