تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۶

عدم همراهی اروپا در اعمال مجدد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، فاجعه‌ای دیپلماتیک است

فارین پالسی در گزارشی مدعی شده توافق هسته‌ای در خطر است و دولت ترامپ دلایل قانع کننده‌ای دارد که رفتارهای منطقه‌ای ایران قداست برجام را از بین برده است.

رویداد۲۴-فارین پالسی در گزارشی مدعی شده توافق هسته‌ای در خطر است و دولت ترامپ دلایل قانع کننده‌ای دارد که رفتارهای منطقه‌ای ایران قداست برجام را از بین برده است.فارین پالسی در گزارشی مدعی شد: «توافق هسته‌ای در خطر است و دولت ترامپ دلایل قانع‌کننده‌ای دارد چراکه رفتارهای منطقه‌ای ایران قداست برجام را از بین برده است.»

این پایگاه خبری نزدیک به دولت ترامپ مدعی شد که آینده توافق هسته‌‌ای بار دیگر بر لبه پرتگاه قرار گرفته است. ترامپ گفته قرار نیست سه ماه آینده پایبندی ایران به برجام را مورد تایید قرار دهد و واکنش سران کشورهای اروپایی به این اظهارات، به معنای تاکید بر حمایت‌شان از برجام بوده است.  از سوی دیگر در این میان آژانس انرژی اتمی نیز پایبندی ایران به برجام را تایید کرده و همین مساله اسناد رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر نقض توافق توسط ایران را تضعیف کرده است.

فارین پالسی مدعی شده با همه این احوال نقش روزافزون ایران در منطقه لزوم بازنگری در سیاست‌های دولت در قبال ایران را بیشتر کرده و به نظر می‌رسد برجام دیگر با چنین شرایطی از تقدس قبل برخوردار نباشد.

بر اساس این گزارش اطرافیان ترامپ سیاست‌های سخت‌گیرانه علیه ایران را پیشنهاد می‌کنند. جان بولتن سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل اخیرا با انتشار یادداشتی از برنامه‌ریزی برای خروج از توافق هسته‌ای و اعمال فشار سیاسی علیه ایران برای تغییر رفتار در این کشور پرده برداشت. نیکی هیلی سفیر کنونی آمریکا هم در سازمان در سخنرانی جنجالی بدون ارائه مستندات مدعی شد که آمریکا مدارکی دال بر عدم پایبندی ایران به برجام دارد.

به گزارش فارن پالسی دولت ترامپ توافق هسته‌ای را به دلیل محدودیت‌های زمانی تعیین شده در آن به نفع ایران می‌داند. از نظر هیلی مشکل اصلی توافق هسته‌ای نفوذ ایران در منطقه است. نفوذ ایران بعد از توافق هسته‌ای شیب تندتری به خود گرفته است. توافق‌های بین‌المللی به ویژه توافقات منع گسترش سلاح کشتارجمعی به خودی خود اهمیت بالایی دارند اما محتوای استراتژیک آنها نباید فراموش شود.

نویسنده این گزارش مدعی شد که رویکرد دولت اوباما به رفتارهای ایران در منطقه دامن زده است. در آن زمان سخنرانی‌های جو بایدن، معاون رییس‌جمهور به گونه‌ای بود که گویی توافق هسته‌ای تنها به مسائل هسته‌ای محدود خواهد ماند و رفتار منطقه‌ای ایران را به گونه‌ای دیگر می‌توان مهار کرد. 

این رسانه آمریکایی مدعی شده رفتار امروز تهران به قدری خطرناک است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. تهران حمایت‌هایش را از بشار اسد تشدید کرده است. شاید برجام به تنهایی سیاست‌های منطقه ای ایران را شکل نداده باشد اما این توافق، ایران را بیشتر تشویق کرده است. قطعا خرید سلاح از روسیه با صادرات نفت و تحریم‌های خارجی امکان‌پذیر نبود. برجام چنین فضایی را در اختیار ایران قرار داد.

نویسنده این گزارش مدعی شده نابودی برجام یا فشار به تهران برای بازبینی و مذاکره مجدد برای یک توافق محدودتر، در نگاه اول ماموریتی غیرممکن به نظر می‌رسد و هیچ نقض جدی توسط ایران صورت نگرفته است. در چنین شرایطی احتمال کمی وجود دارد که آمریکا بتواند سایر طرف‌های مذاکره هسته‌ای را قانع کند که از برجام خارج شوند و تحریم‌های سابق را برگردانند. در حالیکه برای ترک توافق هسته‌ای ملاحظات دیگری از قبیل بحران‌های خاورمیانه و حمایت ایران از بشار اسد وجود دارد. برای این منظور آمریکا می‌تواند اقداماتی داشته باشد. اعمال مجدد تحریم‌های بین‌المللی با توجه به عدم همراهی اروپایی‌ها یک فاجعه دیپلماتیک خواهد بود. در این شرایط برای مثال اروپایی‌ها در مساله آزمایشات موشکی ایران با آمریکا همراه شده‌اند. مساله عدم دسترسی بازرسان آژانس به سایت‌های نظامی ایران نیز از مسائلی است که می‌تواند همراهی سایر طرف‌ها را جلب کرد. این دولت می‌تواند سایر کشورها را از روابط تجاری با ایران منع کند و این کار را با به خطر انداختن روابط تجاری آنها با آمریکا عملیاتی کند.  اما این در واقع نقض آشکار برجام است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان