تاریخ انتشار: ۲۰:۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶

نگاه برخی مسئولان برای ایجاد اشتغال، صرفا به سمت سرمایه خارجی است/ دولت ظرفیت‌های مردم برای حضور واقعی در اقتصاد را فعال کند

همایش مردمی حمایت از نامزد اصلح بعد از ظهر امروز چهارشنبه در حوزه هنری با حضور سعید جلیلی برگزار شد.

رویداد۲۴-همایش مردمی حمایت از نامزد اصلح بعد از ظهر امروز چهارشنبه در حوزه هنری با حضور سعید جلیلی برگزار شد.در راستای سلسله جلسات «سایه تمدن اسلامی برای تایید، تکمیل و تصحیح برنامه های دولت دوازدهم» (دولت سایه)، نشست تخصصی بررسی و نقد برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم در دفتر نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

در این جلسه که با حضور سعید جلیلی برگزار شد، مهندس «سید رضا فاطمی امین» معاون اسبق برنامه ریزی وزارت صنعت معدن و تجارت، «محمد نعمتی» استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام، «حسین دُر» دبیرکل اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، «مهدی باستان فر» نایب رییس انجمن همگن پلاستیک، «فاضل همامی» رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تعاونی ایران و مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فولاد و معدن، «شکارچی» مدیرعامل شرکت هرمس سازه و «دریس» رییس هیات مدیره گروه آوند حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه جلیلی گفت: برخی سخنان رییس جمهور در روز رای اعتماد مجلس به وزرا حرفهای درستی بود؛ مثلا ایشان از لزوم مشارکت جامعه در «تصمیم سازی» و «تصمیم گیری» ها سخن گفتند ولی باید بررسی کرد آیا این موضوع در برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز مورد توجه قرار گرفته یا خیر؟

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: اگر امروز «تولید» و «اشتغال» مشکل اصلی کشور هستند، یکی از مهم ترین بسترها برای حل این مشکلات «صنعت» و «تجارت» هستند و اگر چرخ صنعت و تجارت خوب بچرخد چرخ تولید و اشتغال نیز خوب خواهد چرخید.

جلیلی اظهار داشت: متاسفانه هزینه های جاری دولت سال به سال افزوده می‌شود و در این میان بخش قابل توجهی از این هزینه ها صرف امور جاری وزارتخانه ها می شود اما در عمل بازدهی و کارآمدی این وزارتخانه ها بهتر نمی شود. مردم اگر برای حل مشکلشان به یک وزارتخانه رجوع می کنند باید احساس کنند به یک ملجاء رجوع کرده اند که قرار است به مشکلشان کمک کند نه اینکه تصور کنند میخواهند از هفت خوان رستم عبور کنند.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام خاطرنشان کرد: انتظار می رفت تا آقای شریعتمداری در برنامه های خود به مجلس دقیق اعلام کنند چه سازوکارهایی را تدارک دیده اند تا هرکسی که توانمندی و ظرفیتی در عرصه صنعت دارد بتواند استعدادش را بالفعل کند اما متاسفانه چنین چیزی در برنامه ایشان دیده نمیشود.

وی با بیان اینکه نباید نگاه مسئولان به مقوله تجارت به گونه ای باشد که ایران تبدیل به بازار کالاهای خارجی شود، گفت: باید رویکرد کلان این وزارتخانه به سمتی برود که رشد صادرات در بخش های مختلف اقتصاد دیده شود.

جلیلی گفت: متاسفانه امروز بسیاری از کارخانه های کشور با نیمی از توان واقعی خود فعال هستند و در شرایطی که همه چیز برای فعال شدن این ظرفیت و رونق گرفتن اقتصاد و وضعیت اشتغال وجود دارد، نگاه برخی مسئولان صرفا به سمت سرمایه خارجی برای ایجاد اشتغال است!

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: برای فعال شدن صنعت باید برنامه دقیق برای تجارت در زمینه صادرات داشت نه آنکه واردات غیر ضرور به صنعت و تولید ضربه بزند.

وی افزود: با توجه به اینکه پیش از این آقای شریعتمداری دو دوره وزیر بازرگانی بوده و با این حوزه آشنایی نسبتا خوبی دارد انتظار می رفت برنامه جامع و دقیقی برای حل مشکلات این عرصه ارائه کنند.

جلیلی تصریح کرد: اینکه از افزایش صادرات گفته شود ولی بعدا مشخص شود بخش زیادی از صادرات خام فروشی بوده افتخار ندارد. برای کاهش خام فروشی، باید تا جای ممکن ارزش افزوده  بر کالای اولیه در خود کشور صورت بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه متاسفانه در برنامه آقای شریعتمداری خیلی از «اهداف» به جای «برنامه» ها تکرار شده، گفت: اشکال دیگر برنامه ایشان این است که نسبت به تهدیدات ۴ سال آینده بویژه قانون تحریم های جدید امریکا علیه ایران (H.R۳۳۶۴) پیش بینی  های لازم به عمل نیامده و کلیت برنامه های ایشان نیز نشان می دهد که انگار شرایط اقتصاد ایران یک شرایط کاملا عادی و بدون تهدید است در حالی که هم مقام معظم رهبری و هم کارشناسان اقتصادی بیان میکنند ما امروز در یک جنگ اقتصادی هستیم و برای مقابله با آنها باید برنامه های دقیق و مشخص داشت.

وی تاکید کرد: در گذشته بسیاری انحصارات دولتی بود اما امروز برخی انحصارات در عرصه صنعت و تجارت در  بخش خصوصی شکل گرفته و دولت باید در قدم اول این انحصارات را شکسته و ظرفیت‌های مردم برای حضور واقعی در اقتصاد را فعال کند تا در عرصه های مختلف شفافیت و رقابت لازم شکل بگیرد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان