تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶

زلال مثل جویبارهای سیرچ

«قصه‌های مجیدِ» هوشنگ مرادى کرمانى (هوشو) قصه همه ما و نسل ما و بسیار تا بسیار هم جذاب و شیرین و دلپذیر و دوست داشتنى است. به همین دلیل هم وقتى ساخت مجموعه قصه‌هاى مجید به من پیشنهاد شد با رغبت و علاقه پذیرفتم و خیلى خوشحالم که قصه‌هاى هوشوى نازنین کارى شد کارستان.

رویداد۲۴-«قصه‌های مجیدِ» هوشنگ مرادى کرمانى (هوشو) قصه همه ما و نسل ما و بسیار تا بسیار هم جذاب و شیرین و دلپذیر و دوست داشتنى است. به همین دلیل هم وقتى ساخت مجموعه قصه‌هاى مجید به من پیشنهاد شد با رغبت و علاقه پذیرفتم و خیلى خوشحالم که قصه‌هاى هوشوى نازنین کارى شد کارستان.از سال 70 تا امروز و احتمالاً تا پایان عمرم قصه‌هاى مجید نقطه عطف کارنامه حرفه اى من بوده و - تصور مى‌کنم - خواهد ماند. بسیارانى به من گفته‌اند که ما دو بار مدیون تو هستیم، یک بار در نوجوانى با فیلم هاى مجید زندگى کردیم و حالا هم همراه فرزندان‌مان با فیلم هاى مجید دوباره زندگى مى کنیم. این نکته را هوشو ابتداى آشنایى‌مان به من گفت؛ گفت قصه‌هاى من از من جلو زده، فیلم‌هاى تو هم از تو جلو مى‌زند. درست مى گفت. 26 سال است خیلى وقت‌ها مردم در جاى جاى ایران به من مى گویند آقاى کرمانى ما با قصه‌هاى مجید زندگى‌ها کرده‌ایم و در جاى جاى ایران به هوشو مى گویند آقاى پوراحمد ما با فیلم‌هاى شما زندگى کرده‌ایم. من و هوشو همانقدر از هم دوریم که سیرچِ کرمان از نجف آباد اصفهان دور است، همانقدر نزدیکیم که انگار همزاد یکدیگریم.

یا بهتراست بگویم دوقلوئیم؛ دوقلوهایى که «قل» اولش که هوشو باشد قبل انقلاب در رادیو و بعد در کتاب متولد شد و «قل» دومش که من باشم سال‌ها بعد روى نگاتیوِ 16 میلیمترى.
باز مى گویم قصه‌هاى مجیدِ هوشو براى من هدیه‌اى ارزشمند و بزرگ بود که موظفم تا پایان عمر قدردان قلم جادویى او باشم.

و اما این هوشو چه جور آدمى است؟ هوشو به یقین کودکىِ هفتاد و چند ساله و کاملاً روستایى ست، او همچنان حال و هوای کودکی‌اش را حفظ کرده و با همان احساس لطیف و زلال کودکى (به زلالىِ جویبارهاى سیرچ) اما با درکى شایسته نویسنده‌اى بزرگ به خلق آثارى ماندگار ادامه مى دهد. نوشته‌های هوشو همه درخشان هستند اما «شما که غریبه نیستید» چیز دیگرى است. حسابش از دستم در رفته که این اثر را چندبار خوانده‌ام. قطعاً شاهکارى بى بدیل است و اگر مسئولان آموزش و پرورش درکى از قصه و ادبیات داشته باشند، باید بخش هایى از «شما که غریبه نیستید» را در کتاب‌هاى درسى بگنجانند. کما اینکه قصه‌هاى هوشو در کتاب‌هاى درسى بچه‌هاى اروپایى آمده است. واحسرتا!

از اینکه می‌بینم آقاى هوشنگ مرادی کرمانی (همان هوشوى خودمان) به نویسنده‌ای جهانی تبدیل شده همانقدر خوشحالم که انگار خودم اسکار گرفته‌ام. هوشو نه از هانس کریستین اندرسن چیزى کم دارد؛ نه از شل سیلور استاین؛ و نه از اگزوپرى خالق شازده کوچولو. قطعاً هوشوى ما تا همیشه افتخار همسر و فرزندانش است و افتخار کرمانى‌ها و همه ایرانى‌ها و جهانیان. استاد گرانمایه جناب آقاى هوشنگ مرادى کرمانى، هوشوى عزیز و نازنینم، تندرست و پایدار باشى. ارجت مى نهیم و دوستت داریم تا همیشه. زاد روزت خجسته باد. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان