تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
عضوشورای شهر تهران:

هنوز از ساختار مالی شهرداری سر درنیاوردیم!

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: ۳۵ سال در حوزه‌های دولتی و خصوصی کار کردم و مدتی نیز معاون برنامه‌ریزی و بودجه بنیاد شهید بودم، یعنی با عدد و رقم بودجه آشنا هستم، اما هنوز متوجه ساختار مالی شهرداری نشدم و راحت نمی‌توانم بگویم در این ساختار مبهم، درآمد کدام است؟!
رویداد۲۴-سیدمحمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش ؛ با اشاره به فسخ 34  قرارداد توسط قوه‌‌قضاییه با کمک شهردار سابق تهران گفت: باخبر شدیم؛ سازمان بازرسی کل کشور، در مرداد ماه نامه‌ای به آقای چمران، رئیس شورای چهارم در این مورد نوشته و از او سوال کرده است. قوه قضائیه می‌گوید؛ بررسی کردیم و ۳۴ قرارداد را فسخ کردیم، سوال این است، چرا سر موقع برخورد لازم از سوی شورا نشده و باید افشاگری به این مسأله منجر شود؟

وی با انتقاد از عملکرد شورا افزود: با این همه هزینه‌ای که در حوزه‌ نظارتی پرداخت می‌شود، چرا تخلفات ریز مشخص می‌شود و تخلفاتی به طور مثال در حد ۸ هزار میلیارد با تاخیر و بعد از موعد شناسایی می‌شود؟

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه باید به موقع در برابر تخلفات واکنش داد، پیش از آنکه موعدش تمام شود، گفت: معتقدم اگر مسائلی در این ۱۲ سال بوده چرا گذاشته‌اند، ادامه پیدا کند و الان پس از رفتن  مدیر آن را عنوان می‌کنند، دیگر چه تاثیری دارد؟ به نظرم نهاد شورا به عنوان نهاد نظارتی باید یکبار دیگر درباره اساس ضرورت وجود، رویکرد و عملکرد خود بازنگری کنند، چرا که باید قبل از مرور زمان و گذشتن موعد تخلف را شناسایی کرده و تذکر دهد.

تدوین طرحی برای جلوگیری از تخلفات مالی در شهرداری

او درباره اقدامات شورای پنجم در راستای جلوگیری از تخلفات مالی ادامه داد: در حال آماده کردن طرحی هستیم تا شهردار تهران کلیه تفویض اختیارات در مسایل مالی، معاملات، بخشودگی‌ها در مناطق و موسسات را مشخص کند، برای مثال گزارش‌هایی شنیده شده که ساختمان‌های مدیریت‌ بحران به افرادی واگذار شده که از آن استفاده‌های نامرتبط می‌کنند. قرار نیست که هزینه کنیم و ساختمانی را برای مواقع بحرانی آماده کنیم، اما به مصارف دیگر برسد، ساختمان مدیریت بحران باید برای حادثه‌ها آماده باشد.

میرلوحی درباره اظهارات خزانه‌دار شورا مبنی بر اینکه گزارشات مالی ارائه شده از سوی شهرداری کامل نبوده و پر از تناقض است، گفت: در این مدت سعی کردیم با دوستان تماس بگیریم و برخی از دوستان و مدیران نیز اظهار تمایل کردند که در این زمینه گزارش دهند،  اما شهرداری با ۱۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان  بودجه خالص و ۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه به همراه موسسات وابسته، هیچ  شاخص مالی ندارد. در نتیجه نمی‌توانیم به کارشناسان و دانشگاه‌ها توضیح دهیم که متوجه شوند در شهرداری چه اتفاقی می‌افتد و ساختار مالی و بودجه شهرداری چیست؟

وضعیت درآمد شهرداری مبهم است

وی افزود: من ۳۵ سال در حوزه‌های دولتی و خصوصی کار کردم و مدتی نیز معاون برنامه‌ریزی و بودجه بنیاد شهید بودم، یعنی با عدد و رقم بودجه آشنا هستم، اما هنوز متوجه نشدم و راحت نمی‌توانم بگویم ساختار درآمدی شهرداری تهران چیست و کدام درآمد است؟!

او با اشاره به ابهامات موجود در شاخص‌های مالی شهرداری  ادامه داد: درآمدزایی به این معناست که خدماتی را بفروشیم و درآمد کسب کنیم. به فروش دارایی درآمد نمی‌گویند. در بخش درآمد گفته می‌شود درآمد نقدی و تعهدی، در این میان ۱۴۰۰ میلیارد تومان از درآمد شهرداری از محل فروش تراکم، تغییر کاربری و سه هزار میلیارد تومان نیز از محل فروش دارایی‌هاست و این درآمدزایی محسوب نمی‌شود و فقط حدود ۳۰ درصد درآمد شهرداری به مفهوم واقعی درآمدزایی است.

شهرداری سالهاست بدون ساختار مالی اداره می‌شود

میرلوحی با تاکید بر این که شهرداری سالهاست بدون ساختار مالی اداره می‌شود، گفت: دوستان می‌گویند  ساختار اقتصادی سه سال قدمت دارد، جای سوال دارد که قبلا چه می‌کردند؟ در این ۱۲ سال ۱۱۳ هزار میلیارد تومان در شهرداری هزینه شده است بدون آنکه ساختار داشته باشد! وقتی ساختار و شاخص نداریم چطور می‌خواهیم درآمدها را افزایش دهیم. قصد داریم ساختار درآمدها را اصلاح کنیم، اما مانده‌ایم چه‌طور! برای مثال من پیشنهاد دادم؛ ۳ درصد درآمد افزایش و ۳ درصد هزینه‌ها کاهش یابد، اما ساختار درآمدی مشخص نیست. اگر بخواهیم تغییر اساسی بدهیم، چون ۷۰ درصد درآمدها از محل فروش تراکم، تغییر کاربری و فروش املاک است، همه چیز مختل خواهد شد.

این عضو شورای شهر با اشاره به هزینه‌های ماهانه ۷۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران، به وجود مناسبات ناسالم در این میان اشاره کرد و افزود: ساختار رویکردهای بودجه باید اصلاح شود، برای مثال شنیده‌ام شهرداری ۲۲۰ میلیون تومان برای فردی جریمه تعیین کرده است، اما با ۱۵ میلیون تومان مسئله حل و فصل شده است. متاسفانه مناسبات ناسالمی نیز در این میان وجود داشته است، معلوم است که روش‌های شهرداری مشکل دارد. جای سوال دارد شهردار چه قدر می‌توانند بخشودگی انجام دهد، اما آنچه مسلم است این است که رویکردها و ساختار باید اصلاح شود.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان